Citroen 15-Six "Traction Avant" 1952 Heller 1/8

Alles wat te maken heeft met het bouwen van voertuigen burgerlijk gebruik
Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 08-08-2011 17:58

Ik heb toch altijd van die stoten voor hé. Ik denk dat ik alles ga buitensmijten en alleen nog héél goei kits ga kopen waarvan ik op voorhand zeker ben dat ze gaan passen.

Van AMT en die ouw Airfixen en Revellekes en zo ...
:roll:
Groetjes,
Domi.

patrick Aertgeerts
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-12-2009 18:16

Bericht door patrick Aertgeerts » 08-08-2011 19:29

Dominique Beerts schreef:Ik heb toch altijd van die stoten voor hé. Ik denk dat ik alles ga buitensmijten en alleen nog héél goei kits ga kopen waarvan ik op voorhand zeker ben dat ze gaan passen.

Van AMT en die ouw Airfixen en Revellekes en zo ...
:roll:
Of ge kunt eens een Ferrari GTO van MFH proberen :)

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 09-08-2011 12:49

Gij zijt toch ook gene gewone zenne... Man man man. :shock:
What we do is art, not just painting.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 26-09-2011 22:29

Hoog tijd om nog een update te posten.
In de fotoreportage over onze deelname aan de beurs van KMK laatstleden was al te zien dat de body voor een deel is samengebouwd. Dat ging eigenlijk verbazingwekkend goed, aangezien het ene paneel het andere in vorm trekt. Ik heb zelf niet al te veel moeten duwen en trekken om de verschillende panelen samen te lijmen, enkel hier en daar een beetje "aandringen" totdat de lijm droog was.

Wat zit momenteel aan elkaar gelijmd? De beide zijpanelen, het dak en achtersteven. Hier moest ik afwijken van de het plan en de speciale onderdelen gebruiken om een versie 1952 te kunnen bouwen, maar de plannen zijn hierin vrij duidelijk. Ik heb ook het binnenafwerking van de middenstijlen opnieuw gescratched in aluminiumstrip, omdat het materiaal dat bijgeleverd is eigenlijk een hopeloos gepruts is. In datzelfde opzicht moeten ook de opbergnetjes voor op de rug van de voorzetels opnieuw worden gescratched.

Voor wat betreft de binnenbekleding zijn we ook nog niet aan de "nief petatjes". Ik heb besloten heel de binnenbekleding met stof af te werken. De scale weave van Tenco is daarvoor een ideaal product, en dus heb ik 2 lappen van 90x90cm van dat ding gekocht. Ik hoop dat ik toekom, want er gaat een pak in zo een groot model!! De afwerking van zetels, binnenbekleding, koffermatten, zijpanelen etc etc wordt in een lichtgrijze tint uitgevoerd. Zal goed staan met de zwarte buitenlak denk ik.

Voor wat betreft de lak: de basiskleur zal ik waarschijnlijk gewoon met de (Tamiya)spuitbus doen, maar de lak wordt automotive. Ik ga één van dezer eens shoppen en Dupont 2 componenten lak in huis halen.

Op de foto's zie je hoe de kas er nu bij staat, ook een start met de achterste ophanging, en het frame van de voorzetels.

Wordt dus zeker vervolgd!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 27-09-2011 23:04

Ik begin al te kwijlen, als ik dit allemaal lees voel ik me klein.
Als je hem nog eens wil buitengooien zoals in augustus, dan graag in mijne vuilbak.
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 04-10-2011 21:50

Ik denk niet dat ik hem na al deze moeite nog gemakkelijk ga buiten gooien, hoor Luk :wink:

De kussens van de eerste zetel zijn overtrokken met Tenco Scale Weave, en ik ben eigenlijk wel tevreden over het resultaat.
Ik had als eerste kleurtest de kussens gewoon overspoten met grijze primer, maar dat leek me iets te licht van kleur. Daarom heb ik een neveltje van German Grey erover gezet, recht uit de spuitbus, dan dat opnieuw getemperd met grijze primer. Het resultaat is naar mijn mening zo goed dat dit kan dienen als basiskleur. Enkel hier en daar nog wat schaduw aanbrengen en volgens mij gaan we dan al aardig dicht in de buurt van het definitieve resultaat komen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 03-11-2011 22:50

Voor wat betreft de vloermat en de opbergzakjes achteraan de zetels, dat is intussen in orde gekomen.
Ik had voor die opbergzakjes al een eerste ideetje uitgeprobeerd tijdens de IPMS beurs te Nieuwegein, maar enkele collega's maakten mij attent op het feit dat ik er boenk naast zat. Ik wilde die opbergzakjes namelijk in het midden van de zetelrug aanbrengen. Men zei me dat de bevestigingen in het midden van de zetelrug eigenlijk niet kunnen wegens geen steun langs de binnenkant van de zetel. Dus heb ik de bevestigingen naar de zijkanten van de zetel verplaatst.
Totdat ik op een referentiefoto toch zag dat mijn eerste idee wel degelijk het juiste was ...

Enfin, ik ga het niet meer wijzigen, dit is het resultaat van de gespoten vloermat met de voorzetels op hun correcte plaats. Trouwens: die zetels kunnen nog naar achteren of naar voren geschoven worden!

Volgende halte: de body spuiten en lakken. Maar eerst nog een weekendje Engeland en de London to Brighton Veteran Car Run bekijken (zie ook www.LBVCR.com)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes,
Domi.

patrick Aertgeerts
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-12-2009 18:16

Bericht door patrick Aertgeerts » 07-11-2011 11:44

Nu begint onzen Dominique al stoffeerder te worden,se. We gaan hem binnenkort nog 'Tonton Tapis' moeten gaan noemen :lol: De opbergvakken op de zetel vind ik trouwens supergoed gelukt.

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 07-11-2011 17:31

Ik vind ze ook goed gelukt, maar toch jammer dat ze niet meer gecentreerd staan zoals het echt moest :twisted:
What we do is art, not just painting.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 02-01-2012 21:44

Aan iedereen een gezond, plezant en zorgeloos 2012 gewenst, and 'May the force of styrene be with you !!". (Dat heb ik altijd al eens willen zeggen ..., net zoals Virgil Suàrez ;-) ).

Ik ben er een beetje van geschrokken toen ik zag hoe lang het geleden is dat deze thread nog eens een update heeft gehad. De meesten onder jullie weten wel dat ik eigenlijk niet stil gezeten heb ondertussen, en dat ik me met andere projecten heb zitten amuseren, maar goed. Hoog tijd dus om deze opnieuw naar boven te halen.

De voorzetels hebben hun stiknaadjes gekregen van soldeertin van 0,4mm dikte.
De achterzetels zijn zo goed als volledig bekleed, alleen de stiknaden moeten er nog op ...

Ook de body staat nu eindelijk in de kleur en de lak. Ik heb hem gespoten met gewone Tamiya primer (een ietsje dikkere laag primer eerlijk gezegd), en dan met de spuitbus in Tamiya mat zwart gespoten. Die laag zwart werd opgeschuurd en een tweede keer met mat zwart overspoten.

Dan ging er een laag DuPont automotive vernis over. Die kreeg 24 uren de kans te drogen, en werd dan opgeschuurd met 2000 grit, en de volledige set Micro Mesh padjes (van grit 3600 tot en met 12000). Maar omdat ik nog niet tevreden was heb ik hem nog eens opgepoetst met ordinaire car polish.

Helemaal 100% is het niet, maar ik ga hem zo laten om te vermijden dat ik door de lak ga door het vele schuren. Een tweede laag vernis zou het weer te dik maken, denk ik.

Na het afwerken van de achterste zetels moet dan de hemel en de binnenbekleding aan de deurstijl gespoten en aangebracht worden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Plaats reactie