Citroen 15-Six "Traction Avant" 1952 Heller 1/8

Alles wat te maken heeft met het bouwen van voertuigen burgerlijk gebruik
Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 21-07-2011 15:03

Ik breng volgende vergadering de plannen mee, dan kunt ge eens loeren.
Groetjes,
Domi.

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 21-07-2011 15:42

Aiai Domi, ge weet toch waar ge aan begint hè :P
What we do is art, not just painting.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 21-07-2011 19:47

Dominique Beerts schreef:Ik breng volgende vergadering de plannen mee, dan kunt ge eens loeren.
Heb je daar een plan voor nodig ??????
Als er een architect aan vast hangt, zal het wel lukken.
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 21-07-2011 22:17

Luk schreef:
Dominique Beerts schreef:Ik breng volgende vergadering de plannen mee, dan kunt ge eens loeren.
Heb je daar een plan voor nodig ??????
Als er een architect aan vast hangt, zal het wel lukken.
Mmh, dat wordt een lastige kwestie ...
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 22-07-2011 23:33

Ik heb me ook wat onledig gehouden. De laatste 2 avonden heb ik een aantal onderdelen willen voorbereiden vooraleer de firewall wordt afgewerkt. De bobijn, het reservoir voor het Lockheed remsysteem en de steun voor de gas-stang werden van kortbij bekeken, en ... niet goed bevonden.

En ge kent mij ondertussen: opnieuw dus.
Een bobijn en een rond reservoirtje (eigenlijk gewoon een potje met dekseltje) is niet zo moeilijk te draaien. Ook de steunen die veel te dik werden uitgevoerd zijn makkelijk te snijden uit een stripje aluminium. De bouten met moer van 1mm die het geheel moeten vastzetten tegen de wand had ik nog liggen.

Afbeelding Afbeelding

De steun voor de stang die vanaf het gaspedaal vertrekt was andere koek. Omdat ik mijne maat niet wilde lastigvallen om ter elfder ure nog te beginnen etsen, heb ik zelf een onderdeel gevijld uit stukjes koperplaat (omdat die steviger materiaal is dan die alustrips die ik hier heb liggen). Het grootste vlak is in plaat van 0,4 mm uitgevoerd, het kleinere onderdeel dat de veren moet gaan vasthouden in 0,24mm dikte. Daartussen zit een klein mishmash onderdeeltje om een scharnierend deel te simuleren.

Ook weer met bout en moer aan de wand bevestigd, en op naar het volgende onderdeel.
Alles kan trouwens nog verwijderd worden om te schilderen, dat is het voordeel van die bouten met moer. ;)

Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Amuseer U, en tot de volgende ...
Groetjes,
Domi.

patrick Aertgeerts
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-12-2009 18:16

Bericht door patrick Aertgeerts » 23-07-2011 08:16

Eigenlijk moet de Luk geen doos kopen.Eens dat dit model gebouwd is heb je nog wel onderdelen genoeg over om een tweede te maken,gezien de dingen die je al vervangen hebt. Ik geniet van al die transformaties.Trouwens,voor degene die het niet zouden weten,kan je even uitleggen wat die "mishmash"eigenlijk inhoud?
Laat de volgende verbouwing maar komen.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 23-07-2011 13:17

Mish-mash is een verzameling rommel, die afkomstig is uit oude klokken, horloges en dies meer. Het zijn dus kleine tot minuscule asjes, schroefjes, etc die je voor alles en nog wat kan misbruiken bij onze hobby.

Kijk hier eens om je een idee te vormen: http://www.knupfershop.de/shop/index.ph ... p_tpl=main
Doorklikken naar "Sortimente". De eerste 2 resultaten laten je zien waarover het gaat.
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 01-08-2011 20:45

Weer een etappe achter de rug: de firewall is afgewerkt (op onderdeel 74 na, dat nog geëtste connectoren moet krijgen).

Ik moet zeggen dat ze bij Heller een vreemd gevoel voor humor hebben. Volgens plan moet het grote gebogen onderdeel pas nu worden gemonteerd, maar dan zit je met het probleem van het spuiten. Als je het eerst spuit en dan monteert, moet je kieren opvullen die dan weer moeten gespoten worden.

Als je eerst monteert en pas dan spuit, dan zit je met het probleem dat de rest van het vooronder weer onder de verf wordt gespoten.
Ofwel zit je in beide gevallen met een heel pak afplakwerk voor de boeg. Maar het kon ook echt simpel : monteer het onderdeel gewoon enkele stappen vroeger, vooraleer het harnas aan de vloer wordt bevestigd, terzelfdertijd met de rechtopstaande wanden. Er is niets dat je in volgende stappen in de weg staat als je het zo doet. Je bent gewaarschuwd als je aan jouw exemplaar begint.

