Ford GT 40-Trumpeter-1/12
-
- Clublid
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 28-12-2009 18:16
Het wordt nu stillekes tijd dat de Ford zijn schoenen (banden in dit geval) mag gaan aantrekken.Hiervoor moet eerst de wielophanging gemonteerd worden,en hier ben ik toch niet helemaal mee tevreden.De diverse stangen die tevens voor stevigheid zouden moeten zorgen,zien er volgens mij niet uit,en die zijn later dan nog prominent zichtbaar. Dan maar vervangen die hap...
Ik ben al begonnen met monteren.
Het gaat dus in hoofdzaak om de twee stangen die horizontaal en vertikaal op de foto te zien zijn. Ik ga er zogenaamde uni-ball verbindingen voor maken.
Zie hier de foto's
Bovenaan zie je het origineel,met daaronder de 7onderdelen die nodig zijn om het stuk te maken. Deze zijn weer door de draaibank gegaan (ik begin dat plezant te vinden dat draaien).
Op de onderste foto zie je de twee uiteinden die gesoldeerd zijn.
Even passen...
En dan een kleurtje geven.
Ziezo, het bovenste stukje plastic kan aan de kant,en is nu vervangen door een messing stuk dat ook merkelijk steviger aanvoelt, want door het feit dat ik de gehele uitlaat uit de transkit gebruikt heb,welke in white-metal is, is het gewicht van het motorgedeelte eigenlijk te hoog voor het broze plastic. De achterophanging moet eigenlijk ondersteund worden,ander zakt hij door zijn achterwielen. Bij een volgende GT 40 zal ik de gehele ophanging vervangen,maar dit is nu niet meer mogelijk.
Zo ziet de linkerachterkant er voorlopig uit...
Hier en daar ga ik nog een paar moeren aanbrengen,en natuurlijk de rechterkant om dan aan de voorkant te beginnen.
Ik ben al begonnen met monteren.
Het gaat dus in hoofdzaak om de twee stangen die horizontaal en vertikaal op de foto te zien zijn. Ik ga er zogenaamde uni-ball verbindingen voor maken.
Zie hier de foto's
Bovenaan zie je het origineel,met daaronder de 7onderdelen die nodig zijn om het stuk te maken. Deze zijn weer door de draaibank gegaan (ik begin dat plezant te vinden dat draaien).
Op de onderste foto zie je de twee uiteinden die gesoldeerd zijn.
Even passen...
En dan een kleurtje geven.
Ziezo, het bovenste stukje plastic kan aan de kant,en is nu vervangen door een messing stuk dat ook merkelijk steviger aanvoelt, want door het feit dat ik de gehele uitlaat uit de transkit gebruikt heb,welke in white-metal is, is het gewicht van het motorgedeelte eigenlijk te hoog voor het broze plastic. De achterophanging moet eigenlijk ondersteund worden,ander zakt hij door zijn achterwielen. Bij een volgende GT 40 zal ik de gehele ophanging vervangen,maar dit is nu niet meer mogelijk.
Zo ziet de linkerachterkant er voorlopig uit...
Hier en daar ga ik nog een paar moeren aanbrengen,en natuurlijk de rechterkant om dan aan de voorkant te beginnen.
-
- Clublid
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 28-12-2009 18:16
Tijdens het lang weekend nog wat verder gewerkt aan de GT 40. Het was eerst de bedoeling om de voorste wielophanging en stuurinrichting aan te pakken, maar ik ben tot de vaststelling gekomen dat eerst de cockpit op het chassis moet bevestigd worden, alvorens de voortrein kan samengebouwd worden.Dus dan maar hier aan beginnen.
Het interieur is al zwart gespoten. Ook zijn er al diverse rivetten vervangen (zoals op de carrosserie). De zetels komen uit de transkit van KA-Models,en ik vind dat deze er merkelijk beter uitzien dan degene van Trumpeter.
In de echte GT 40 waren deze zetels trouwens uitgevoerd in een soort parachutestof,bedekt met ontelbare ringetjes,voor de ventilatie. Deze ringetjes moeten er één voor één opgezet worden, een waar monnikenwerk!!
108 ringen later is de eerste zetel klaar. Nog 108 te gaan.
Vervolgens de gordel gemaakt. Er wordt er maar 1 gemonteerd,om de doodeenvoudige reden dat er slechts aan de chauffeurskant een gordel aanwezig was. Ook heb ik de versnellingspook gemonteerd.
Een leuk detail vind ik het feit dat de beveiliging voor de achteruit echt op en neer kan.
Nog even een blik in de cockpit ...
Er komt trouwens geen rolkooi in,want die stond er niet in. Ook niet in de versie die de 24u won,trouwens (de zwarte ,dus).Waarschijnlijk heeft Trumpeter zich gebaseerd op de replica die her en der op historic race-events wordt getoond.
Het interieur is al zwart gespoten. Ook zijn er al diverse rivetten vervangen (zoals op de carrosserie). De zetels komen uit de transkit van KA-Models,en ik vind dat deze er merkelijk beter uitzien dan degene van Trumpeter.
In de echte GT 40 waren deze zetels trouwens uitgevoerd in een soort parachutestof,bedekt met ontelbare ringetjes,voor de ventilatie. Deze ringetjes moeten er één voor één opgezet worden, een waar monnikenwerk!!
108 ringen later is de eerste zetel klaar. Nog 108 te gaan.
Vervolgens de gordel gemaakt. Er wordt er maar 1 gemonteerd,om de doodeenvoudige reden dat er slechts aan de chauffeurskant een gordel aanwezig was. Ook heb ik de versnellingspook gemonteerd.
Een leuk detail vind ik het feit dat de beveiliging voor de achteruit echt op en neer kan.
Nog even een blik in de cockpit ...
Er komt trouwens geen rolkooi in,want die stond er niet in. Ook niet in de versie die de 24u won,trouwens (de zwarte ,dus).Waarschijnlijk heeft Trumpeter zich gebaseerd op de replica die her en der op historic race-events wordt getoond.
-
- Clublid
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 28-12-2009 18:16
Ondertussen gaat de aandacht naar de voorkant,met name de stuurinrichting.Deze vind ik een beetje te simpelkes uitgevoerd,dus gaan we deze vervangen.
Hiervoor gebruik ik een messing buisje,waarna ik een paar assen ga draaien,om,net zoals bij de achterophanging, een uniball-verbinding te maken.
Daarna het geheel spuiten met de Tenco-spuitbus,een paar onderdeeltjes toevoegen,en de rubbers maken net zoals eerder bij de remkoeler.
Daarna maak ik nog een paar leidingen met soldeertin,welke heel gemakkelijk in vorm kunnen geplooid worden.
Nu kunnen eindelijk de wielen eronder,en ziet het er zo uit
Vervolgens moeten de radiator,de olietank en de slangen voor de afkoeling van de remmen gemonteerd worden en nog diverse leidingen.
Wat betreft die leidingen,die moeten aan de motor ook nog aangebracht worden,en dat is dus wat we volgende keer gaan doen,samen met de ruiten en nog andere dingen.
Langzaam begint het einde in zicht te komen,maar we zijn er nog niet.
Hiervoor gebruik ik een messing buisje,waarna ik een paar assen ga draaien,om,net zoals bij de achterophanging, een uniball-verbinding te maken.
Daarna het geheel spuiten met de Tenco-spuitbus,een paar onderdeeltjes toevoegen,en de rubbers maken net zoals eerder bij de remkoeler.
Daarna maak ik nog een paar leidingen met soldeertin,welke heel gemakkelijk in vorm kunnen geplooid worden.
Nu kunnen eindelijk de wielen eronder,en ziet het er zo uit
Vervolgens moeten de radiator,de olietank en de slangen voor de afkoeling van de remmen gemonteerd worden en nog diverse leidingen.
Wat betreft die leidingen,die moeten aan de motor ook nog aangebracht worden,en dat is dus wat we volgende keer gaan doen,samen met de ruiten en nog andere dingen.
Langzaam begint het einde in zicht te komen,maar we zijn er nog niet.
-
- Clublid
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 05-06-2010 10:31
-
- Clublid
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 28-12-2009 18:16
Hoog tijd om nog eens verder te doen aan de GT 40. Zoals gezegd komen de diverse leidingen aan bod. In de kit zijn de koppelingen voorzien, waar de leidingen moeten worden aangebracht.
Hier zie je zo'n set,waar de koppeling reeds geverfd is in clear blue,en clear red.
De leidingen hebben de neiging om aan de koppeling te rafelen, daarom heb ik er een stuk gitaarsnaar ingekleefd...
Vervolgens de koppeling uitgeboord en dan samengekleefd. Zo rafelen de leidingen niet uit.
Dan het geheel monteren.
