Hoera voor de mannen van de verhuis!
Ik heb toch een paar keer moeten denken hoe het kwam dat mijn torsiestangen niet "torsten". In een bouwartikel dat ik van een collega modelbouwer heb toegestuurd gekregen staat duidelijk in dat het monteren van die torsiestangen een hele toer is, en (ik quoteer): "it looks and sounds horrendeous, but it works if done with care." (einde quote). Ook het bouwplan spreekt over een kwartslag verschil om spanning te verkrijgen op de nylon stangen en beschrijft hoe ze moeten worden omgewrongen om dat te verkijgen.
Mijn torsiestangen konden gewoon ingeplugd worden aan beide einden ... Maar blijkbaar heb ik toch één kleine dingetje in het bouwplan over het hoofd gezien. Ze werken nu perfect.
Hier zie je de werkende ophanging in haar resp. hoogste en laagste stand:
Ik heb trouwens de bevestigingen voor de veerpoten vervangen door een messing staafje. Ik vertrouwde het plastieken onderdeel niet echt. Ik vrees dat het niet stevig genoeg zou zijn. Gewoon voor de zekerheid, zeg maar.
Over de bodemplaat en de firewall is niet zo heel veel te vertellen, behalve dat het van het grootste belang is dat de platen die de firewall en de zijpanelen van het motorcompartiment uitmaken goed op mekaar moeten aansluiten, of het resultaat zal later ook navenant zijn. Wees dus niet te zuinig met lijm.
Overigens dacht ik van mezelf dat ik meer dan plaats zat had om foto's te maken. Niet als je modellen op deze schaal begint te bouwen blijkbaar ...
De handrem was veel leuker om te doen. Tegen de firewall komt een as en een hefboom die de verbinding moeten maken met de trekstang naar het interieur en de kabels die naar de beide achterste remtrommels lopen.
Eigenlijk is er niks mis met die onderdelen, alleen dacht ik dat het iets beter kon ... Dus ik heb me nog eens goed laten gaan op de ouderwetse (en mijn eigen eigenzinnige) manier :crazy:
De as heb ik opnieuw gemaakt van plastic rod, daarrond twee ringen die de bevestigingsplaten van beide kabels vasthouden. Die bevestigingen zijn gemaakt van dunne aluplaat die een beetje werden verbogen. Als je zo twee plaatjes gebruikt en je buigt die van elkaar weg, dan heb je een vorkje waarin de kabelschoenen passen.
Zelfde principe voor de hefboom vooraan die de verbinding met de trekker in het interieur moet maken. Tussen beide onderdelen wordt een korte kabel gespannen (waarvan de beide uiteinden werden uitgedund om tussen beide vorkjes te passen) en klaar. Zwart spuiten heel de zwik en vastplekken.
Nu stellen jullie je de vraag: "ga je daar achteraf nog wel iets van zien?"
Antwoord: "Nee, eens de motor op zijn plaats staat zie j' er zo goed als niks meer van, behalve als je met je neus op het model gaat liggen om alle details te gaan zoeken. Maar ik vond het wel leuk om te doen."
De piccies met de originele as, en de zelfgemaakte: