1932 Packard Phaeton - Scale Models - 1/25

Alles wat te maken heeft met het bouwen van voertuigen burgerlijk gebruik
Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

1932 Packard Phaeton - Scale Models - 1/25

Bericht door Dominique Beerts » 07-06-2010 19:14

Lang geleden heb ik al een start genomen aan deze kit, die voor mij bedoeld is als een studie- en experimentele build. Ik heb een vrij aanzienlijk aantal kits van de Fords model T en model A liggen die in dezelfde materialen zijn uitgevoerd als deze kit, en dus gebruik ik deze Packard om er ervaring mee op te doen.

Een Packard was in zijn tijd pure klasse. Hij kon met de besten van zijn tijd wedijveren op het vlak van kwaliteit, looks, betrouwbaarheid, luxe en prestige, ook als die concurrenten van het oude continent kwamen. Productiekost was voor Packard niet belangrijk, vermits die toch kon worden doorverrekend aan de bijzonder welgestelde klanten van de firma. Alleen de allerrijksten konden zich immers een Packard veroorloven.

Dat veranderde tijdens en na de recessie, wanneer het aantal miljonairs in de VS meer dan gedecimeerd werd. De verkoop van de Packard-producten volgde evenredig. Begin jaren '50 ging de firma dan op in de Studebaker-Packard groep, vandaag blijft enkel nog de Packard Wire and Cable Division over in de schoot van de groep General Motors, een toeleverancier dus.

Het model: we gaan de 8 cylinder-versie bouwen, een Phaeton uit 1932: het zogenaamde Model 905. Hier zie je een foto van de echte wagen, waarvan ik ook de kleurstelling zou willen overnemen (source: Conceptcarz)
Afbeelding Afbeelding

De kit is een "metalen" kit met daarbovenop een flink deel plastic onderdelen. Geen white metal hier maar ZAMAC, een legering van zink, aluminium, magnesium en een beetje koper. Het voordeel van een legering als deze is dat het smeltpunt laag gehouden kan worden, waardoor de kits zeer makkelijk te gieten zijn. Het is ook een vrij zacht materiaal, wat het voor de bouwer dan weer interessant maakt om te bewerken. Alleen: je kan het blijkbaar niet solderen. Ik heb me al suf gezocht naar een methode of hints hieromtrent, maar steeds stoot ik op de opmerking dat het ofwel niet te doen is, dan wel behoorlijk ingewikkeld. Als iemand me het tegendeel kan bewijzen, GRAAG!

Waarom solderen wenselijk zou zijn? De kit is oorspronkelijk niet ontworpen om als gebouwd model in een vitrinekast te eindigen, maar als speelgoed. Er werden zelfs wedstrijden voor dit soort modellen (waarbij kitfabrikanten als Hubley bijzonder succesvol bleken) waarbij zowel snelheidsproeven als elegance en presence werden beoordeeld. Het kwam er dus op aan om de modellen zo mooi mogelijk, maar ook zo goed mogelijk uitgelijnd te krijgen, zodat ze op het afdalingsparkoers ten beste zouden presteren.
Eén en ander houdt in dat de opbouw van de kit niet helemaal logisch is voor ons als statisch modelbouwer. Zo is er bijvoorbeeld de bovenste "schelp" van de carosserie, die overlangs in 2 delen wordt gemonteerd, en dus een knoert van een naad laat zien van voor tot achteraan de auto. Niet echt ideaal en elegant ... De 2 helften van de carosserie moeten door middel van een vijs aan elkaar bevestigd, maar als ik dat zou kunnen solderen, dan ben ik van die vijzen verlost, kan ik het model accurater bouwen, en lijkt het eindresultaat al iets minder op een stuk speelgoed.

Enfin, de foto's zullen het wel verduidelijken.
Eerst 2 foto's van de motor. Hier heb je een vrij mooi afgewerkte motor, die een goede basis vormt voor verdere detaillering. ik heb al enkele niet-correcte onderdelen weggevijld, enkele andere teruggebracht tot de juiste proporties en bv de voorste poelie opnieuw in de correcte vorm gevijld.

