Citroen 15-Six "Traction Avant" 1952 Heller 1/8

Alles wat te maken heeft met het bouwen van voertuigen burgerlijk gebruik
Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 30-05-2011 20:53

Luk schreef:Hi Dominique, bestaat die ook in de uitvoering begin jaren '40.
Die schaal 1/8 is goed te combineren met schaal 1/9 denk ik.
Je kan hem in de variant 1938 bouwen als je wil. Dat is de laatste versie van de "15" voor de oorlog. Nieuwe versies kwamen er pas in 1947.
Om de 1938 te bouwen moet je een andere kalender maken met de chevrons achter de verticale lijnen ipv ervoor, en de kalender moet dan in het zwart worden gespoten met de chrome chevrons erachter. Een beetje prullen, maar niet ondoenbaar. Zie foto's.
Verder is er een licht afwijkende motorkap met verluchtingskleppen ipv vinnen, iets andere bevestigingen voor de bumpers, andere achterbumper, en er werden toen tubulaire zetels met overtrekken gebruikt ipv gevormde zetels. Dat zijn zowat de grootste verschillen. Verder zijn het maar minieme verschillen.

Je wil hem waarschijnlijk in een militaire versie willen ombouwen en combineren met een figuur op 1/9 of zo?

Afbeelding Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 30-05-2011 23:58

Dominique Beerts schreef:
Luk schreef:Hi Dominique, bestaat die ook in de uitvoering begin jaren '40.
Die schaal 1/8 is goed te combineren met schaal 1/9 denk ik.
Je kan hem in de variant 1938 bouwen als je wil. Dat is de laatste versie van de "15" voor de oorlog. Nieuwe versies kwamen er pas in 1947.
Om de 1938 te bouwen moet je een andere kalender maken met de chevrons achter de verticale lijnen ipv ervoor, en de kalender moet dan in het zwart worden gespoten met de chrome chevrons erachter. Een beetje prullen, maar niet ondoenbaar. Zie foto's.
Verder is er een licht afwijkende motorkap met verluchtingskleppen ipv vinnen, iets andere bevestigingen voor de bumpers, andere achterbumper, en er werden toen tubulaire zetels met overtrekken gebruikt ipv gevormde zetels. Dat zijn zowat de grootste verschillen. Verder zijn het maar minieme verschillen.

Je wil hem waarschijnlijk in een militaire versie willen ombouwen en combineren met een figuur op 1/9 of zo?

Afbeelding Afbeelding
Wablief, wa zegde, voor mij Chinees.
Ik hoop dat je me vrijdag wat slimmer kunt maken tijdens de vergadering.
Thanks man
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 09-06-2011 23:06

Het etsen is ons dan toch gelukt. Het resultaat is voor een eerste echte poging van begin tot eind van het proces meer dan bevredigend. Met nen dikke merci en proficiat aan mijne partner in crime en de leermeester die ons een paar keer op zijn kot heeft gekregen om hem de pieren uit de neus te vragen :applaus: !! Ze weten wel over wie het gaat ;)

De onderdeeltjes die we hebben geëtst voor de Traction Avant zijn connectoren. Het grootste (en eigenaardig gevormd) ding is een aanhechtingsplaatje voor enkele veren (nog te fabriceren volgens het plan) en de rechthoekige plaatjes met 2 gaatjes in zijn connectoren voor de schakelstangen.

De bevestigingsplaat voor de veren moest worden geplooid om dan op deze manier tegen de versnellingsbak te worden gekleefd. Het wordt nog opgeschuurd, afgewerkt met een paar moertjes, groen gespoten en verweerd, uiteraard.

Afbeelding Afbeelding

De rechthoekige plaatjes werden in een rechte hoek geplooid, en dan tegen de uiteinden van een messing stang gesoldeerd. Op die manier kan ik een veel steviger trekstang maken (2 stuks heb ik zo nodig) dan de nylon exemplaren die in de kit meegeleverd worden. Niks mis met die dingen, behalve dat ze niet recht te krijgen zijn vanwege het materiaal waaruit ze zijn gemaakt. Ook de bevestigingen op zich kunnen nu wat meer gedetailleerd worden.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Verder zijn de onderdelen van de voorste ophanging in matzwart gespoten, zoals dat de bedoeling is. Later wordt er nog een mat vernisje over gespoten. Niks speciaals te melden hier.

Afbeelding Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 13-06-2011 23:14

De zelfgebrouwde PE-onderdeeltjes zijn ingebouwd. Het geheel vormt zoals in de eerdere post al uitgelegd de bevestiging voor een aantal veren en de aanhechtingen voor de schakelstangen aan de hefbomen die aan de versnellingsbak zitten.

Hier zijn de piccies met de pijlen en omrandingen die verwijzen naar de aangepaste schakelstangen, en de plaat die de veren vasthoudt:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Dan gaan we naar de andere kant van de motor, met de in- en uitlaatcollectoren. De uitlaatcollector is in een roestige kleur gezet, naar het voorbeeld van de 1:1 die meestal al roodverroest zag nog voordat de auto bij de koper was beland.

