Citroen 15-Six "Traction Avant" 1952 Heller 1/8

Alles wat te maken heeft met het bouwen van voertuigen burgerlijk gebruik
Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 16-04-2013 23:41

De meesten hebben ondertussen al wel gezien dat de Traction Avant al iets - alhoewel niet echt veel wegens andere drukke toestanden - verder gevorderd is.
De radiator staat er al een tijdje op. Die werd eerst gespoten met Motip Chrome, wat best wel een mooi effect geeft als er voldoende licht op staat, maar alles kan beter. Daarom heb ik wat geëxperimenteerd met het product van C1 models. Dat is iets als grafietpoeder dat je aanbrengt op een zwarte enamel. Het poeder geeft al onmiddellijk een glans maar als je het voorzichtig opblinkt, dan wordt het echt glanzend. Het uiteindelijke resultaat is zoiets als een "zwarte" chroomlaag: je ziet dat het zwart is, maar toch zit er hoogglans op.
Het grote voordeel tegenover Alclad is dat dit opnieuw kan worden bijgewerkt: vingerafdrukken kan je gewoon uitpolieren met een zacht doekje of je brengt opnieuw een dun laagje poeder aan, en opblinken maar weer.

De voorbumper en de lampspiegels zijn met dat poeder gedaan. Die lampen vind ik trouwens wel leuk: met dat geel gekleurde ampouletje er in geeft dat die typische gele reflectie van toen.

Maar terzelfdertijd stond ik dus voor een probleem met die radiator, want die was in een heel andere tint dan de bumper. Dus heb ik die maar opnieuw mat gemaakt (met een beetje white spirit) en terzelfdertijd hem een beetje patine meegegeven. Een te restaureren onderdeel op de auto, zeg maar.

By the way: die luchtfilter heb ik opnieuw moeten demonteren, 1 cm inkorten en pas dan paste hij opnieuw tussen de vleugels. Ik weet niet waar het verkeerd gegaan is, maar volgens mij paste hij perfect zoals hij gemonteerd stond. Op één of andere manier moet ik iets verkeerd gedaan hebben bij ofwel het monteren van de vleugels of het monteren van de filter, maar ik kan niet vinden wat het is. Enfin, nu zit hij er weer op.

Piccies :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 17-04-2013 17:38

Alles is weer zeer realistisch, ben blij dta hij bijna bij mij thuis staat :roll:

Ik heb ook een buste af, 101ste para Easy Company, nog alleen enkele decals die Patrick voor mij zal maken en klaar is kees :lol:
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 20-05-2013 23:07

Update.

Ik heb voornamelijk geëxperimenteerd met de deurscharnieren. De kitonderdelen zijn van plastic (uiteraard) en die kunnen volgens mij (en de commentaren op verschillende fora bevestigen dat) het gewicht van de deuren niet torsen. Mettertijd gaan ze doorzakken en het model is dan definitief naar de knoppen.

Het is dus kwestie van ze te verstevigen. Ik kies voor nieuwe scharnieren in messing, die door de deurstijl worden gemonteerd en dan langs de binnenzijde van de deurstijl worden verstevigd, liefst door een moer achter een plaatje. Op die manier kan het scharnier niet van de deurstijl loskomen, en de scharnieren op zich zijn steviger van structuur en dus veilig tegen doorbreken en buigen.

Na vergelijking met de kitonderdelen tegen een onderdelencatalogus kan je zeggen dat de onderdelen wel vrij accuraat van vorm zijn. Het is dus gewoon kwestie van ze na te bouwen.

De eerste 2 pogingen waren niet goed. Ofwel was de vorm niet OK, ofwel zat de uitlijning compleet verkeerd. Met deze versie kan ik de uitlijning goed krijgen, zowel voor de scharnieren op zich als voor de verticale uitlijning van beide scharnieren ten opzichte van elkaar.
Op de foto's is nog niets vastgezet, dus alles lijkt schots en scheef te staan, maar dat komt 100% in orde.

Het bovenste scharnier aan de linkerkant van de wagen in positie voor geopende deuren:
Afbeelding

... en voor gesloten deuren:
Afbeelding

Het scharnier aan de onderkant:
Afbeelding
Zo ziet het er uit met de deur in positie:
Afbeelding

Afbeelding


En dit is de detail van een scharnier:
Links de verschillende elementen en rechts een compleet scharnier.

