Citroen 15-Six "Traction Avant" 1952 Heller 1/8

Alles wat te maken heeft met het bouwen van voertuigen burgerlijk gebruik
Plaats reactie
RonBollen
Site Admin
Berichten: 385
Lid geworden op: 23-12-2009 16:53

Bericht door RonBollen » 02-01-2012 21:47

ik zie een bubbelke in de lak..
Draft beer, not people

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 02-01-2012 22:04

Onder ons gezegd en gezwegen: er zitten er 3 in ...
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 04-02-2012 20:14

Tot mijn afgrijzen moet ik vaststellen dat het alweer een maand geleden is dat er nog eens wat werd toegevoegd aan deze thread, dus bij deze ...

De carrosserie werd aan de bodemplaat bevestigd. Niet zonder slag of stoot, dat was wel te verwachten, maar eigenlijk viel het best mee.
Het grootste knelpunt was de verlijming tussen de randen van de bodemplaat en die van de carrosserie zelf. Die moeten kop-aan-kop worden verlijmd, en dat is altijd lastig. Bovendien heb je zo weinig speling om dingen te corrigeren, dat je in feite heel de constructie op zijn plaats moet dwingen.
Maar goed, hij zit er op.

Volgende stap was het monteren van de hemel. Die paste - in tegenstelling tot hetgeen ik heb gehoord van PlasticHans - van geen kanten op mijn kit. Op één of andere manier is dat ding gewoon veel te klein ...
Ik heb dus maar gekozen voor een compromis: vooraan een spleet laten, en achteraan bijwerken rond de achterruit.
Dat monteren van die achterruit was ook geen lachertje. De hemel drukte zodanig tegen de randen van de achterruit dat die met geen geweld bleef zitten. en zodoende ging het daar bijna compleet mis, want ei zo na hing heel de boel onder de 2-componentenlijm.
Het meeste is in orde gekomen. De randen rond de achterruit werd aan de binnenkant met masking tape afgewerkt en bijgeschilderd. Ik zal hetzelfde moeten doen met de hoedenplank, want bij een dryfit bleek dat de hemel daarop niet aansluit, dus die moet iets groter gemaakt worden.

Bij het monteren van de voorste sierlijstjes (aan de voorste deuren ter hoogte van de vloerplaat) blijkt ook dat de lak reageerde op de lijm. Ik had secondenlijm in gelvorm gebruikt, en de lak sloeg wit uit. Een poging om dat te corrigeren heeft tot lakschade geleid, en dat moet dan een beetje worden gecamoufleerd. Maar geen rampen die niet kunnen worden aangepakt.
In het vervolg zal ik dus maar best 2 componentenlijm gebruiken in de buurt van die lak, die is wat neutraler van samenstelling.

Enfin, dit is al weer achter de rug. Hij is bijna af , sullen we maar zeggen ... :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 13-02-2012 20:47

OK, kleine update.
De achteras werd gemonteerd net als de voorruit. Geen probleem mee gehad.
De onderkant van de wagen werd bestempeld met rood-bruin van Tamiya, later nog eens beneveld met LifeColor Worn Black en Dirty Black. De benzinetank werd volgens dezelfde methode als de motorruimte verouderd: eerst een drybrush met flat aluminium, getemperd door wat rood-bruin.

Het is niet de bedoeling om de onderkant van de wagen echt te showen, ik wou enkel eens weten wat het effect zou zijn met die LifeColor zwart-nuances. Het vormt een mooie basis voor latere weathering, denk ik. Zit potentieel in :wink:

Nu de achterzetels inbouwen.
Tot later!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 22-02-2012 19:49

Dominique, ik ben al 6 dagen aan tkijken naar de vorderingen zonder resultaat :(
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 22-02-2012 19:57

Luk schreef:Dominique, ik ben al 6 dagen aan tkijken naar de vorderingen zonder resultaat :(
Dat zou wel eens kunnen, ja. Er zijn er nog geen ...

Ik ben de achterzetels aan het monteren, maar het probleem is dat je daar maar stapsgewijs kan werken, wat veel tijd in beslag neemt, en dus zult ge nog een dag of 2 moeten wachten. Of drie ...
En als ik genoeg gevorderd ben met het dashboard, dan moogt ge ook al eens loeren. Maar nu nog ni.

Geduld, voorzitter, geduld. Naar het schijnt hebben wij modelbouwers daar méér van dan gewone stervelingen :wink:

Met andere woorden: mij niet afjagen hé !
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 25-02-2012 22:18

We zullen het geduld van onze voorzitter maar niet té lang op de proef stellen.

De achterzetels zitten er in. Dat ging vrij vlotjes, geen probleem behalve dat de rugleuning een beetje krap zit tussen de beide armleuningen. Ik heb de zitting ongeveer 1,5mm verhoogd om hem beter te laten aansluiten aan de armleuningen.
Maar voor de rest, euh, tja, wat moet ik zeggen als er geen problemen zijn?

Kijk dan maar wat naar de prentjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende horde: het dashboard. Dat wordt fun!
Groetjes,
Domi.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 26-02-2012 14:01

Komt dik in orde.
Ik heb al een plaatsje voorzien in mijn vitrinekast :wink:
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 07-03-2012 22:34

Update over het dashboard.

Het instrumentenpaneel wordt opgebouwd uit 2 clearparts met ieder een decal. Die clearparts worden ivoorkleurig geschilderd met de uitsparingen die clear blijven, en later over elkaar gemonteerd. Dat geeft een effect van diepte, net zoals bij echte instrumenten.

Ik heb echter de achterste decal met de wijzerplaten moeten insnijden omdat de wijzerplaten van de temperatuurmeter en de benzinemeter niet uitgelijnd stonden met de uitsparingen op het voorste venstertje, en dus half bedkt bleven achter een geschilderd gedeelte. Door de wijzerplaatjes uit elkaar te schuiven staan die nu mooi op hun plaats.

Afbeelding

Afbeelding

Als je dat monteert en een beetje bijwerkt met een paar vijsjes, dan ziet het er nog zo slecht niet uit, vind ik. Heel het dashboard is hier gedryfit en dat ziet er naar uit dat het wel goed zal komen.

Afbeelding

Afbeelding

By the way: afgaande op deze foto zou je zeggen dat de versnellingspook ondersteboven staat. Dat is niet zo, ik heb het zelf honderdentien keer gechecked en hij moet echt wel zo staan. Bewijs:

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 07-03-2012 22:36

Dan zie je bovenstaande foto's ook al dat ik de stuurkolom heb vervangen door een zelf-gefabriceerde. Het kitonderdeel is uit nylon vervaardigd. Leuk voor de liefhebbers, maar waardeloos in een model dat voorziet in een werkende stuurinrichting. Als je dit onderdeel klakkeloos monteert en je probeert het stuur te draaien, dan zal die stuurkolom zonder pardon dubbelplooien en de uitlijning van je stuurwiel is definitief naar de kleurpotloden.

Ik heb niet de intentie om mijn model van een werkende stuurinrichting te voorzien, dus dat is het probleem niet. Het onderdeel is daarenboven nog zo krom als een ouw hooiriek. Weg ermee dus.
Dit is mijn exemplaar:

Afbeelding

Afbeelding


En je ziet dat ze perfect past in de behuizing (nog niet gespoten noch verweerd trouwens) . We kunnen weer verder.



Tot later!
Groetjes,
Domi.

Plaats reactie