Afbeelding Afbeelding

Dan een algemeen beeld van de carrosserie en hAan deze onderdelen zijn een een massa uren aan vijl- en schuurwerken voorafgegaan. Ik denk dat deze kits voor 15% van hun gewicht aan flash en ejectorpins beslaan. Niet te doen als je gewoon bent van mainstream plastic kits te bouwen. Maar goed, we hebben al lastiger dingen gedaan.

Je krijgt hier enkele detailfoto's van de voor- en achterbrug. Je ziet dat deze kit wel potentieel heeft voor detaillisten, maar dan moeten wel een paar horden genomen (kunnen) worden. Het chassis, allemaal gedryfit dus nog niks definitief vastgezet.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 07-06-2010 19:26

Dan naar de eigenlijke probleemstelling: de manier van opbouwen van de kit. Je ziet hier duidelijk de twee helften die overlangs moeten gemonteerd worden. Dat kan niet zonder een bijzonder zware naad. Die kan weggewerkt worden met plamuur, uiteraard, maar de vijs die de beide helften aan elkaar moet houden, zit aan de buitenkant van de firewall. Zeer goed zichtbaar als je de motor zichtbaar wil inbouwen.

Ik heb het na veel denkwerk toch maar op de traditionele manier opgelost: een elastiek rond het spul en dan de hele naad laten vollopen met secondenlijm. Dat geeft toch ietwat stevigheid, en het kan opgeschuurd worden.

Afbeelding Afbeelding

Ik heb me wat met de motorkap bezig gehouden. Vooreerst moet er wat werk verricht worden aan de drie onderdelen, vermits ze niet echt bedoeld waren om open te worden gebouwd.
Zo zie je op de eerste foto dat de onderdelen eigenlijk aan elkaar moeten worden gevezen. Die dingen moeten dus al worden weggeslepen, evenals de opstaande randen die de onderdelen moeten uitlijnen. Alles moet weg omdat het zichtbaar zou blijven wanneer 1 helft open zou staan.

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Blijft de afwerking van de zijkanten: dat is een "probleem" omdat die van die luikjes bevatten. Koelingsopeningen eigenlijk in plaats van de traditionele koelsleuven (louvres in het jargon). Als alles gewoon dicht zou blijven, dan kon ik me er vanaf maken met het aanbrengen van de buitenste trekknopjes (waarvan de ingegoten exemplaren al weggeschuurd zijn en de gaatjes voor de nieuwe al geboord). Vermits de binnenkant van het rechterpaneel nu zichtbaar zal blijven vanaf de linkerkant van de auto, moet ik hier wat extra aandacht aan besteden.
Het gedeelte in rood wordt volledig uitgefreesd en er komt een messing of alu plaat tegen. De paneeltjes zelf (in het paars op de foto) zullen worden ofwel geëtst.
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 07-06-2010 19:36

Beide bodyhelften zijn met een boel secondenlijm aan elkaar gekleefd, waarbij het openklappende deel tussen de beide rijen zetels niet mocht worden vergeten. Na het verlijmen van de beide helften zou dit onderdeel niet meer kunnen worden aangebracht, dus moest het nu. Je ziet duidelijk de grote voegen, die opgevuld moeten worden. Dat heb ik gedaan door ze te laten vollopen met secondenlijm (wat het bijkomende voordeel van de lijmkracht geeft). Schuren, schuren, meer secondenlijm en weer schuren, en dan heb je op de duur een glad oppervlak.

Je ziet op de laatste foto ook enkele gedraaide onderdelen die de wat minder geslaagde plastic kitonderdelen vervangen. Alles is uiteraard nog steeds gedryfit.

Afbeelding Afbeelding

Verder de vooras. De grote vijzen die de boel samen moeten houden zijn toch wel vrij prominent zichtbaar op het onderdeel, en ik denk dat die in een later stadium niet meer te camoufleren vallen met wat verf en vulmiddelen. Ik heb dus besloten ze niet te gebruiken, en een alternatief te zoeken voor de vijzen.
Dat alternatief bestaat uit een koper buisje van 0,8mm dat door de openingen in de onderdelen werd gewrongen. Dan op maat afslijpen, er op lettend dat er ongeveer een halve mm materiaal teveel over bleef aan beide uiteinden van het buisje. Een stevige knauw met een gastang heeft dan de rest gedaan. De beide uiteinden van het buisje worden dusdoende samengeknepen waardoor ze uitzetten en de onderdelen zitten dus vast.