De inlaatcollector zit net boven de uitlaat, en net daarboven wordt de carburator bevestigd, netjes van de uitlaat afgeschermd door een hitteschild.

Het ziet ter hoogte van de inlaatcollector nog wat ruw uit, maar dat valt in het echt nog vrij goed mee. Ik zal het wel nog wat camoufleren, maar veel zal er niet meer zichtbaar zijn eens alles ingebouwd staat.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 16-06-2011 23:32

Ik heb de waterpomp ingebouwd. De "flexibele" aansluiting met de motor overtuigde niet echt. Ze was uitgevoerd in rubber van bedenkelijke kwaliteit. Ik kreeg het maar niet echt proper en de ingegoten trekklemmen waren ook niet echt goed gegoten.

Ik heb dan besloten om het onderdeel te vervangen door een stukje koperbuis, aangevuld met 2 PE-klemmen van AcuStion.

Afbeelding

Als je dat dan aanbouwt ziet alles er zo uit:

Afbeelding Afbeelding

Op de foto's valt me nu de "enorme" naad op, op de aansluiting van de radiatorslang. Die moet gecamoufleerd worden. In het echt valt hij nogal mee, maar toch.
Ook de aandrijfriemen zou ik graag vervangen door iets soepeler materiaal. Ze zijn te dik, te stijf en ze hebben de neiging te breken. Dus: op zoek naar een alternatief. :)
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 24-06-2011 21:47

Hoera voor de mannen van de verhuis! :D

Ik heb toch een paar keer moeten denken hoe het kwam dat mijn torsiestangen niet "torsten". In een bouwartikel dat ik van een collega modelbouwer heb toegestuurd gekregen staat duidelijk in dat het monteren van die torsiestangen een hele toer is, en (ik quoteer): "it looks and sounds horrendeous, but it works if done with care." (einde quote). Ook het bouwplan spreekt over een kwartslag verschil om spanning te verkrijgen op de nylon stangen en beschrijft hoe ze moeten worden omgewrongen om dat te verkijgen.
Mijn torsiestangen konden gewoon ingeplugd worden aan beide einden ... Maar blijkbaar heb ik toch één kleine dingetje in het bouwplan over het hoofd gezien. Ze werken nu perfect.
Hier zie je de werkende ophanging in haar resp. hoogste en laagste stand:

Afbeelding Afbeelding

Ik heb trouwens de bevestigingen voor de veerpoten vervangen door een messing staafje. Ik vertrouwde het plastieken onderdeel niet echt. Ik vrees dat het niet stevig genoeg zou zijn. Gewoon voor de zekerheid, zeg maar.

Afbeelding

Over de bodemplaat en de firewall is niet zo heel veel te vertellen, behalve dat het van het grootste belang is dat de platen die de firewall en de zijpanelen van het motorcompartiment uitmaken goed op mekaar moeten aansluiten, of het resultaat zal later ook navenant zijn. Wees dus niet te zuinig met lijm.

Overigens dacht ik van mezelf dat ik meer dan plaats zat had om foto's te maken. Niet als je modellen op deze schaal begint te bouwen blijkbaar ... ;)


Afbeelding Afbeelding



De handrem was veel leuker om te doen. Tegen de firewall komt een as en een hefboom die de verbinding moeten maken met de trekstang naar het interieur en de kabels die naar de beide achterste remtrommels lopen.

Eigenlijk is er niks mis met die onderdelen, alleen dacht ik dat het iets beter kon ... Dus ik heb me nog eens goed laten gaan op de ouderwetse (en mijn eigen eigenzinnige) manier :crazy:

De as heb ik opnieuw gemaakt van plastic rod, daarrond twee ringen die de bevestigingsplaten van beide kabels vasthouden. Die bevestigingen zijn gemaakt van dunne aluplaat die een beetje werden verbogen. Als je zo twee plaatjes gebruikt en je buigt die van elkaar weg, dan heb je een vorkje waarin de kabelschoenen passen.
Zelfde principe voor de hefboom vooraan die de verbinding met de trekker in het interieur moet maken. Tussen beide onderdelen wordt een korte kabel gespannen (waarvan de beide uiteinden werden uitgedund om tussen beide vorkjes te passen) en klaar. Zwart spuiten heel de zwik en vastplekken.

Nu stellen jullie je de vraag: "ga je daar achteraf nog wel iets van zien?"
Antwoord: "Nee, eens de motor op zijn plaats staat zie j' er zo goed als niks meer van, behalve als je met je neus op het model gaat liggen om alle details te gaan zoeken. Maar ik vond het wel leuk om te doen." :D

De piccies met de originele as, en de zelfgemaakte:


Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 06-07-2011 23:20

Sinds vorige update is de hele vloerplaat in het zwart gespoten, het harnas werd aan de vloerplaat gekleefd, en een paar dingetjes in het vooronder aangebracht.

