1909 Ford Model T - Gabriel - 1/20

Alles wat te maken heeft met het bouwen van voertuigen burgerlijk gebruik
Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 28-09-2010 22:08

de assen voor de wielen zijn ook aangepast. De gegoten exemplaren werden voorzichtig weggefreesd, en ze zullen worden vervangen door gedraaide wielplaten uit messing. Geen gedoe en geklieder met verf dus, en altijd de correcte kleur.

De buitenkant van een wiel zag er zo uit, rechts ervan een opgekuisd wiel met de gedraaide wielplaat. Onderaan een wielplaat voor de voor- en achterkant van een wiel.

Afbeelding

en de binnenkant:

Afbeelding

Dan heb de voor- en achterophanging annex assen eens gedryfit, en de cardanas gepast. Geen problemen hier, en het onderdeel kan perfect dienen.
De stabilisatoren echter zijn aan de dikke kant, en het plastic onderdeel van 1,7mm zal worden vervangen door een messing staaf van 1,2 mm. Je ziet hier zowel het oude als een nieuw onderdeel ter vergelijking.
Ik heb ook hetzelfde gedaan met de draagarmen voor de spatborden en treeplanken. Je ziet een oud en een nieuw onderdeel, daarna het geheel.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De voorste stabilisatoren moeten er ook aan geloven. Het onderdeel is net als zijn collega's aan de achterkant niet slecht van vorm, maar gewoon veel te dik. Ook dit onderdeel krijgt dus een messing scratchbuild vervanging.
Hier gaat het om een vorkvormige torsiestang, dus er diende gesoldeerd te worden. De eerste foto toont de geplooide en gesoldeerde vork. Die vork moet nog worden voorzien van het kleine balhoofd aan de op van de vork. Dat stukje werd van het plastic onderdeel gesneden, ingeboord en over de gesoldeerde vork geschoven. Even droogpassen en klaar. Enkel nog wat opkuisen en te lange uiteindjes een beetje inkorten.

Afbeelding Afbeelding

En dan nog een overzicht van de werken van vandaag:

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 07-11-2010 17:48

Ik heb de laatste tijd vrij onregelmatig gewerkt aan dit model, daarmee dat updates een beetje uitgebleven zijn, mara we gaan hier en nu onze "schaai" eens inhalen zie.

Vooreerst zijn de wielen afgewerkt. Het wiel werd zwart gespoten (kleur van de rest van de auto zal ook zwart worden). Dan werden de gedraaide ashelften aan de wielen bevestigd en de bouten werden door stukjes messingrod van 0,5mm gesimuleerd.

Afbeelding Afbeelding

Ook de rest van het koetswerk werd gespoten, evenals de voor- en achteras. Heel de boel werd gemonteerd en we kunnen nu beginnen aan de detaillering van het chassis.

AfbeeldingAfbeelding Afbeelding

Het is de bedoeling dit model een "patine" mee te geven. De auto is 100 jaar oud, en dus kan hij onmogelijk als een nieuwe wagen uitzien. Ik zou graag een gebruikte, gerestaureerde auto willen hebben: dus mooi en proper maar met de onvermijdelijke sporen van gebruik.

De motor werd gespoten in een basiskleur van mat aluminium. Dat werd zeer grof gespoten om een textuur te simuleren. Dat werd dan gedrybrushed met mat zwart, waarna wat vettigheid en stof werd aangebracht. Ook de carburator/inlaat combinatie kreeg enzelfde behandeling (met wat afwijkende kleuren weliswaar) en de uitlaat werd behandeld met roestkleurig pigmentpoeder van MIG.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Voor de firewall heb ik iets geprobeerd dat ik nooit tevoren heb gedaan: hout simuleren met verf. Ik ben vertrokken met allemaal enamel-kleuren van ModelMaster. Ik heb een basis Flat Tan 1567 gezet, daarover Military Brown 1701 gedrybrushed, gevolgd door een drybrush met Gloss Brown 1540 en een beetje bevuild met Flat Black 1749. Aan jullie om te oordelen of het resultaat een beetje geloofwaardig is.

Afbeelding Afbeelding

Tot de volgende!
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 12-11-2010 20:36

De motor en firewall werden op het chassis gevezen (neem dat maar letterlijk). Het model staat er nu zo bij, in afwachting van werken aan de onderzijde van het chassis: uitlaat, stabilisatoren, cardan, tank en benzineleiding, ...

