1909 Ford Model T - Gabriel - 1/20

Alles wat te maken heeft met het bouwen van voertuigen burgerlijk gebruik
Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

1909 Ford Model T - Gabriel - 1/20

Bericht door Dominique Beerts » 16-08-2010 23:38

We zijn gestart met de bouw van deze Roadster. de beschrijving van de Model T en de kit ga ik hier niet herhalen, je vindt alles wat je moet weten in deze preview.

Ik ben gestart met het opkuisen van de metalen onderdelen. Bij dit soort kits moet je afrekenen met heel veel flash, gietnaden en -resten, en ejector pins. Het is soms letterlijk zoeken waar het onderdeel begint en eindigt!
Het eerste onderdeel dat min of meer afgewerkt is, is de voorste ophanging. Dit onderdeel stelt de voorste starre as, de bladveren en daaraan verbonden de steunen voor de koplampen voor.

Dit was het onderdeel vóór de opkuis,

Afbeelding

en erna:

Afbeelding

Ik heb nog wat werk aan de bladveren. Die zijn in het onderdeel onderbroken ter hoogte van de aansluiting met de bevestigingsarm voor het chassis. Natuurlijk moeten ze doorlopen van de ene kant van de as tot de andere, dus ik zal iets moeten maken om dat te simuleren.

Ik heb ook even de stuurstang even drooggepast, en de bevestiging van de assen verbeterd. Naar analogie met de Packard moesten die met een schroef worden vastgezet, maar dat ziet er niet uit. Zeker niet op een zo prominente plaats op het model dat op zichzelf al een vrij open wagen is. Daarom heb ik ook hier gewerkt met een buisje dat later wat meer op maat wordt geslepen en dan wordt toegeknepen langs boven en beneden.

Afbeelding

Het chassis dan, hiervan heb ik de bodem weggefreesd. Die is op de echte wagen ook niet aanwezig (het chassis was eigenlijk een rechthoekig frame), en het koetswerk had niet echt een bodem. Het waren de opgebouwde koetswerkdelen die elk een vloer hadden, en de kit voorziet hierin perfect. Dus weg ermee.
Eigenlijk is het nog niet goed want de vleugels werden opgehangen aan haken die op het frame waren gelast. Ik ga niet zover dat ik dit wegfrees, want dan zou een groot deel van de stevigheid van het model in gevaar komen en solderen is op dit materiaal niet mogelijk. Ik zou me dus alleen maar in nesten werken op die manier.

Dit was het koetswerk vooraleer het werd opgekuist (midden op de foto):

Afbeelding

en erna:

Afbeelding Afbeelding

Ook hier is nog werk aan: wegwerken van de sinkholes aan de onderkant, terugbrengen van de bevestigingsgaten voor de spatborden tot aanvaardbare afmetingen, vervangen van de nagels in de spatborden, bijvoegen van ontbrekende draagbeugels, klinknagels, kabelogen, etc etc



De motor is ook opgekuisd en daar werd begonnen aan enkele correcties/toevoegingen.

Allereerst viel het op dat de beide blokheften met een schroef aan elkaar werden gevezen. Geen belet natuurlijk, ware he niet dat ze die schroef wel heel erg goed in het zicht hebben gezet, zonder ruimte te laten voor enige camouflagewerken. Zou die nu gewoon langs de andere kant worden ingedraaid, dan zat ze mooi verborgen achter de uitlaat, nu zit ze aan die kant van de motor die open en bloot zichtbaar blijft...

Afbeelding

Na enig twijfelen heb ik besloten de cylinders uit de blok te frezen en ze opnieuw te scratchen. Dat heb ik gedaan door een alu-buis te draaien op 4,23mm en dan de helft weer weg te frezen zodat ik een halfronde staaf heb van de juiste diameter. Die stellen dan de 4 cylinders voor in het gegoten blok.

Afbeelding

Dat geeft dit als resultaat:

Afbeelding

Je ziet dat ik ook een begin heb gemaakt met de bougiekapjes. Daaraan komen nog contactogen die dan overgaan in een kabel naar de verdeel- en schakelkast die zich op de firewall bevindt. Dat is voor later.