Afbeelding Afbeelding

Probleem "motorkap" is opgevangen. Mijn strooptocht doorheen de beurs van Dortmund heeft zijn vruchten afgeworpen. Niet alleen ben ik met de zakken vol "zekskes" mish-mash naar huis gekeerd, ook met scharnieren die mijn probleem kunnen oplossen.

Ik verklaar me nader: ik was van plan om de motorkap in 2 delen te verzagen ter hoogte van de ingegoten scharmierdetails, om vervolgens het afgezaagde deel te gebruiken als mal voor een zelfgemaakt paneel uit bv messing, aluminium of iets dergelijks. Als het maar een pak dunner was dan hetgeen we nu hebben. Daarnaast moest een scharnier worden gebouwd wat toelaat het nieuwe gedeelte open te klappen, en zo de zijkant omhoog te trekken.
Na de motorkap te hebben doorgezaagd, (waarbij ik 120 keren moest stoppen omdat ik mijn vingers dreigde te verbranden aan het gloeiend hete metaal) heb ik besloten nogmaals 120 keren een gedwongen pauze te nemen door het onderdeel met de Proxxon rotary tool dunner te schuren. Wat ook gelukt is dunkt me. Je kan op volgende foto's duidelijk het verschil in dikte zien.

Afbeelding Afbeelding

Ik heb ze even met wat tape aan het onderdeel gekleefd om te evalueren of de theorie kon kloppen, en jewèl: dat moet goed komen. De uitlijning van de scharnieren is verschrikkelijk tijdens de test, maar je ziet het principe wel hé?

Afbeelding

En zo zal het er ongeveer moeten uitzien, eens alles is gemonteerd:

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 07-06-2010 19:48

Sinds vorige update heb ik nog een beetje verder gewerkt aan de Packard. De onderste helft van de bodypanelen is in het zwart gezet, net als het chassis. Bij Packard was het beste amper goed genoeg, dus ook hier moest het blinken lijk een babypoepke.

Afbeelding

Verder zijn ook de beide assen in het mat zwart gezet. De achteras kreeg een goeie rubbing van een menselijk duim om de te sombere kleur toch een beetje leven mee te geven.

Afbeelding Afbeelding

Update over de motorkap: het scharnier aan de voorzijde van de motorkap werd wat afgeslepen, zodat de overgang van motorkapelement en scharnier niet meer zichtbaar zal zijn eens de motorkap opengeklapt staat.
Je ziet ook al de zijpanelen die gemonteerd werden. De deurtjes werden aan de achterkant voorzien van 2 pinnetjes die ik voor de stevigheid heb gesoldeerd. Het geheel werd dan met secondenlijm aan het paneel gekleefd, dat op zijn beurt weer aan het grote paneel werd gekleefd. Je krijgt dan dat niveauverschil in de panelen, net zoals op de echte wagen.
Op de foto zit één van die deurtjes wat aan de scheve kant, dat is ondertussen al gecorrigeerd. Waar die macro-foto's al niet goed voor zijn...

Afbeelding Afbeelding

Ik heb ook nog aan de motor gewerkt. Daar zijn de volgende dingen aan gebeurd:
1. Het toevoegen van elementen aan de linkerzijde van de motor + bekabeling,
2. het toevoegen van een zelfgebouwde oliepomp met terugloopleiding naar het blok,
3. het toevoegen van een distributieriem (uit Tamiya maskingtape gemaakt),
4. het vervangen van de stroomverdeler en de bekabeling naar de 8 bougies door een scratchbuild onderdeel. In weze is dit een gedraaide stroomverdeelkop met 8 draden die van daaruit verdwijnen in koperen buisje. De draden vertrekken van daaruit naar de verschillende bougies. Vergelijk met het kitonderdeel en oordeel zelf welk het best oogt.
5. Het toevoegen van een olievul-trechter (of hoe noem je die dingen?). En tenslotte:
6. het toevoegen van de koperkleurige bougiekop-kapjes.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

RonBollen
Site Admin
Berichten: 385
Lid geworden op: 23-12-2009 16:53

Bericht door RonBollen » 07-06-2010 19:51

Dit is een indrukwekkend model én beschrijving.

