Citroen 15-Six "Traction Avant" 1952 Heller 1/8

Alles wat te maken heeft met het bouwen van voertuigen burgerlijk gebruik
Plaats reactie
Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 09-03-2012 19:14

dat netteke gaan we zeker proberen. En nee, die .... (zucht)
Groetjes,
Domi.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 09-03-2012 19:32

Ik denk dat die versnellingspook kapot is Uw voorbeeld, ik zou hem toch andersom zette zenne :twisted: :twisted:
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 19-03-2012 18:48

Ondertussen heb ik het "probleem" rond het daknetje ook opgelost. Het is geweven met dunne draad van 0,6mm. Let niet op de 2 kleuren, die worden toch overspoten met een grijs-bruine tint.
De klipjes om alles aan het pafond te bevestigen zijn ook al uit alu-sheet geknipt en geplooid.

Afbeelding
Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 25-03-2012 23:05

Werkzaamheden van deze week:

Het opbergnet dat ik in de loop van de week had gemaakt is gemonteerd met behulp van de acht bevestigingsogen. Het net werd eerst gespoten met enkele mistlagen Tamiya primer, Red brown en German Grey. Dat geeft een grijs-bruine mix die eigenlijk qua kleur niet misstaat.

Afbeelding

Dan de beide boordplanken. Die worden tussen de zijbekleding en de batterijkast gemonteerd. Dit waren extra opbergvakken die ook visueel het dashboard van de benenruimte moesten scheiden.
Het dashboard werd dan gemonteerd. Hierbij valt op dat de spiegel om één of andere reden niet goed te positioneren valt. Ik weet niet wat er verkeerd is, maar ik krijg hem niet goed gericht. Swat, het zal moeten dienen zoals het is.

Extra opbergvakjes (vacuumformed deze keer) werden ook aan de zijbekleding aangebracht.

Dan was het de beurt aan de stuurkolom. Ik begin te begrijpen waarom Heller die in nylon heeft gemaakt: als je de instructies klakkeloos volgt krijg je ze er niet in als ze niet plooibaar is aan de onderzijde. Maar ge kent me ondertussen al wel: screw de instructies als het ons niet uitkomt.
Met een beetje wringen is ze gemonteerd geraakt. Het stuurhuis ging er zonder problemen onder, de bovenste buis rond de stuurstang ook. Alleen die mof (ik heb altijd last met moffen... :D) had een beetje aanmoediging nodig om hem op de juiste plaats te schuiven en te laten aansluiten op het dashboard.
Daarna werd een extra spanriempje voorzien voor de schakelaar voor de grootlichten en we zijn rond wat dit betreft.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding


Alhoewel, er is nog één onderdeel dat aan het dashboard ontbreekt: de klem die je toelaat om de voorruit op een kier te zetten. Een soort van kantel-stand die zuivere lucht binnenlaat zodat je kan genieten van frisse rijwind mocht het binnen wat te warm worden.

Het onderdeel is niet om aan te zien, en dus heb ik zelf iets in elkaar gesoldeerd wat qua vorm beter aansluit bij het origineel. het moet nog een beetje opgekuisd worden, en in chroom worden gespoten, maar dit is ongeveer wat het moet voorstellen:

Afbeelding

Dan is er een "probleempje" sinds de beurs in Jabbeke. Het model is niet ongeschonden uit de beurs geraakt. De behuizing voor de krukaszwengel is afgebroken en het onderdeel is kwijt. Ik heb dus via een bevriend forum de correcte afmetingen kunnen bekomen van een collega die ook een 15-Six heeft gebouwd en dus kan ik het onderdeel opnieuw bouwen. Het moet nog gespoten worden en wat opgekuisd, maar dit is het:

Afbeelding
Afbeelding

Met uitdrukkelijke dank aan de zielige geest die het onderdeel, inclusief verstevigingsbuis, heeft afgebroken. Dit was geen accidentje, dat onderdeel zat wel degelijk stevig vast, dus met opzet afgebroken.
Groetjes,
Domi.

Bart Schepers
Clublid
Berichten: 21
Lid geworden op: 17-09-2010 10:18

Bericht door Bart Schepers » 27-03-2012 22:47

Met uitdrukkelijke dank aan de zielige geest die het onderdeel, inclusief verstevigingsbuis, heeft afgebroken. Dit was geen accidentje, dat onderdeel zat wel degelijk stevig vast, dus met opzet afgebroken.
De Patrick hé, ik heb hem nog zo gezegd dat hij voorzichtig moest rijden maar nee, door de bochten scheuren gelijk ne zot :lol: :lol: :lol: :mrgreen:

Ik had de eer om hem in den auto te zetten en zag toen pas dat het afgebroken was, dacht dat ik iets aan mijn hart kreeg. Maar blijkbaar was het al in de vlaaaanders gebeurd ........ Rot

By the way, hoe komen al die kilometers op diene teller ?

patrick Aertgeerts
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-12-2009 18:16

Bericht door patrick Aertgeerts » 28-03-2012 22:34

Deze keer zit ik er voor nikske tussen. En daarbij, nen oude Citroën kan daar normaal gezien wel tegen. :roll:

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 01-04-2012 21:21

Resultaat van deze week: kabels trekken. Omdat de meegeleverde kabels allemaal in nylon zijn uitgevoerd, en bedenkelijk van vorm en kwaliteit heb ik geprobeerd mijn eigen kabelbomen te maken.

