1932 Packard Phaeton - Scale Models - 1/25

Alles wat te maken heeft met het bouwen van voertuigen burgerlijk gebruik
Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 21-06-2010 11:49

Slechts één woord: Respect.

Zoveel kennis en zoveel precisie, dan heb je het recht jezelf een meer dan goede modelbouwer te noemen.
What we do is art, not just painting.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 21-06-2010 18:25

Het dashboard in balsa of zo zou inderdaad kunnen, maar dan heb je het volgende voor:
- je maakt het onderdeel eigenlijk te dik, dus moet de plastic worden teruggeschuurd,
- ik ben mijn decals kwijt, dus die moet ik dan ook opnieuw maken,
- maar vooral: de zijbekledingen van het interieur is ook zo voorgesteld: 2 stickers van de voorzijde naar de achterzijde van de wagen. Om te voorkomen dat dat zou vloeken met de rest zou ik die ook nog moeten hermaken, en dat zou ons echt te ver leiden.

Het model is bedoeld als een testcase voor mij om het werken met ZAMAC onder de knie te krijgen, en in die zin heeft het me al een schat van informatie opgebracht. We gaan wat het interieur betreft dus niet meer "toveren".

Bedankt voor de opbouwende kritieken. Voor de rest wordt hier niks getoond wat jullie ook niet kunnen, hé mannen. Ik moet trouwens niet beginnen aan die militaire modellen die regelmatig de revue passeren. Ik zou er echt niks van terecht brengen.
Ieder zijn specialiteit zeker? :wink:
Groetjes,
Domi.

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 21-06-2010 18:28

Voor decals ken ik maar één begrip: Ooooh Patriiiiiick...
Je moet wel wat geduld oefenen :wink:
What we do is art, not just painting.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 21-06-2010 19:10

Gijs schreef:Voor decals ken ik maar één begrip: Ooooh Patriiiiiick...
Je moet wel wat geduld oefenen :wink:
Dàt moet ge mij niet zeggen ... :D
Groetjes,
Domi.

RonBollen
Site Admin
Berichten: 385
Lid geworden op: 23-12-2009 16:53

Bericht door RonBollen » 21-06-2010 19:45

heel veel even later....
Draft beer, not people

patrick Aertgeerts
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-12-2009 18:16

Bericht door patrick Aertgeerts » 22-06-2010 11:33

Dominique Beerts schreef:
Gijs schreef:Voor decals ken ik maar één begrip: Ooooh Patriiiiiick...
Je moet wel wat geduld oefenen :wink:
Dàt moet ge mij niet zeggen ... :D
Ik zeg altijd:ne goeie modelbouwer heeft veel geduld

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 08-07-2010 20:29

Update !

Ondanks de tropische temperaturen (in én buiten de hobbykamer) toch nog wat verder gebouwd aan de Packard.

Ik wilde de drempels afwerken met BMF, maar de BMF scheurde bij het afwerken. "Geen probleem", dacht ik, "gewoon opnieuw verwijderen en opnieuw beginnen". Maar bij het losmaken van de BMF kwan zowel vernis, verflaag als primer met de BMF mee ...
Dat kan maar 1 oorzaak hebben: slecht hechtende primer. Ik had de primer van Alclad gebruikt (als enige reden hiervoor is het feit dat je hem met een airbrush kan aanbrengen), en dat bleek een minder goeie keuze.
Ik heb dan geprobeerd met een bus primer uit de brico die ik hier nog had staan, en daarbovenop Tamiya TS14 uit de airbrush, maar die verfsoorten bleken niet compatibel met elkaar en een chemische reactie was het gevolg.
Nogmaals alles strippen dus, en nu op save gespeeld; Tamiya primer gespoten uit de bus en dan TS14 erover. Afwerken met Zero Paints vernis en klaar.

Opnieuw de drempels afwerken met BMF (dat ging goed deze keer), en we kunnen weer verder. Ik heb in één trek de radiator gemonteerd, het deksel van de batterijbox, en de steunen voor de reservewielen.
Dan heb ik de vloer van het passagierscompartiment met RangerInk embossing powder afgewerkt om de vloerbedekking te simuleren.

Afbeelding Afbeelding

De body werd vervolledigd met de raampartijen. De ruiten werden vervaardigd uit verpakkingsmateriaal dat bij een beeldbuis zat. Ook werd een begin gemaakt van detaillering op de firewall. Een droogfitje geeft je een idee van wat het later moet worden.

Afbeelding Afbeelding

Och zie nu, een houten dashboard ...

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 10-07-2010 14:30

Knap werk Dominique, spijtig van die tegenslag, raar, met de primer van Auto 5 heb ik nog nooit problemen gehad.
Hoe heb je feitelijk de binnekanten afgewerkt?
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 10-07-2010 16:16

Het was geen primer van Auto5, maar van het merk Bricobi. Ik heb hem eens gekocht in de Brico zelf. Het is gewoon primer voor metaal, maar zoals blijkt is hij niet te gebruiken in combinatie met de Tamiya. Goed, dat kan gebeuren. Er zullen chemische bestanddelen in beide verven zitten die op elkaar reageren. Daar moeten we ons bij neerleggen. Ik ga wel eens kijken in de Auto5 wat ze hebben liggen tegenwoordig.

De binnenkanten zijn gewoon stickers die met de kit werden meegeleverd. Het ziet er niet uit, maar als ik die ook nog moet gaan vervangen door iets acceptabels, dat gaat me te ver leiden. Zoals al gezegd in de eerste post van deze thread, het is een experimentele build met als bedoeling de nodige materiaalkennis rond ZAMAC op te doen. Ik heb nog een aantal modellen Ford T en A liggen die ook in dat materiaal zijn gemaakt, en daar zou ik toch wel mooie modellen van maken.

Bedankt voor de belangstelling.
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 12-07-2010 21:27

De Packard heeft geen rust gekregen afgelopen weekend. De wielen werden geschilderd en gemonteerd. Het is altijd leuk om zien hoe een model voor het eerst op zijn wielen mag rusten. Mij geeft dat altijd weer extra motivatie om de afwerkingswerken te starten.

Afbeelding Afbeelding

Het onderste deel van het koetswerk met de vleugels kon dan worden gemonteerd. Dat ging zonder problemen. Maar het bovenste deel wrong serieus tegen. Er was gewoon te weinig plaats tussen de firewall en motor om het koetswerk in te schuiven en het dan op zijn plaats te zetten. Ik heb de radiator en de koelrotor moeten demonteren, de vleugels weer losmaken van het chassis (staat erop vastgeschroefd) en dan het geheel proberen in elkaar te schuiven.

Uiteindelijk (en met heel wat sukkelen en sakkeren) is het gelukt en alles kon weer worden vastgevezen. Ik heb wel gemerkt dat de radiator te kort tegen de rotor staat, en dat ga ik nu corrigeren (nu hij er toch weer af ligt) en dan kunnen de koelslangen worden gedetailleerd en gemonteerd. De rest van het motorcompartiment wordt ook nog een beetje verder gedetailleerd.

Tot later!

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Plaats reactie