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


En daar hebben we meteen een start mee genomen, met de werken aan de onderkant. De uitlaat werd onder handen genomen (laatste uiteinde vervangen door een buisje van juiste diameter, vorm en lengte, inclusief de ringen aan de beide uiteinden van de knalpot). Normaal werd de uitlaat aan de uitlaatcollector gelijmd met een rubber buisje, maar ik vond dat zo verschrikkelijk dik, dat kon echt niet door de beugel. Vervangen dus door Tamiya tape om een flexibele en hittebestendige verbinding te simuleren.

Dan de achterste bevestigingen. Origineel moest een pin aan de bovenkant van de knalpot door de bodemplaat worden gestoken, maar sinds ik die heb weggefreesd zal dat niet meer lukken. Dus dan maar een ietsje realistischer aanpak: met twee ringen die aan de knalpot zelf zijn bevestigd.

Afbeelding Afbeelding

Dryfitje zegt dat het zo wel in orde komt. Let wel: het onderdeel zit nog volledig los, en dus nog niet op zijn uiteindelijke plaats, maar je ziet wel waar we naartoe moeten. Nu nog schilderen en bevestigen.

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 18-11-2010 22:52

deze kit bewijst meer en meer dat hij potentieel heeft, zelfs nog 35 jaar na fabrikagedatum. Bewijs zijn deze foto's. Zo zie je maar dat je nooit je neus mag ophalen voor de old-school kitjes van uit de "goeie ouwe tijd". :no:

Benzinetank (weliswaar een toevoeging aan de kit, want er is oorspronkelijk geen tank meegeleverd) werd gespoten en gemonteerd. Let op de vuldop en het kraantje onderaan. De benzineleiding werd dan tussen tank en carburator getrokken.
De uitlaat werd gespoten en voorzien van een gezond laagje roest en roet (nu ja, gezond ...).
De T staat er nu als volgt bij:


Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 06-12-2010 19:45

Het is al een hele tijd geleden dat er nog eens een update kwam omtrent deze build. Veel is er niet gebeurd aan het model, maar dat wil niet zeggen dat ik niks heb zitten doen...

Vooreerst heb ik de bekabeling van de Ford T eens bestudeerd, en die dan vertaald naar het model "naar best effort". De kabels zien er vrij dik uit, maar op foto lijkt het allemaal wat dramatischer dan het echt is. Feit is ook dat de bekabeling die op de 1:1 werd gebruikt in die tijd ook van het "stevigere" type was. De gebruikte bedrading is holle visdraad.


Er zijn nog heel wat onderdelen van de bovenste delen van de carosserie gespoten, en die liggen klaar om te worden gemonteerd.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Waar ik eigenlijk echt mee vast zit voor het ogenblik is het feit dat ik probeer zelf onderdelen te galvaniseren (koperkleurig) en dat lukt me nog niet 100%. Maar er is progressie, dus één dezer kan ik jullie een "how-to" bezorgen hoe je zelf onderdelen kan verzilveren, vernikkelen, vergulden en/of verkoperen. Koperen voorwerpen vernikkelen of verzilveren gaat perfect, maar non-ferro onderdelen is iets "moeilijker", dus daar ben ik nu mee bezig.

Wil het nu lukken dat de meeste resterende onderdelen allemaal moeten verkoperd worden, en dat dat natuurlijk allemaal plastic onderdelen zijn, dan weet je nu ook dat ik een beetje stilval met deze Ford T. Maar geen nood, als er nieuws is, dan weet je het meteen. ;)
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 12-12-2010 22:57

Veel is er dit weekend niet verder gewerkt aan de "T". De body-delen die aangebracht konden worden zonder de rest van de werkzaamheden in de weg te zitten zijn aangebracht. Enige aanpassing die hieraan gebeurd is: de originele handvaten naast de "Mother-in-law"-seat werden vervangen door gebogen koperen staafjes van 1mm dik.

Voor de rest is het nog wachten op de verbruiksmaterialen om het plating-proces opnieuw te testen.

Stay tuned!


AfbeeldingAfbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 23-01-2011 20:51

Wie het verslag van vorige modelbouwmeeting heeft gelezen, heeft ook gezien dat de Ford T een klein beetje vorderingen heeft ondergaan. Niet veel wegens een aantal experimenten van mijnentwege, maar voldoende om nu een update te geven.

