1909 Ford Model T - Gabriel - 1/20
Geplaatst: 16-08-2010 23:38
We zijn gestart met de bouw van deze Roadster. de beschrijving van de Model T en de kit ga ik hier niet herhalen, je vindt alles wat je moet weten in deze preview.
Ik ben gestart met het opkuisen van de metalen onderdelen. Bij dit soort kits moet je afrekenen met heel veel flash, gietnaden en -resten, en ejector pins. Het is soms letterlijk zoeken waar het onderdeel begint en eindigt!
Het eerste onderdeel dat min of meer afgewerkt is, is de voorste ophanging. Dit onderdeel stelt de voorste starre as, de bladveren en daaraan verbonden de steunen voor de koplampen voor.
Dit was het onderdeel vóór de opkuis,
en erna:
Ik heb nog wat werk aan de bladveren. Die zijn in het onderdeel onderbroken ter hoogte van de aansluiting met de bevestigingsarm voor het chassis. Natuurlijk moeten ze doorlopen van de ene kant van de as tot de andere, dus ik zal iets moeten maken om dat te simuleren.
Ik heb ook even de stuurstang even drooggepast, en de bevestiging van de assen verbeterd. Naar analogie met de Packard moesten die met een schroef worden vastgezet, maar dat ziet er niet uit. Zeker niet op een zo prominente plaats op het model dat op zichzelf al een vrij open wagen is. Daarom heb ik ook hier gewerkt met een buisje dat later wat meer op maat wordt geslepen en dan wordt toegeknepen langs boven en beneden.
Het chassis dan, hiervan heb ik de bodem weggefreesd. Die is op de echte wagen ook niet aanwezig (het chassis was eigenlijk een rechthoekig frame), en het koetswerk had niet echt een bodem. Het waren de opgebouwde koetswerkdelen die elk een vloer hadden, en de kit voorziet hierin perfect. Dus weg ermee.
Eigenlijk is het nog niet goed want de vleugels werden opgehangen aan haken die op het frame waren gelast. Ik ga niet zover dat ik dit wegfrees, want dan zou een groot deel van de stevigheid van het model in gevaar komen en solderen is op dit materiaal niet mogelijk. Ik zou me dus alleen maar in nesten werken op die manier.
Dit was het koetswerk vooraleer het werd opgekuist (midden op de foto):
en erna:
Ook hier is nog werk aan: wegwerken van de sinkholes aan de onderkant, terugbrengen van de bevestigingsgaten voor de spatborden tot aanvaardbare afmetingen, vervangen van de nagels in de spatborden, bijvoegen van ontbrekende draagbeugels, klinknagels, kabelogen, etc etc
De motor is ook opgekuisd en daar werd begonnen aan enkele correcties/toevoegingen.
Allereerst viel het op dat de beide blokheften met een schroef aan elkaar werden gevezen. Geen belet natuurlijk, ware he niet dat ze die schroef wel heel erg goed in het zicht hebben gezet, zonder ruimte te laten voor enige camouflagewerken. Zou die nu gewoon langs de andere kant worden ingedraaid, dan zat ze mooi verborgen achter de uitlaat, nu zit ze aan die kant van de motor die open en bloot zichtbaar blijft...
Na enig twijfelen heb ik besloten de cylinders uit de blok te frezen en ze opnieuw te scratchen. Dat heb ik gedaan door een alu-buis te draaien op 4,23mm en dan de helft weer weg te frezen zodat ik een halfronde staaf heb van de juiste diameter. Die stellen dan de 4 cylinders voor in het gegoten blok.
Dat geeft dit als resultaat:
Je ziet dat ik ook een begin heb gemaakt met de bougiekapjes. Daaraan komen nog contactogen die dan overgaan in een kabel naar de verdeel- en schakelkast die zich op de firewall bevindt. Dat is voor later.
Een andere toevoeging is nog een contactpunt van de dynamo (dat wordt later tot de juiste lengte teruggebracht als de cablage wordt afgewerkt) en een schroef die een tapgat afdicht (niet weergegeven in het kitonderdeel). Werkwijze hiervoor: een rond schijfje gepunched uit wat alu-sheet die de pakring voorstelt, en dan een zeskantig gepunched stukje plasticcard erop gelijmd.