Het motorgedeelte is zo goed als klaar. Alleen nog een paar elektrische kabeltjes voor de achterlichten voorzien..
Ondertussen zijn de rivetten op de zijruiten aangebracht.
Deze rivetten moeten ook nog komen op de achterruit en de voorlichten.
De wielmoeren zijn ondertussen ook gespoten met Alclad chrome,en gemonteerd.Het volgende dat moet gebeuren is de binnenkant van de achterklep matt-zwart spuiten en deze achterklep verder afwerken en monteen.
Hier zie je zo'n set,waar de koppeling reeds geverfd is in clear blue,en clear red.
De leidingen hebben de neiging om aan de koppeling te rafelen, daarom heb ik er een stuk gitaarsnaar ingekleefd...
Vervolgens de koppeling uitgeboord en dan samengekleefd. Zo rafelen de leidingen niet uit.
Dan het geheel monteren.
Het motorgedeelte is zo goed als klaar. Alleen nog een paar elektrische kabeltjes voor de achterlichten voorzien..
Ondertussen zijn de rivetten op de zijruiten aangebracht.
Deze rivetten moeten ook nog komen op de achterruit en de voorlichten.
De wielmoeren zijn ondertussen ook gespoten met Alclad chrome,en gemonteerd.Het volgende dat moet gebeuren is de binnenkant van de achterklep matt-zwart spuiten en deze achterklep verder afwerken en monteen.
-
- Clublid
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 22-04-2010 12:24
-
- Clublid
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 28-12-2009 18:16
Ja,Jimmy, eerst de bestaande ingegoten rivetten verwijderen en daarna gaatjes boren en de nieuwe erin.Dit hebben we al gedaan helemaal aan het begin van de bouw,ondertussen bijna 1 jaar geleden.
De binnenkant van de achterklep werd mat-zwart gespoten, en dan gemonteerd.
En zo zie je meteen de monteur die ik er graag bij zou zetten.Dat wordt pas een uitdaging om die een beetje deftig geverfd te krijgen. De pasvorm is ook niet geweldig te noemen,dus moeten er eerst serieuze plamuurwerken gebeuren.(help !!!,Gijs).
Om de achterklep open te laten staan,moeten er 2 kabels worden voorzien.
Hiervoor heb ik een zilverkleurig kabeltje genomen, welke gebruikt wordt om juweeltjes te maken, en daarbij een metalen busje uit de mish-mash voorraad.
Ook aan de voorkant is er gewerkt.Hier heb ik een paar extra kabeltjes aangebracht,bedoeld om aan de voorlichten te koppelen,en de gordels om een reservewiel op zijn plaats te houden. Deze laatste ga ik er niet inzetten,want da zie je haast niets meer van het geheel.
En zo ziet het er voorlopig uit:
Wat moet er nu nog onder meer gebeuren? De ruiten monteren (met de rivetten), de ruitenwisser,en nog enkele clips en verlichtingselementen. En dan natuurlijk nog "Staf den monteur",samen met de grondplaat.Misschien kan ik tijdens de vergadering van december een paar ideetjes opdoen.
De binnenkant van de achterklep werd mat-zwart gespoten, en dan gemonteerd.
En zo zie je meteen de monteur die ik er graag bij zou zetten.Dat wordt pas een uitdaging om die een beetje deftig geverfd te krijgen. De pasvorm is ook niet geweldig te noemen,dus moeten er eerst serieuze plamuurwerken gebeuren.(help !!!,Gijs).
Om de achterklep open te laten staan,moeten er 2 kabels worden voorzien.
Hiervoor heb ik een zilverkleurig kabeltje genomen, welke gebruikt wordt om juweeltjes te maken, en daarbij een metalen busje uit de mish-mash voorraad.
Ook aan de voorkant is er gewerkt.Hier heb ik een paar extra kabeltjes aangebracht,bedoeld om aan de voorlichten te koppelen,en de gordels om een reservewiel op zijn plaats te houden. Deze laatste ga ik er niet inzetten,want da zie je haast niets meer van het geheel.
En zo ziet het er voorlopig uit:
Wat moet er nu nog onder meer gebeuren? De ruiten monteren (met de rivetten), de ruitenwisser,en nog enkele clips en verlichtingselementen. En dan natuurlijk nog "Staf den monteur",samen met de grondplaat.Misschien kan ik tijdens de vergadering van december een paar ideetjes opdoen.
-
- Clublid
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 05-06-2010 10:31