Afbeelding

De tweede foto laat de onderdelen zien die werden geprepareerd voor de rechterzijde van de auto. Die liggen te wachten om op maat te worden gezaagd en aan elkaar gesoldeerd. Daaronder nog eens een afgewerkt scharnier.

Afbeelding

Vragen en/of opmerkingen altijd welkom.
Enjoy!
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 24-11-2013 21:59

Het wordt zo onderhand wel eens tijd dat er nog eens een update volgt. Na 6 maanden is dat niks te veel gevraagd, denk ik.
Reden waarom het allemaal zo lang duurt is intussen wel bekend: hobbykamer ligt tegenwoordig letterlijk aan de andere kant van de stad, zodat het modelbouwen er meestal niet van komt na een meestal te lange werkdag. Maar goed, we mogen niet klagen (we willen wel maar we mogen niet ...) dus hier gaan we:

we naderen stilaan de voltooiing van het model. De deuren zijn intussen in montage, nog niet helemaal klaar, maar het komt wel goed één deze dagen. De bumpers idem.
De achterklep is wel klaar: gespoten in Tamiya mat zwart, Dupont clear lak er over en opgeblonken met Turtle wax. De scharniertjes werden aangebracht, net zoals de nummerbordverlichting en het handvat.
Dit is een dryfit:

Afbeelding

Aan de voorkant van de wagen werden de vleugels afgewerkt. De vleugels hadden een kier tussen de vleugel en de body halverwege de vleugel. Dat is opgevuld en ingekleurd. De chroom sierstukken op het einde van de vleugels zijn ook aangebracht. De lichten zijn dan gemonteerd en van hun bedrading voorzien. Dat ging minder vlot dan dat het er uit ziet omdat er rekening moet worden gehouden met de uitlijning, en dat is niet zo eenvoudig op die ronde vormen. Maar het resultaat kan dienen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


In de motorruimte ontbrak nog één detail: de bus motorolie. Dat attribuut was in die tijd geen overbodige luxe. Misschien niet echt nodig bij splinternieuwe motoren, eens die dingen een beetje kilometers op hun actief hadden staan begonnen ze beetje bij beetje wat olie te verbruiken. Nooit excessief, maar toch genoeg om regelmatig wat te moeten bijvullen. en dan is het handig als je een extra bus onder de motorkap hebt zitten.

Mijn bus heb ik merk-neutraal gehouden, wel voorzien van wat "ouderdoms-littekens" onder de vorm van vuil en roest.

Afbeelding

En hier zit ze op haar definitieve plaats:

Afbeelding

Op eBay.de heb ik trouwens een heel mooie display case gekocht. Die is voorzien voor modellen van de afmeting "Pocher", dus ook deze Citroën op 1/8 past daar perfect in.

Afbeelding

Tot binnenkort!
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 13-12-2013 21:12

Dit is de status van vandaag. We zitten nu echt in de finale fase. Het komt er enkel nog op aan alles tegen elkaar te lijmen en klaar.

Geen verdere problemen te melden, behalve dat de klemmen voor de voorste bumper te klein zijn. Ik heb reeds eerder vermeld dat iets echt fout moet zitten aan de voorkant van deze auto. Als ik de onderdelen uit de kit gebruik dan raakt de voorste bumper de onderste lip van de radiator. Dat kan dus niet, zodoende maak ik nieuwe supports om dat probleem te tackelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 30-12-2013 23:17

Status update. Ik heb vooral gewerkt aan de voorste bumper. Zoals eerder gezegd zijn de hechtingspunten voor de bumper te klein, zodat de bumper de radiator raakt. Ik ben niet zeker of het een tekortkoming is in de kit, of dat het aan de manier ligt waarop ik één en ander heb gemonteerd. Swat, ik heb de aanhechtingen vervangen door messing exemplaren zodat ik voldoende speling heb om alles gemonteerd te krijgen. In feite is het gewoon een U-profieltje dat ik uit messing heb gebogen, meer is het niet.