De radiator werd bevestigd en aangesloten op de motor. Dat gebeurt door middel van 2 vijzen in het voorste deel van het chassis, waardoor weer minder minder plaats overblijft voor de schoepen van de fan. Die werd dus door de kitfabrikant een beetje te hoog gemonteerd, waardoor die weer in de weg komt te zitten van de koelvloeistofleiding. Als je de motor zou starten wordt die leiding gewoon doormidden gesneden door die schoepen.
Het was te laat om de nodige correcties nog te doen in dit stadium van montage, maar bij de volgende model T's zal ik hierop extra moeten letten en een andere montage van de radiator voorzien.

Maar genoeg gezaagd, hier zijn de foto's:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De bevestigingen voor de kap waren veel te dik naar min goesting, dus ik heb ze opnieuw gemaakt. Dit geeft een idee van het verschil:

Afbeelding

Voor wat betreft het experiment zoals hierboven aangehaald:

Ik had het idee opgevat dat het mogelijk moet zijn om zelf onderdelen te verchromen, verzilveren eigenlijk en/of te vergulden. Er bestaan setjes waarmee je dat kan doen door electrolyse. Alleen is het probleem dat het materiaal dat verzilverd moet worden geleidend moet zijn, en plastic is dat niet. Dus moet je het eerst geleidend maken en dat doe je door geleidende lak te gebruiken. Dat is het eerste probleempje: die lak droogt nogal grof op en verandert van textuur tijdens de electrolyse. Je hebt dus de ondergrond niet 100% onder controle.

Daarnaast moet je eerst verkoperen door het onderdeel in een bad te behandelen, en dan te vernikkelen om te verhinderen dat het koper oxideert. Nu blijkt dat vernikkelen niet zo makkelijk te zijn (tweede probleem) en dat is mij niet 100% gelukt ondanks enkele tientallen pogingen.

Dan het verzilveren/vergulden: het is niet zo lastig behalve voor onderdelen met een zeer onregelmatige vorm. Het systeem dat ik heb laat niet toe om dit in een bad te doen, maar met een contact-methode (tamponmethode zoals dat heet) en dat is wel goed voor vlakke onderdelen, maar wanneer er veel hoeken en kantjes aan zitten dan wordt het lastig. Bovendien wordt het zilver na verloop van tijd zwart door oxidatie en is het dus niet bruikbaar. Vernissen neemt dan weer de glans voor het grootste deel weg.

Blijven zoeken naar de correcte methode dus maar ;)
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 15-05-2011 19:02

Ook hier even een stand van zaken. Het wordt trouwens tijd dat deze Ford afgewerkt wordt want het begint een proces van lange adem te worden ;)

De kap is overtrokken met Scale Weave van Tenco. Dat heeft de correcte structuur om canvas weer te geven op schaal, en dus kan het perfect dienen om de ruwe jute-achtige stof van destijds te simuleren.

Afbeelding

Ik heb mallen gemaakt van afplaktape om de vorm van de lappen stof te bepalen, en zo kan je met een minimum aan verlies toch de juiste vormen uitknippen. Daarna heb ik heel het onderdeel bedekt met sterk verdunde houtlijm, en ik zeg wel degelijk STERK verdund, want je wil natuurlijk niet dat de lijm de structuur van de stof gaat dichtslibben.

AfbeeldingAfbeelding


Eens alles gedroogd is er een laagje primer op gespoten worden (Alclad primer gebruikt omdat die met de airbrush kan worden gespoten, weeral omwille van het detail), om daarna een laagje mat zwart te krijgen, eveneens uit de airbrush. Hierover komt dan een mistcoat German Grey om het zwart wat te temperen, en dan nog een veel dunnere mistcoat Nato Brown om stofpartikels te krijgen.
Klaar om te monteren, en dit is het resultaat:

Afbeelding Afbeelding

Nog een paar details aanbrengen en hij is klaar. :)
Groetjes,
Domi.

jimmy tinel
Clublid
Berichten: 54
Lid geworden op: 22-04-2010 12:24

Bericht door jimmy tinel » 18-05-2011 09:23

dit is nu eens begot hééééééééééééééél knap
ik zie die ford zo al wegtuffen :D

ik ga mijn eigen citeren "samenvatting : bij MV Leuven zit een pak talent!"

Bart Schepers
Clublid
Berichten: 21
Lid geworden op: 17-09-2010 10:18

Bericht door Bart Schepers » 20-05-2011 00:03

jimmy tinel schreef:dit is nu eens begot hééééééééééééééél knap
ik zie die ford zo al wegtuffen :D

ik ga mijn eigen citeren "samenvatting : bij MV Leuven zit een pak talent!"
yep, ne keer goe zwengelen

prachtig Dominique

Plaats reactie