Citroen 15-Six "Traction Avant" 1952 Heller 1/8

Alles wat te maken heeft met het bouwen van voertuigen burgerlijk gebruik
Plaats reactie
Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 24-01-2014 20:29

Oef, eindelijk!
Ik zag hem iedere dag op het bovenste schap van de winkel liggen pronken, deze Heller. De veertienjarige Dominique kon alleen maar kwijlen en verlangen, want de centjes om hem te kopen had hij toen niet.
Maar die kwamen er later wel, en ook een uitvinding die "Internet" werd genoemd, en daarna iets waar je dingen kan kopen per opbod ("eBay" , geloof ik dat het heet). Dat "eBay" heb ik dan maar geprobeerd, en de Heller kwam - weliswaar met vele jaren vertraging - toch nog in mijn bezit.

Drie jaar heb ik er over gedaan om de kit van mijn dromen af te werken. Als je er zo lang op hebt zitten wachten, dan wil je het ook een beetje deftig doen. Nieuwe dingen geprobeerd hier en daar. Wat beter op de afwerking gelet. Iets meer in detail gegaan op een andere keer. De grootte van dit soort kits laten dat ook toe, en moedigt daar zelfs toe aan.

Het is geen kit voor beginners, laat dat duidelijk zijn. Je moet je "mayonaise" (voor de noorderburen, lees: kop) d'er bij houden als je de verschillende delen mooi op elkaar wil laten aansluiten. Mocht ik het overdoen, dan zou ik er voor kiezen om ook de firewall en de voorvleugelsaan de body te bevestigen en dan alles in 1 go te spuiten. De firewall kan perfect gemaskeerd worden als je de lak spuit, dat mag geen belemmering zijn. Het laten aansluiten van de bovenste delen op de bodemplaat kan en mag geen probleem vormen. Je hebt dan wel een beter aansluiting van de bodypanelen en firewall dan ik heb.
Maak dan vooraleer je begint te spuiten ook al werk van de deuren en vooral hun hengsels. Als je dat in een later stadium doet, zoals ik, dan heb je niet genoeg beweingsvrijheid omdat je op een gelakte body nu eenmaal niet kan doen wat je wil. Eens le alles hebt uitgelijnd, dan kan je alles spuiten en heb je geen pasproblemen meer.

Voor de degene die er zich toch nog aan wil wagen: bouw ledjes in. Koplampen, verstralertjes en achterlicht zijn groot genoeg om die dingen in te bouwen, en het geeft een leuke meerwaarde aan het model.

Veel succes met jouw versie!

Nu volgt de fotoreportage, want daarom komen jullie natuurlijk kijken, niwaar?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor de massale interesse en vooral, voor de volharding om deze marathon-build te blijven volgen.
:wink:
Groetjes,
Domi.

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 28-01-2014 23:02

In 1 woord gezegd: prachtig!
Ik denk dat deze tread nog gemist zal worden. Gelukkig is de volgende alweer van start gegaan. Ik kan enkel iedereen maar aanraden om hetzelfde te doen. Bouwen, foto's en posten.
What we do is art, not just painting.

Plaats reactie