Afbeelding
Afbeelding

Het helpt wel degelijk, en na het nodige schilderwerk ziet de voorkant van de wagen d'er zo uit:

Afbeelding
Afbeelding


Je ziet zelf hoeveel speling ik nu heb:

Afbeelding

Verder zijn de wieldeksels afgewerkt en aangebracht. Ook hier zijn we verder gegaan in de algemene lijn van afwerking van de wagen: een gebruikt geval met licht restauratiewerk aan.

Afbeelding
Afbeelding

Een algemene stand van zaken:

Afbeelding
Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 31-12-2013 12:26

Om de plastic ophanging tegen het gewicht van de kit te beschermen heb ik volgende oplossing bedacht.
Ik heb 2 blokjes resin gegoten - ze zien er uit als een gatenkaas maar dat komt omdat ze niet vacuum zijn getrokken - en die worden onder de wagen bevestigd.

Aan de voorkant is het simpel: je kan zonder enig probleem een blokje zetten pal tussen de wielen. Je hoeft alleen maar aan gaatje te boren in de motorsteun en vastzetten met een pinnetje.

Afbeelding

Aan de achterkant heb je minder plaats omdat daat de ophanging in de weg zit. Ik heb dan met eenzelfde blokje gewerkt, maar daarbovenop nog met een arm in messing van 1 mm die naar de bodemplaat reikt. Die wordt dan zowel aan het blokje als aan de bodemplaat vastgeschroefd.

Afbeelding

Afbeelding

Effe passen, en dan is het gewoon kwestie van een mooie setup te vinden en de blokjes op hun beurt weer aan de bodemplaat te vijzen.

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 04-01-2014 23:06

Dominique Beerts schreef:Om de plastic ophanging tegen het gewicht van de kit te beschermen heb ik volgende oplossing bedacht.
Ik heb 2 blokjes resin gegoten - ze zien er uit als een gatenkaas maar dat komt omdat ze niet vacuum zijn getrokken - en die worden onder de wagen bevestigd.

Is het gatenkaas of geitenkaas, lijkt een beetje op beide :D :roll: :twisted:
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 05-01-2014 00:08

Luk schreef:
Dominique Beerts schreef:Om de plastic ophanging tegen het gewicht van de kit te beschermen heb ik volgende oplossing bedacht.
Ik heb 2 blokjes resin gegoten - ze zien er uit als een gatenkaas maar dat komt omdat ze niet vacuum zijn getrokken - en die worden onder de wagen bevestigd.
Is het gatenkaas of geitenkaas, lijkt een beetje op beide :D :roll: :twisted:
Misschien, maar het één stinkt minder dan het andere :roll:
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 05-01-2014 21:29

Ik heb deze namiddag nog wat zitten prullen. Ik was zoals gezegd van zin om de motorkap niet op de wagen te zetten. Deels omdat ik niet de moeite heb genomen om ze qua lengte aan te passen (ze is een millimeter of 2 te kort), maar voornamelijk omdat van al het detail in de motorruimte dan zo goed als niks meer zichtbaar zou zijn.

De motorkap wordt naast de wagen gezet, en dan zou ik graag een soort van staander hebben om alles op de basis te kunnen vastzetten. Ik heb ooit zoiets gezien bij een collega die een BMW cabrio had staan. Het was een staander om zijn optionele hardtop in de zomer te stockeren. Ik besloot om iets dergelijks te scratchen.

Ik begon in plastic rod, en dat ging allemaal heel goed, behalve dat het wat licht uitviel. Het geheel had het een beetje moeilijk met het gewicht van de motorkap. Dus besloot ik om het nog eens over te doen, maar dan in messing en solderen maar. Mijn mini-torch werd dan ineens ook getest, want het was al bijna een jaar geleden dat ik dat ding heb gekocht maar tot nog toe nog niet gebruikt. Het was in één keer ook een generale repetitie voor iets wat ik in één van de volgende projecten sowieso zou willen - of moeten - doen. De regelmatige bezoekers van onze vergaderingen weten intussen al waarover het gaat ;-)

Veel uitleg misschien maar de foto's maken alles duidelijk. Missie geslaagd. Verf er over en het kan dienen.
Tot de volgende. Zwaai zwaai.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Plaats reactie