Ik kijk uit naar meer!
Draft beer, not people

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 07-06-2010 19:56

Alle bodypanelen werden gespoten. De kleur is samengesteld uit 2 matte verfkwaliteiten, dus het mengsel is ook mat (logisch denk ik). Er moet dus gloss vernis over. Ik werk al geruime tijd met 2K vernis (van Zero Paints) in dit geval, en die heeft de eigenschap van vrij snel en hard uit te drogen. Al na 24 uur heb ik de gespoten body geschuurd met de padjes van Micro-Mesh (3600-4000-6000-8000-12000). Omdat 2K vernis gebaseerd is op automotive mag je hem gerust opwrijven met auto-simonis, en dat heb ik dus ook gedaan.
Dit is het resultaat:

Afbeelding Afbeelding

Verder heb ik de uitlaat wat verbeterd. In feite is het onderdeel gewoon een metalen staaf die in de correcte vorm werd geplooid. Het uiteinde van de uitlaat is dus ook dicht en dat kan natuurlijk niet. Meestal maken we er ons hier vanaf door een plastic of metalen buisje over de uitlaat te schuiven. Echter in mijn geval moest ik een deel van die uitlaat afzagen, inboren en met een pennetje het nieuwe uiteinde bevestigen.

Zo ziet alles er uit:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De cardanas is ook een verhaal apart. Bleek dat het onderdeel tijdens het opkuisen gewoon in twee brak...
Dus dan maar zelf ééntje gemaakt. De uiteinden van de cardan zijn heel makkelijk gedraaid. Het middenste deel is gewoon een koperen buisje waarop de twee uiteinden worden ingeschoven. Dan rest alleen nog een likje verf om af te werken. Bemerk ook de uitlaat, de radiator en de benzinetank.

Afbeelding Afbeelding

Volgende horde: het afwerken van de onderdelen die in chroom moeten staan. Ik ben een test aan het doen met zowel Alclad-II als Zero Paints Chrome Effect Paint. Resultaat volgt later in deze topic.
Voilà, jullie zijn nu bijgebeend voor wat betreft mijn actuele project. Updates volgen binnen enkele dagen.
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 07-06-2010 20:01

Dank je wel, Ron. Meestal geef ik een zeer uitgebreide beschrijving van mijn builds omwille van referentiemateriaal voor collega bouwers (en natuurlijk het uitlokken van commentaren en suggesties waarvan ik zelf ook weer wat kan opsteken).
Geven en nemen, als het ware :wink:
Groetjes,
Domi.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 08-06-2010 18:55

Amaai Dominique, je bent ook gene gewone, alles erop en aan blijkbaar streef je naar de perfectie en dat zal het blijkbaar ook worden.
De keuze van het model is ook indrukwekkend en is een blikvanger.
Proficiat voor je geleverde werk, ik kijk er naar uit om meer te zien
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 20-06-2010 21:24

Sinds de laatste update heb ik het chassis verder afgemonteerd. Dat ging niet zomaar, de pasvorm is blijkbaar niet zo correct als ik in het begin had aangenomen. Je gaat tijdens het droogpassen ervan uit dat (een kleine foutmarge in achting nemende) dat hetgeen je ziet ook werkelijk hetgeen is wat je uiteindelijk krijgt. Niet altijd dus ...

Toen de motor werd gemonteerd (en vastgeschroefd zoals hoort) begon het chassis aan de achterkant krom te trekken. Dat wil dus zeggen dat vooraan één en ander niet goed zit. Oorzaak bleek de behuizing voor de stuurbekrachtiging te zijn die tegen het blok duwde. Dus die moest even afgevijld worden, opnieuw een likje zwarte verf tegen, en dan ging het al een stuk beter. Dat ik dit niet eerder heb opgemerkt kwam door het feit dat de motor nooit vast/vast werd gezet tijdens voorgaande bouwstappen, maar los ingepast in het chassis. Enfin, al doende leert men zeker?