Afbeelding

Een andere toevoeging is nog een contactpunt van de dynamo (dat wordt later tot de juiste lengte teruggebracht als de cablage wordt afgewerkt) en een schroef die een tapgat afdicht (niet weergegeven in het kitonderdeel). Werkwijze hiervoor: een rond schijfje gepunched uit wat alu-sheet die de pakring voorstelt, en dan een zeskantig gepunched stukje plasticcard erop gelijmd.

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 17-08-2010 22:39

Ik ga jullie vervelen met de update over één enkel onderdeel: de ventilator.
Het onderdeel was veel te dik gegoten. Dat is een bekend gegeven: het is immers zeer lastig om onderdelen die van nature zeer dun zijn, zoals de schoepen van ventilatoren op schaal te gieten. Laat staan in plastic. Dat zou al breken als je er naar kijkt...

No hard feelings, maar je kent mij: niet goed en dus weg ermee. Ik heb mijn heil gezocht in alu-sheet, van dat afvalmateriaal uit een drukkerij, denk ik dat het was. Dat is vrij dun en laat zich dus perfect snijden met een cutter.
Twee reepjes van 14mm lengte en 3,5 mm breed, aan de beide uiteinden geplooid (dmv een plooitangetje) en wat afgevijld (in de goede richting volgens mijn referentiemateriaal). Dan kruiselings over elkaar lijmen en je hebt je schoepen al. Het is enkel kwestie van aan voor- en achterzijde een stukje alu-staaf te kleven. Dat werd op 3,3mm gedraaid en kan perfect dienen als bevestiging.

Ter vergelijking heb ik het originele onderdeel nog mee op de foto gezet. Moest het zijn dat je daaraan de voorkeur geeft, laat maar weten.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

By the way, er zijn mensen die me terloops al eens vragen waar ik mijn referentiemateriaal vandaan haal. Wel, het meeste komt uit dit boek (dat ons ook leert dat een zekere Mrs. Carl Funk uit Sulphur Springs - Iowa ooit de trotse eigenares van een Ford Model T is geweest). Dat boek legt aan de hand van tekst en foto's uit hoe je je T kon onderhouden, van kop tot teen, tot en met de vervanging van versnellingen en zuigers, of noem maar op. Een beetje handigaard kon zijn auto zelf onderhouden zonder ooit bij een garagist te moeten langsgaan.

Afbeelding

Verder heb ik ook een volledige onderdelenlijst van het internet geplukt (compleet met prijs per onderdeel anno 1924). Daarin staat ieder onderdeel afgebeeld en dat helpt natuurlijk ook wel wat.

Enjoy.
Groetjes,
Domi.

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 19-08-2010 08:50

Ongelofelijk, steeds zo gedetailleerd. Geen woorden voor.
What we do is art, not just painting.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 01-09-2010 21:17

We hebben weer wat zitten prullen, deze keer rond de brandstoftoevoer.

Eerst en vooral heb ik plaats gemaakt voor de brandstoftank (schittert uit door afwezigheid in de kit). Hiervoor heb ik centraal in het carrosseriegedeelte een paar verstevigingen weggefreesd. Het onderdeel blijft stevig genoeg, dus geen probleem.

Afbeelding

Een benzinetank anno 1909 was gewoon een rond vat met een vuldop en aftapping, dus dat onderdeel kan nooit moeilijk te maken zijn. Een staafje resin op de juiste dikte gedraaid (12mm) en klaar. Ik heb er een paar verstevigingsringen tegenaan gegooid (alu-sheet en looddraad van 0,4 mm), et voilà. Om het helemaal mooi af te werken zijn ook de voetjes voorzien waarmee de tank op het chassis worden geschroefd. En een vuldop. En het aftapkraantje. Uiteraard...
Allemaal onderdeeltjes uit de mish-mash-zak, dus niks dat jullie ook niet kunnen.

Afbeelding

Eens die tank dan wordt drooggepast op het chassis krijg je zoiets (ik heb het kraantje nog even naast de auto laten liggen):

Afbeelding

Als je de moeite doet om vanalles te detailleren aan ene kant van de benzineleiding, dan ben je zedelijk verplicht om dat aan het andere uiteinde te doen ook: de carburator. Deze zag in 1909 toch een ietsje anders uit dan we tegenwoordig gewoon zijn (om maar helemaal van inspuiting-systemen te zwijgen).

