Ford GT 40-Trumpeter-1/12

Alles wat te maken heeft met het bouwen van voertuigen burgerlijk gebruik
patrick Aertgeerts
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-12-2009 18:16

Ford GT 40-Trumpeter-1/12

Bericht door patrick Aertgeerts » 31-10-2010 15:42

Nadat ik het gebouwde model tijdens de beurs in Mol had gezien,bleef deze in mijn hoofd ronddolen,en dat werd er niet beter op nadat Jimmy me zei dat deze zich in zijn "grot van Ali-Baba" bevond.Gevolg:deze imposante bouwdoos moest ik gewoon bouwen,ondanks het feit dat ik meestal modellen op 1/43e bouw. Een wereld van verschil.

Een beetje geschiedenis:

In 1963 probeerde Henry Ford Ferrari over te nemen,omdat hij het beu was om elke maandag na een race in de krant te moeten lezen dat Ferrari gratis publiciteit kreeg na alweer een gewonnen wedstrijd.Er werden uitgebreide onderhandelingen gevoerd,maar Enzo Ferrari besliste op het laatste moment om toch niet in zee te gaan met Ford.Deze laatste was er niet mee opgezet,en ging meteen op zoek naar een manier om Ferrari te kloppen op eigen terrein nl. de 24u van Le Mans.Deze vond hij bij Lola die reeds een GT wagen had ontworpen waar dan ook nog een Ford motor inzat. Na diverse pogingen werden in 1966 de grote middelen ingezet. Niet minder dan 13 gt 40's (zo genaamd naar de hoogte van de wagen,nl.ongeveer 40 inch) kwamen aan de start,waarvan er weliswaar 10 het einde niet haalden,maar het trio overlevenden,eindigden wel op de 3 eerste plaatsen.
Het is net de winnaar van deze race waar Trumpeter zijn model op heeft gebaseerd. Ikzelf opteer echter om een andere versie te maken,nl. de gele wagen van het Alan Mann racing team bestuurd door John Whitmore en Frank Gardner,welke echter al na 6 uur aan de kant moest.




Afbeelding

Afbeelding

patrick Aertgeerts
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-12-2009 18:16

Bericht door patrick Aertgeerts » 02-11-2010 20:02

Ik ben er ondertussen met volle moed aan begonnen.Het is werkelijk een indrukwekkende kit,zeker al wat betreft de afmetingen.Hierbij een foto van 3 GT40's in 3 verschillende schalen nl. 1/43,1/24 en onze 1/12e.
Hetgeen direkt opvalt is de overvloed aan chrome welke trumpeter heeft aangebracht,en die dus best verwijderd wordt.Hiervoor heb ik de ramen met chrome in een plastic zak gestoken,en hierin ovenreiniger gespoten.Na een paar uur was het merendeel van de ramen chromevrij,en kon er begonnen worden aan de opbouw.
Afbeelding

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 03-11-2010 09:30

Aan dat klein model wil ik wel beginnen. Maar dat groot... Wat een joekel :D Is dat compensatiegedrag Patje? :P
What we do is art, not just painting.

patrick Aertgeerts
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-12-2009 18:16

Bericht door patrick Aertgeerts » 04-11-2010 18:50

Is dat compensatiegedrag Patje? :P[/quote]

Maar nee gij, en daarbij,volgens Goedele speelt grootte geen belang.'tIs hetgene wa ge er mee doe......,maar allez,we dwalen af.
Terug naar de Ford dus; Ik ben van plan om de ingegoten rivetten te vervangen door "echte"exemplaren.Dit betekent dus de bestaande verwijderen,gaatjes boren en klaar.De rivetten worden aangebracht nadat de carrosserie helemaal gespoten is,dus dat kan nog wel een tijdje duren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jimmy tinel
Clublid
Berichten: 54
Lid geworden op: 22-04-2010 12:24

Bericht door jimmy tinel » 05-11-2010 13:34

mmm hier zat ik op te wachten nl. patrick aan het werk... (de grot van ali baba leegmaken is dus met heel veel plezier gedaan :D )
knap begin

patrick Aertgeerts
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-12-2009 18:16

Bericht door patrick Aertgeerts » 16-11-2010 12:59

Ondertussen hebben we niet stil gezeten.Nadat de chrome verwijderd is,zijn we begonnen met de samenbouw van de motorAfbeelding
Vervolgens in grondverf gezet.Afbeelding
Daarna de uitlaten in mattzwart gespoten.
Afbeelding
En vervolgens met Testors metalizer verf gespoten,en daarna een wash met matzwart,en flat aluminium.
Afbeelding

Afbeelding
Ik heb trouwens nog een leuk projectje in mijn achterhoofd zitten waar ik de deskundige hulp van onze figurinisten voor ga nodig hebben(voelde me komen Gijs).Ik heb namelijk volgende doos op de kop kunnen tikken.
Afbeelding
Lijkt me leuk om er een mechanieker naast te kunnen zetten.

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 16-11-2010 21:29

Laat maar komen Patje. En ik zal geen vier jaar wachten om je te helpen :wink: Hihi graptje eeh.
Vraagje: welke primer gebruik jij?
What we do is art, not just painting.

patrick Aertgeerts
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-12-2009 18:16

Bericht door patrick Aertgeerts » 18-11-2010 19:13

Hier heb ik Tamiya primer gebruikt,maar voor de carrosserie ga ik grondverf met de airbrush gebruiken.Ik heb deze onlangs gekocht bij Rennaissance,een fabrikant van resinmodellen en transkits.Ze gebruiken deze grondverf ook op hun modellen,en zou onschadelijk moeten zijn voor de plastic.Ik heb namelijk vernomen dat er meerdere modelbouwers problemen hebben gehad met grondverf die de plastic beschadigd.Weet dat het de bedoeling is dat de kas met autolak gespoten wordt,welke een hogere glans geeft, en veel sterker is dan modelbouwverf.
En wat betreft da klein figurinekke,'tis nog niet voor direct, hoor.Eerst zien dat ik deze Ford in mekaar krijg

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 18-11-2010 22:53

Gijs schreef:Laat maar komen Patje. En ik zal geen vier jaar wachten om je te helpen :wink: Hihi graptje eeh.
Ik protesteer !!!

:roll:
Groetjes,
Domi.

patrick Aertgeerts
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-12-2009 18:16

Bericht door patrick Aertgeerts » 27-11-2010 16:51

Langzaam maar zeker vorderen de werken aan onze snelle Amerikaan.
Ik heb de carrosserie nu ook in de grondverf gezet;
Afbeelding



Afbeelding

Hiervoor heb ik autolak-grondverf gebruikt die ik onlangs gekocht heb bij Rennaissance,de fabrikant van diverse resinmodellen en transkits uit Noord Frankrijk.Ik heb gelezen dat er diverse mensen problemen hadden met grondverf die de plastic aantastte,dus ik was er niet gerust in.Onterecht zo blijkt.Ook het lakken is ondertussen gebeurd,en ziet er zo uit;

Afbeelding

Afbeelding

Het grote voordeel van werken met autolakken is de korte droogtijd,en de hardheid die merkelijk beter is dan met modelbouwverf.
Hierdoor kunnen de decals dus in een mum van tijd op het model geplaatst worden,en profiterend van enkele zonnestralen heb ik vandaag enkele foto's kunnen maken van de vorderingen.
Afbeelding

Afbeelding

Volgende stap is nu om het hele geval te voorzien van enkele lagen vernis en daarna moet het chassis nog matzwart gespoten worden.

Plaats reactie