Afbeelding Afbeelding

Ook heb ik werk gemaakt van de koplampen. De lens voor de koplampen was gewoon een verchroomd plastic onderdeel, dus zelfs helemaal niet doorzichtig. Dat kan dus echt niet, en ik heb geprobeerd om zelf lenzen te maken van verpakkingsmateriaal. Ik heb me ooit laten zeggen dat het materiaal dat in hemdskragen wordt gestoken bij het verpakken van een nieuw hemd bruikbaar is. Wel dat is het dus niet in de context dat ik het wilde gebruiken.
Dat materiaal kan wél gebruikt worden voor ruiten (dus voor gewone doorzichtige vlakken) maar niet voor lenzen die een aantal insnijdingen moeten hebben zoals in mijn geval. Het verpakkingsmateriaal is namelijk opgebouwd uit een 3 heel dunne laagjes plastic, en die komen los als je met een exacto begint te krassen. Dus heb ik plastic gebruikt die vroeger op beeldschermen voor computers werd gekleefd tijdens het transport. Ongeveer dezelfde dikte, maar slechts uit 1 laag.

Het eerste dat je doet is een cirkeltje uitsnijden van de juiste grootte. Dan heb ik de insnijdingen gemaakt die voor de lichtdiffusie moeten zorgen. Gewoon met een scherp mesje heel voorzichtige krassen. Je mag natuurlijk niet door je materiaal gaan, en dat is al zo dun. Dan zorgt een geel bolletje voor het zogenaamde lampje, en klaar.

Afbeelding Afbeelding

Uit hetzelfde materiaal werd de voorruit gesneden. Het model voorziet namelijk NIET in ruiten. Waarom is me niet duidelijk, maar het viel me pas op toen ik er naar begon te zoeken. We moeten die amerikanen toch eens een mailtje sturen dat ze eens moeten denken aan het feit dat wagens over het algemeen ruiten hebben (zélfs in Amerika) en dat ze die dan ook moeten voorzien als ze van diezelfde wagens een model willen op de markt brengen. Enfin, het is en blijft een apart zootje, die amerikanen :rolleyes:
Bemerk ook de sticker (neen mijnheer, GEEN decal maar een STICKER) die het dashboard moet weergeven.

Afbeelding

Zoals eerder in deze thread gezegd heb ik wat zitten vergelijken met Alclad en Zero Paints Chrome Effect Paint.
Ik heb het volgende geprobeerd:
- de radiatorgrille werd gespoten in Zero Paints Chrome Effect Paint op een basis van Alclad Black Base,
- de ruitenlijst werd gespoten met Alclad Chrome op Alclad Black Base.
Het resultaat was in beide gevallen OK, maar niet echt schitterend. Dan kwam ik bij toeval op de site van Alclad uit op het zinnetje dat "High shine finishes need a black base coating, but chrome finish needs a gloss black enamel undercoating." Met andere woorde: Alclad Black Base is in tegenstelling wat ik dacht géén enamel...

Aha, dus dat even uitgeprobeerd: een zwarte enamel laag gespoten en dan chrome erover. Véél beter, getuige het voetbankje op de achtergrond. Jammer dat veel van de hoge glans wordt teniet gedaan door de Johnson Clear die als sealer moet dienen. Daarzonder gaat de chroomlaag net zolang mee tot je ze aanraakt...
Daar moeten we dus nog een betere toepassing voor vinden.


Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Tim Smets
Clublid
Berichten: 131
Lid geworden op: 26-12-2009 17:37

Bericht door Tim Smets » 20-06-2010 22:11

Miljaar :shock:

En ik die dacht dat ik een pietje precies kon zijn 8)

Misschien kun je het dash board in balsa namaken :)

Breng de voiture eens mee on een vrijdag!

Goe bezig!
****SPONSORED BY JEANKE****

t'es naa de moment veu een goei sigaar!!

Plaats reactie