Een samenvatting:
- het harnas voor de voorste ophanging en de motorsteunen werd aan de vloerplaat bevestigd. Het feit dat ik me niet 100% aan de bouwvoorschriften heb gehouden werd me cash betaald gezet, doordat ik de handrem opnieuw heb moeten losmaken van de zijwand. Het ladderframe moest namelijk eerst aangebracht worden en de handrem passeert onder die torsiestang door ...
- de hefboom van de handrem werd afgewerkt, en voorzien van een terugslagveer,
- Het gaspedaal werd aan de firewall bevestigd. Dit onderdeel bleek gebroken in de sprue te zitten, dus moest ik even aan de slag om dit te repareren. Ik heb ervoor gekozen om het plastic hefboompje te vervangen door een koper exemplaar. Het bevestigingsoog werd gerecupereerd van het oorspronkelijke onderdeel,
- de beide silentblocks werden aan de zijwanden gekleefd. Ik heb de motor even drooggepast in het vooronder, en alles komt perfect op de goeie plaats te zitten. Een opluchting eerlijk gezegd.

Verder nog even vermelden dat het eentonige mat zwart op het frame wat werd opgefrist met Tamiya mat aluminium, maar omdat dat me een beetje te fel leek heb ik het opnieuw wat getemperd met Tamiya red brown.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Tot later :)
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 14-07-2011 22:59

Ik heb me beziggehouden met de stuurstangen. Het meegeleverde onderdeel dat moet connecteren aan de stuurinrichting enerzijds, en de wielophanging anderzijds is uitgevoerd in een te flexibel materiaal. Gezien het gewicht van de samengebouwde kit heb ik besloten dit onderdeel niet te gebruiken, maar het deels te vervangen door koperbuis. Gewoon om zeker te spelen.

Ik ben op deze manier tewerk gegaan:

Je ziet het originele onderdeel bovenaan op de foto (jammer genoeg is hij niet al te scherp omdat mijn statief het had begeven). Het is een plastic baar met aan beide uiteinden connectoren.
Die connectoren heb ik losgesneden van de plastic baar en ingeboord, zodat een koperbuis kan worden ingekleefd. Die dunne koperbuis wordt op haar beurt door een grotere diameter vastgezet. Op die manier heb ik een plastic baar van dezelfde dikte als het origineel.

Afbeelding

De twee afgewerkte stuurstangen klikken vast op de stuurinrichting. Aan beide uiteinden van die stuurbuis moest een rubberen buffer komen die als 2 helften rond de buis moest worden gekleefd. Dat ziet ge uiteraard van hier. Eerst en vooral is het zo goed als onmogelijk om die helften op te kuisen, laat staan ze nog proper en uitgelijnd te verlijmen in dat zeer flexibele rubber. Dus heb ik zelf buffers gedraaid in messing, die in de plaats zullen worden gemonteerd. Eens alles op zijn plek zit en gespoten, zal het toch iets properder uitzien.

Afbeelding

Een dryfitje:

Afbeelding Afbeelding

Dan nog de pedaalset. Het betreft de koppelings- en rempedaal-constructie.
ik had gedacht om een deel ervan in PE uit te voeren, maar dat zou te ver leiden en nadien amper of niet zichtbaar blijven, dus toch maar niet.

Enige toevoeging die ik heb gedaan, want niet voorzien in deze kit: de veren die zorgen dat de pedalen netjes terug naar hun uitgangspositie keren.


Afbeelding Afbeelding Afbeelding
En nog een algemeen overzicht op het vooronder zoals we er nu voor staan:


Afbeelding
Enjoy!
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 18-07-2011 22:44

Heel de bazar van de vorige updates werd ingebouwd: veerpoten en stuurinrichting, en alles werd aan de ophanging bevestigd.

Gezien het gewicht van de toevoegingen aan de kit, en het feit dat ik niet goed kan inschatten hoe de gebouwde kit op zijn ophanging gaat leunen (dan wel er door zal zakken) heb ik geen risico's genomen. Ook heb ik geëxperimenteerd met veren die in de veerpoten zouden ingebouwd kunnen worden, maar ik kon geen materiaal vinden dat stevig genoeg én tegelijkertijd verend kon werken.

De veerpoten worden dan maar vastgezet, in plaats van werkend. De binnenkant heb ik laten vollopen met 2-componenten epoxylijm. Het bovendeel van die veerpoten is met andere woorden één blok lijm.

Alles kreeg nog een licht laagje verwering, en het vooronder staat er nu zo bij:


Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 21-07-2011 13:28

Amaaaaaaaaaai.
Ik ga me zeker zo ene aanschaffen, met al de veranderingen die gij verwezenlijkt, kan het geen probleem worden om er een 1938 van te maken.
(met Uw hulp) :wink:
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Plaats reactie