Ik deed het dus op de eerste manier: eerst spuiten en zelfs volledig afwerken, dan monteren en de kieren opvullen en met de airbrush heel voorzichtig langs de randjes gaan. Is goed gelukt, al is het soms wat hannesen wegens het immense formaat van de vloer. Handig om te hanteren is zo'n ding niet echt, maar ik denk dat ik zelf over me heen heb geroepen toen ik eraan begon...

De vertikale gasstang heb ik trouwens vervangen door een zelf-gefabriceerd exemplaar. Ik vond het principe van vastklikken op een staafje maar niks en weinig realistisch.

Afbeelding

Dit heb ik er van gemaakt:

Afbeelding

En gemonteerd ziet het er zo uit:

Afbeelding

De support voor de gasstang staat (mijns inziens) volgens het plan verkeerd om. Dat kan je merken als je de vertikale gasstang past, en de terugslagveer aan het oog probeert te klikken. Alles staat immens scheef, en dan kan niet de bedoeling zijn. Ik heb foto's gevonden met de stang en de veer naar de binnenkant van de wagen gericht, dus heb ik mijn onderdeel ook omgedraaid. De eerlijkheid gebiedt me te vertellen dat ik ook foto's heb van het tegendeel, dus eigenlijk weet ik het niet zo goed :o

Enfin, en de boer hij ploegde voort. De situatie zoals per vandaag:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De dolle pret kan nu as echt beginnen, want nu komen de grote lappen er aan: de zijwanden moeten worden gemonteerd ...
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 07-08-2011 18:27

Zoals gezegd: de grote lappen komen er aan, er er komt een hoop pas-, meet- en denkwerk bij kijken.
Om te beginnen even schetsen hoe het bouwplan denkt de beste methode voor te stellen om heel de boel in mekaar te lijmen:
1. de zijwanden moeten tegen de vloer worden gelijmd. Dat is inclusief de achterklep, gezien deze verschilt van versie tot 1952 en vanaf 1952.
2. de zijwanden moeten worden afgewerkt met de binnenbekleding, pinkers (die zitten bovenaan tussen de beide deuren) en sierbagetten aan de vloerdrempels.
3. Het dak wordt in een volgende stap aangesloten op de zijwanden en achterklep.

Persoonlijk heb ik daar een klein bezwaar tegen, vermits zijwanden, dak en de achterklep naadloos moeten aansluiten, zoals op de echte wagen. Verder zijn er nog enkele "probleempjes" die eerst zullen moeten worden opgevangen vooraleer we de carrosserie zullen kunnen samenbouwen.

Ten eerste moeten we ervoor zorgen dat naden die niet aanwezig zouden mogen zijn ook dichtgemaakt worden. Je ziet die punten aangeduid door rode pijlen op de foto's.
Verder duiden de groene pijlen op punten die nu in hun geheel niet passen, maar die wel naadloos zouden moeten dichtgewerkt worden.

De blauwe pijlen duiden op punten waar de onderdelen op elkaar moeten aansluiten, maar niet noodzakelijk zonder zichtbare naad. Aan de achtervleugels moet alles aansluiten, maar de naad blijft zichtbaar door een kleine oneffenheid in het plaatwerk. Aan de voorkant kan veel worden gecamoufleerd omdat de opstaande rand een soort van waterkering vormt die voorkomt dat water van de bovenkant van de carrosserie het motorcompartiment in loopt.
Daar is het probleem dat de zijwand wel past aan de voorkant van de wagen, maar verder naar boven is de ronding van de zijwand en firewall niet meer gelijk, zodat de bovenkant niet past. Ik ga trachten hier zowel de kieren op te vullen door extra materiaal aan de zijwand te aan te brengen tot die past, en de zijwand qua ronding aan te passen tot die aansluit op de rest. Wel in de gaten houdende dat de motorkap er later nog op past.
De waterkering zou er wel eens aan moeten geloven bij deze werkzaamheden. In het slechtste geval haal ik ze volledig weg om ze opnieuw te bouwen in aluminium strip.
We zien wel hoe het gaat.

Kunt ge nog volgen? En dat ik gene ene meer hoor klagen dat de billen en het rokske van zijn animepoppemieke niet passen :P :D


Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Groetjes,
Domi.

patrick Aertgeerts
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-12-2009 18:16

Bericht door patrick Aertgeerts » 08-08-2011 09:16

Man,man,man, waar zijde aan begonnen!!
Een ding staat vast: als hij af is wordt dit een BANGELIJK model. Respect

Plaats reactie