Citroen 15-Six "Traction Avant" 1952 Heller 1/8

Alles wat te maken heeft met het bouwen van voertuigen burgerlijk gebruik
Plaats reactie
Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Citroen 15-Six "Traction Avant" 1952 Heller 1/8

Bericht door Dominique Beerts » 14-12-2010 21:48

Groot - Groter - Megalomaan ...

Dat is wel het minste wat je kan zeggen als je een model bouwt op schaal 1/8. (By the way: nog voor ik van jullie te horen krijg dat dit met "compensatiedrang" zou te maken hebben: niet dus ... :no:)

Afbeelding

We gaan in afwachting van materiaal (dat intussen "onderweg" zou zijn, maar Joost mag weer weten waar dat ook mag zijn), alvast starten met de godin van de weg, anno 1952. Je vind een kitreview in deze thread, dus ik ga de geschiedenis van de wagen hier niet herhalen, behalve dat deze wagen in zijn tijd écht wel topklasse was op zowel design, techniek als wegligging.

Bij Heller hebben ze twee vliegen in één klap willen slaan toen ze deze doos op de markt hebben gegooid:
- als frans merk een ode brengen aan de Traction Avant door een zéér gedetailleerd model van de wagen uit te brengen (tot de volledige bedrading en binnenbekleding toe),
- de reputatie van fabrikant van kits soms wat bedenkelijke kwaliteit te doen herzien.

Voor wat betreft het eerste punt zijn ze wel degelijk met glans geslaagd. De kit is zéér uitgebreid, en ik denk dat er (behalve wat opsmukken van onderdelen door de bouwer zelf) weinig aan toegevoegd kan worden.

Het tweede is een andere zaak. Ik heb altijd gehoord (en dat heb ik ook in mijn kitreview geplaatst) dat de kit niet van hetzelfde niveau was als de andere huisproducten, maar integendeel stukken beter. Dat zou ook zo zijn als de gebruikte plastic niet veel te zacht zou zijn uitgevoerd. In zijn poging om een prestigieus, grootschalig en volledig model uit te brengen heeft Heller in al zijn ijver uit het oog verloren dat één en ander ook zijn consequenties heeft op het gebruikte materiaal. Dat moet namelijk stevig genoeg zijn om het gewicht van het afgewerkte model te kunnen torsen, en daar scheelt hem wat.
De plastic is zo zacht dat de eerste onderdelen die ik ter hand heb genomen al moesten bijgeplooid worden, en dat er méér werk in gekropen is om de boel recht te trekken dan in het verwerken van onderdelen zelf.

Jammer natuurlijk, maar goed. We zullen wel zien waar we uit komen. Smeer alvast jullie benen maar in voor een laaaaaaaaaaaaaaange thread. ;)

Ik heb mooi het bouwplan gevolgd, tot waar ik ben geraakt. Dat wil zeggen dat wordt begonnen met de samenlijmen van het motorblok. De ingegoten bouten op de beide blokhelften heb ik vervangen door andere bouten in messing, op de voorste afdekplaat heb ik me beperkt tot het toevoegen van zeskantige PE-boutkopjes. Het is de bedoeling dat ik gaandeweg de ingegoten bouten allemaal vervang door messing staaf die op maat wordt afgedraaid.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Tot hiertoe geen probleem, maar dan moesten die beide blokhelften aan mekaar worden gekleefd, en toen is het spel begonnen...
Op deze foto zie je duidelijk dat beide helften volledig uit elkaar wijzen, en dat het niet mogelijk was om die onderdelen recht te lijmen.

Afbeelding

Als ik bovenaan alles recht zou lijmen, dan zou onderaan niets meer aansluiten op de karterpan, en omgekeerd: als ik klakkeloos tegen de karterpan zou lijmen, staat bovenaan alles open. De onderdelen moeten dus op hun plaats worden gedwongen.
Ik heb het als volgt opgelost: in het karter heb ik buisjes gelijmd die als houders moeten dienen voor beide motorblokhelften.

Afbeelding

Dan heb ik beide helften van het motorblok ook van zo een buisje (van iets kleinere diameter) voorzien, en dat werd dan weer verstevigd met een goeie kwak polyesterplamuur. Dat moet stevig genoeg zijn om niet meer te lossen.
Op die manier kan ik beide helften individueel op hun plaats forceren, VOORALEER dat ze aan elkaar worden verkleefd. De onderdelen worden dus van beneden af in hun juiste vorm gewrongen.

Het resultaat is dat bovenaan alles al heel wat beter op elkaar aansluit, en dta het een kwestie is van een beetje passen en mikken.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Met een beetje plamuur komt dat verder allemaal dik in orde. Voor de beide kulashelften heb ik een andere methode gebruikt: een beetje hardschuim op maat gesneden en dat ik binnenin beide onderdelen geschoven en vastgelijmd. Dat moet één en ander in een rechte vorm dwingen.

Afbeelding

Volgende stap is het kleppendeksel. De olievuldop zit met een scharnier aan het deksel vast. Nu is dat qua vorm wel correct maar het schrniert natuurlijk niet. Ik heb alles even ingeboord en een stangetje van 1mm dikte gebruikt als scharnier. Het olievuldekseltje kan nu gewoon open en dichtgeklapt worden.