Het onderdeel uit de kit was vrij goed van vorm, maar een beetje detail kan nooit kwaad. Ik heb dus een paar kleine dingetjes toegevoegd.
Vooreerst een zeskantig gepunchte stukje aluminium om een vijskop te simuleren aan de bovenkant van de filterpot. Ook een klein verluchtingsleidingkje langs de zijkant, een regelschroef en een drainagekraantje.

Afbeelding Afbeelding

En zo ziet het eruit als het inlaatstuk, samen met de uitlaatcollector wordt gepast tegen het blok:

Afbeelding Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 01-09-2010 22:10

Plak hem nu niet dicht hè na alle moeite en knap werk :shock: hihi
What we do is art, not just painting.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 22-09-2010 12:18

Update.
Ik heb vooral gewerkt rond de firewall en de stuurkolom.
De firewall is eigenlijk te klein. Hij laat een gapend gat tussen de vloerplaat en het motorcompartiment en dat kan dus niet. Verder heeft de firewall enkele "kit-technische" uitsparingen die op de wagen uiteraard niet zitten, en vermits het een toch vrij zichtbaar onderdeel is: aanpassen dan maar.

Dit is een foto met de oorspronkelijke firewall:

Afbeelding

Je ziet de uitsparing voor een vijs die een onderdeel moet vastzetten waardoor de stuurkolom wordt geschoven. Nadeel is dat dat onderdeel veel te groot, te lomp en lelijk is uitgevoerd. Verder blijft die uitsparing aan de motorzijde zichtbaar en staat zelfs in de weg, want op die plaats moet de stroomverdeler komen te zitten. Het gat kan wel perfect dienen als uitsparing voor de bedrading naar de contactdoos op het dashboard. Ik heb dus die uitsparing weggefreesd, een nieuw plaatje in messing gemaakt om op de firewall te kleven met de correcte uitsparingen en dat al vastgelijmd.

Afbeelding Afbeelding

Aan de achterkant heb ik het probleem van dat gapende gat tussen de vloerplaat en het motorkompartiment opgelost door een grotere afdekplaat te maken, ook weer in messing. De uitsparingen blijven dier dezelfde als van het originele onderdeel, dus geen verdere aanpassingen. Je ziet op de foto ook een dryfit van de hoofdschakeldoos, met de toevoeging van de hoofdschakelaar (tegenwoordig botweg "contact" genoemd).

Afbeelding


Dan de stuurkolom. Het originele onderdeel was:
1. krom,
2. te dun,
3. zo goed voorzien van gietnaden dat het veel meer werk zou kosten om het op te schuren, dan een nieuw te maken.

Dat is niet zo moeilijk. Je neemt het uiteinde dat gerecupereerd moest worden. Je boort het in, zodat een buisje van 2 mm kan worden verlijmd. Daarover gaat een nog een mof (het is me niet duidelijk waarvoor die dient, maar ze moet er wel zitten), en een dikkere buis om het onderdeel vanaf het doorgang met de firewall de juiste dikte te geven.
Duurtijd van de werken: 10 minuten.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Een dryfit zegt ons dat het allemaal wel goed komt. Alles nog een beetje opschuren en braampjes wegwerken en we kunnen weer verder.

Afbeelding Afbeelding
Groetjes,
Domi.

patrick Aertgeerts
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-12-2009 18:16

Bericht door patrick Aertgeerts » 23-09-2010 16:42

Zoals Kamiel Spiessens ooit zei"T'isj nie moeilijk,t'isj gemakkelijk,t'isj een hobby.
Amaai,dit begint er weer indrukwekkend uit te zien.ik zie het mezelf nog niet direct tot een goed einde brengen.Sjappoo!!!

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 23-09-2010 23:42

Ja Patrick, maar misschien hebt ge gewoon niet genoeg geduld?!?
What we do is art, not just painting.

patrick Aertgeerts
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-12-2009 18:16

Bericht door patrick Aertgeerts » 24-09-2010 09:54

Gijs schreef:Ja Patrick, maar misschien hebt ge gewoon niet genoeg geduld?!?
Nu je het zegt,je hebt misschien wel gelijk.Ik denk dat ik me niet meer zo ga afjagen :D

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 24-09-2010 18:48

Haha check! Ik heb een aankoop gepland voor 2015. Kan jij de decals maken? Ik vraag het je liever nu al.
What we do is art, not just painting.

Plaats reactie