Om meedere kabels in 1 streng samen te nemen kan je allerhande materialen en technieken gebruiken. Ik heb geopteerd voor Tamiya tape, met in het achterhoofd dat ik op die manier zelf kan controleren of het resultaat een ronde dan wel een platte kabelbaan wordt.

Om de dikte van enkele kabels te beperken heb ik ook 2 kabels over de hele lengte gebruikt, en enkel meer kabels uit de uiteinden laten steken daar waar nodig. Zodoende moet ik enkel aan de uiteinden omzichtig met de tape omspringen om zo de dikte in te perken.

Het bevestigen aan de contactpunten is een beetje prullen omdat je langs beide kanten van de contactpunten kabels moet laten eindigen, en je hebt natuurlijk maar één gaatje, dus je moet ervoor zorgen dat alles goed op maat geknipt is vooraleer je de lijm erbij haalt.

Eens de Tamiya tape mat zwart gespoten, een mistlaagje bruin, grijs en wat drybrushing erover, ziet het er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 08-04-2012 23:34

Update.

De bekabeling in het vooronder is nu compleet. Alles wordt in een volgende fase aan de motor aangesloten. Dat wil zeggen: ontstekingskabels, aansluitingen voor starter en ventilator.
De leidingen voor remvloeistof zijn toegevoegd: aansluiting aan de vulpot, rempomp en verdeler. De leidingen naar de trommels en naar achteren toe zijn aangelegd, maar kunnen uiteraard nu nog niet op lengte worden geknipt.
Verder ook nog: de waterafloopbuizen bovenaan de firewall, de aansluiting voor de snelheidsmeter en voeding voor het dashboard.

Het begint aardig druk te worden in het vooronder van de Citroën:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan heb je nog de benzinefilter. Die was niet in de kit te vinden, dus heb ik zelf ééntje gemaakt. Nog steeds met de Sakatsu-bouten, dat wel.
Ik heb de filter zelf gedraaid in aluminium (2 aparte onderdelen omdat dit makkelijker schildert), doorgeboord met 1,2mm en een koper staafje helemaal door beide onderdelen gestoken. Afwerken met bouten, krimpkous en klemmen van Acustion, op maat plooien en klaar.

Afbeelding

Eens alles naar wens is, rest je niets meer dan het opnieuw te demonteren, schilderen en terug samen te voegen:

Afbeelding

Dit moet nog gemonteerd worden, in de volgende fase van het bouwplan. Volgens het plan moet dit nu reeds tegen de firewall worden gelijmd, maar ik wacht hier even mee tot de motor ingebouwd is, en dus de correcte afstanden tussen carburator en zijwand kan gemeten worden.

Tot nog toe heb ik Sakatsu-koppelingen gebruikt voor de koppelingen in de bekabeling, maar eigenlijk is dat een overbodige luxe. Ik heb een draaibank staan, dus kan ik mijn koppelingen gemakkelijk zelf maken, zoals ik onlangs op een ander forum heb geleerd.

je neemt een zeskant baar, je boort ze in met behulp van de draaibank en dan heb je niet meer te doen dan een stukje af te steken. Klaar komt Piet (of hoe heet die ook alweer?).

Die zodanig verkregen "bouten" zou je nog kunnen voorzien van interne draad als je dat nodig acht, niks staat je in de weg om je eigen gereedschappen en benodigdheden te bouwen. Scheelt ook een hoop in het budget voor aftermarketspullen. ;)
Wat kan je allemaal doen met die gedraaide "bouten"? Kijk zelf maar wat je kan doen met een buitendiameter van 1,5 mm, ingeboord met 1,2 mm, met of zonder de afsteekrestjes weggesneden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enjoy en zalig Paasfeest ;)
Groetjes,
Domi.

Tim Smets
Clublid
Berichten: 131
Lid geworden op: 26-12-2009 17:37

Bericht door Tim Smets » 09-04-2012 12:18

Ne mens krijgt goesting om aan zenne Ford-T verder te doen 8)
****SPONSORED BY JEANKE****

t'es naa de moment veu een goei sigaar!!

RonBollen
Site Admin
Berichten: 385
Lid geworden op: 23-12-2009 16:53

Bericht door RonBollen » 09-04-2012 12:23

uhu, met nen hamer van 5 kg
Draft beer, not people

Plaats reactie