Dat ging ook niet 100% volgens plan, vermits de zachtheid van de plastic me wat parten heeft gespeeld. Bij het aanbrengen van het stangetje brak één van de twee aanhechtingen van het deskeltje, zodat daar toch enig restauratiewerk nodig was. Maar goed, eind goed al goed. We zijn gewaarschuwd.


Afbeelding Afbeelding

Overigens is duidelijk te zien dat ook dit onderdeel niet zonder stoot of slag te monteren zal zijn...

Afbeelding

Maar we gaan ons toch niet in de doeken laten doen door een scheef stuk plastic zeker? ;)

More to come. Enjoy!
Groetjes,
Domi.

patrick Aertgeerts
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-12-2009 18:16

Bericht door patrick Aertgeerts » 15-12-2010 09:07

Daar ga je plezier aan hebben,se!!!Ik vermoed dat de kit nog een paar verrassingen in petto zal hebben,maar dat kan de pret niet drukken.Alvast een belovende start.Ik kijk er naar uit om het vervolg te zien.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 24-12-2010 16:43

Verschillende onderdelen van het motorblok en versnellingsbak zijn geprepareerd. Hoofdzaak om te vermelden is dat alle bouten en moeren weggewerkt zijn, en allemaal vervangen door messing exemplaren omwille van de scherpte van detail. Ik heb hiervoor zeskantige messing staven gekocht in verschillende diktes, en die worden dan op maat afgedraaid zodat je bouten en moeren kan simuleren.

Ik heb voor de foto een aantal (maar niet allemaal) onderdelen geschikt, zodat je een idee hebt van hetgeen ik bedoel:

Afbeelding Afbeelding

We zijn dan beginnen assembleren, en het motorblok staat er nu zo bij:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De versnellingsbak werd ook voor het grootste deel samengelijmd :

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 25-12-2010 15:18

Amai menne frak.
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Bart Schepers
Clublid
Berichten: 21
Lid geworden op: 17-09-2010 10:18

Bericht door Bart Schepers » 26-12-2010 14:25

Dominique den bouten-draaier :lol: goe gezien trouwens, die staven !

sterk begin alvast

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 28-12-2010 13:36

Ge zijt er toch ene zenne. Ik denk dat er nog veel mensen van u kunnen leren. Ik nog het meest denk ik. Sterk werk.
Keep it up!
What we do is art, not just painting.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 27-02-2011 17:08

Sinds de laatste update is er niet zo heel veel gewerkt aan de Traction. Wel zijn alle geprepareerde onderdelen samengebouwd. Heel het blok werd dan in Tamiya XF5 gespoten (dat hoort zo voor deze blokken) en alles kreeg nog een laag Gunze mat vernis erover.
Verdere afwerking en shading met olieverf volgt nog.

Pagina 1 van het bouwplan zit er op. ;)

AfbeeldingAfbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 20-03-2011 21:00

Nog een aantal dingen gedaan aan het motorblok.
Ik heb aan de afdekking van de versnellingsbak een as moeten vervangen, omdat de originele niet stevig genoeg was, en zonder enige twijfel zou afbreken bij het monteren van de volgende onderdelen. Met een asje in messing is dat zo opgelost.
Verder gewoon nog wat bouten vervangen, geverfd, shading gegeven.
Ook de stroomverdeler, en de benzinepomp werden gemonteerd.

Laat ik nog even vermelden dat alle drybrushing met acrylics is gedaan, shading met olieverf.
Volgende stap is het vervangen van een klep door PE (een eigen experimentje), het monteren van zelfgemaakte veren (volgens afmetingen op plan) en de de werkzaamheden rond de uitlaatcollector.

Enjoy!


Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 29-05-2011 22:14

Het etsen duurt een ietsje langer dan eerst gedacht, dus het toevoegen van de laatste onderdeeltjes aan de motor zal iets moeten wachten.

Maar geen probleem, de kit heeft genoeg stukjes om aan verder te werken, en dus gaan we beginnen aan de volgende stap (zoals netjes de bedoeling is volgens de handleiding): de voorste ophanging.

Eerst werd een soort van harnas in elkaar gezet. Dat is best moeilijk om recht te krijgen vermits zowat alle verbindingen "koude las" zijn. Dat wil zeggen dat je de zijkanten van de onderdelen moet verlijmen zonder dat je geleiders hebt die ervoor zorgen dat je op de juiste plaats en recht monteert. Hier niet dus: als je scheef begint, dan eindig je ook scheef. Je hebt je lot zelf in handen.
Het draagt natuurlijk bij aan het realisme, want op de 1/1 zie je die dingen ook niet, maar de moderne kitbouwer is dit niet meer gewoon. Hier en daar is het wat prullen en prutsen om één en ander recht en goed te krijgen, maar al bij al kon het veel erger.

Maar als je er eenmaal door bent, dan krijg je wel een mooie assemblage, die daarenboven werkt als een echte!

Je ziet op de volgende foto's het harnas al in de primer (ter controle van de onderdelen) met daaraan de ophanginsarmen bevestigd. Die moeten nog een laagje primer krijgen, en ze worden dan verder gedetailleerd met nog een hele trits onderdelen. Hij is bij lange na nog niet af, deze voorkant.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Tot de volgende !!
Groetjes,
Domi.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 30-05-2011 14:32

Hi Dominique, bestaat die ook in de uitvoering begin jaren '40.
Die schaal 1/8 is goed te combineren met schaal 1/9 denk ik.
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Plaats reactie