Ik ben gestart met het opkuisen van de metalen onderdelen. Bij dit soort kits moet je afrekenen met heel veel flash, gietnaden en -resten, en ejector pins. Het is soms letterlijk zoeken waar het onderdeel begint en eindigt!
Het eerste onderdeel dat min of meer afgewerkt is, is de voorste ophanging. Dit onderdeel stelt de voorste starre as, de bladveren en daaraan verbonden de steunen voor de koplampen voor.
Dit was het onderdeel vóór de opkuis,
en erna:
Ik heb nog wat werk aan de bladveren. Die zijn in het onderdeel onderbroken ter hoogte van de aansluiting met de bevestigingsarm voor het chassis. Natuurlijk moeten ze doorlopen van de ene kant van de as tot de andere, dus ik zal iets moeten maken om dat te simuleren.
Ik heb ook even de stuurstang even drooggepast, en de bevestiging van de assen verbeterd. Naar analogie met de Packard moesten die met een schroef worden vastgezet, maar dat ziet er niet uit. Zeker niet op een zo prominente plaats op het model dat op zichzelf al een vrij open wagen is. Daarom heb ik ook hier gewerkt met een buisje dat later wat meer op maat wordt geslepen en dan wordt toegeknepen langs boven en beneden.
Het chassis dan, hiervan heb ik de bodem weggefreesd. Die is op de echte wagen ook niet aanwezig (het chassis was eigenlijk een rechthoekig frame), en het koetswerk had niet echt een bodem. Het waren de opgebouwde koetswerkdelen die elk een vloer hadden, en de kit voorziet hierin perfect. Dus weg ermee.
Eigenlijk is het nog niet goed want de vleugels werden opgehangen aan haken die op het frame waren gelast. Ik ga niet zover dat ik dit wegfrees, want dan zou een groot deel van de stevigheid van het model in gevaar komen en solderen is op dit materiaal niet mogelijk. Ik zou me dus alleen maar in nesten werken op die manier.
Dit was het koetswerk vooraleer het werd opgekuist (midden op de foto):
en erna:
Ook hier is nog werk aan: wegwerken van de sinkholes aan de onderkant, terugbrengen van de bevestigingsgaten voor de spatborden tot aanvaardbare afmetingen, vervangen van de nagels in de spatborden, bijvoegen van ontbrekende draagbeugels, klinknagels, kabelogen, etc etc
De motor is ook opgekuisd en daar werd begonnen aan enkele correcties/toevoegingen.
Allereerst viel het op dat de beide blokheften met een schroef aan elkaar werden gevezen. Geen belet natuurlijk, ware he niet dat ze die schroef wel heel erg goed in het zicht hebben gezet, zonder ruimte te laten voor enige camouflagewerken. Zou die nu gewoon langs de andere kant worden ingedraaid, dan zat ze mooi verborgen achter de uitlaat, nu zit ze aan die kant van de motor die open en bloot zichtbaar blijft...
Na enig twijfelen heb ik besloten de cylinders uit de blok te frezen en ze opnieuw te scratchen. Dat heb ik gedaan door een alu-buis te draaien op 4,23mm en dan de helft weer weg te frezen zodat ik een halfronde staaf heb van de juiste diameter. Die stellen dan de 4 cylinders voor in het gegoten blok.
Dat geeft dit als resultaat:
Je ziet dat ik ook een begin heb gemaakt met de bougiekapjes. Daaraan komen nog contactogen die dan overgaan in een kabel naar de verdeel- en schakelkast die zich op de firewall bevindt. Dat is voor later.
Een andere toevoeging is nog een contactpunt van de dynamo (dat wordt later tot de juiste lengte teruggebracht als de cablage wordt afgewerkt) en een schroef die een tapgat afdicht (niet weergegeven in het kitonderdeel). Werkwijze hiervoor: een rond schijfje gepunched uit wat alu-sheet die de pakring voorstelt, en dan een zeskantig gepunched stukje plasticcard erop gelijmd.