Honda S800 - Tamiya - 1/24 - Themabuild

Alles wat te maken heeft met het bouwen van voertuigen burgerlijk gebruik
Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Honda S800 - Tamiya - 1/24 - Themabuild

Bericht door Dominique Beerts » 23-01-2011 21:48

Dit wordt het onderwerp van de themabuild rond het creëren van een vignet. Ik heb uiteraard gekozen voor een civiel onderwerp, wegens een complete steenezel als het over militaire onderwerpen gaat. Ik heb bij de inschrijving al gezegd dat het mijn bedoeling is een doorgeroest wrak af te beelden, en hierbij zal ik dan ook al jullie kennis rond verweringstechnieken kunnen (en willen) gebruiken.

Afbeelding

Het is de bedoeling dit wagentje af te beelden zoals het ergens in de natuur werd achtergelaten.
Iets in deze in:

Afbeelding

Ik ben begonnen met het uitsnijden van de linkerdeur. De dorpel werd opgevuld met de nodige putty, en de deur werd voorzien van haar bekledingspaneel. Het laat ons al toe om te zien wat de uiteindelijke stance zal worden. Motor zal niet worden ingebouwd, de rest van de wagen zal een door en door rotte indruk moeten geven.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Tot updates!
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 25-01-2011 22:21

Kleine update, met wat uitleg.

De achtersteven werd voor een deel samengebouwd. Niet veel te melden hier. Enkel dat aan de cardan een onderdeeltje werd toegevoegd wegens zichtbaar in het uiteindelijke resultaat. En vermits het de bedoeling is om toch een kléin beetje realistisch te werken, deze toevoeging.
Afbeelding

Dan de onderkant van de vloer. Hier heb ik een kleine detaillering aangebracht aan de benzinetank. Niet het echt veel uitmaakt, maar goed. De benzineleiding is ook aangebracht, vermits ook deze weer zichtbaar wordt als een slang die ergens los in het vooronder komt te hangen bengelen, na het verwijderen van de motor door de laatste eigenaar.
Verder ook een beetje van die verstevigingstructuur laten weergeven in de kofferbak. De kap zal immers niet worden gemonteerd, en je krijgt een vrij inzicht in de kofferbak.

Afbeelding Afbeelding

De carosserie dan, daarvan heb ik de sierbaget weggeschuurd op de voorste linkervleugel. Ik heb de gaten voor het bevestigen van die baget dan ook maar geboord. In al mijn genialiteit heb ik natuurlijk verkeerd geboord, zodat ik twee gaten opnieuw heb moeten opvullen en nieuwe voorzien. Maar goed, ik ben ik...
De sierbaget op de rand van rechterdeur heb ik ook weggeschuurd.

Dan die rechterdeur... Ik heb via een link van een Paddocker de bevestiging gezien van hetgeen ik vermoedde de correcte methode te zijn om roestgaten te creëren. Ikke dus direct uitproberen en ja hoor, dat werkt perfect op een stukkie scrap. En dus maar meteen toegepast op het model. Et voilà, een roestgat.

Afbeelding Afbeelding

En nu vragen jullie : Hoedoededa? Of toch niet, want dat zijn hier overwegend militaire bouwers, en die weten dat al 120 jaar. Maar ge krijgt mijne uitleg toch, anders dat forum hier niet vol. Wel, langs de binnenkant heel fijn opschuren met een rotarytool (Proxxon, Dremel of wat je ook liefst gebruikt) totdat het zo flinterdun is dat het licht door het plastic schijnt. Je zorgt ervoor dat je langs de binnenkant een solide achtergrond hebt voor de volgende stap: met een naald het dunne plastic doorprikken totdat je een verhakkelde structuur overhoudt. En klaar! Poepsimpel eigenlijk. Maar dat wisten jullie al.
:wink:

Meer roestgaten volgen nog op de gebruikelijke plaatsen.
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 05-02-2011 22:04

En dan eindelijk nog eens een update. Niet dat ik stil heb gezeten, verre van, maar hetgeen gedaan moest worden was nu ook weer niet zo spectaculair. Dus heb ik alles maar gebundeld.

Ik heb tijdens de werkzaamheden geen foto's genomen. Daardoor heb ik nu enkel foto's van de reeds geprimede onderdelen, maar dat zal de pret zeker niet drukken.

We beginnen met de kas: alle roestgaten zijn gemaakt. Het is belangrijk niet te overdrijven, omdat je het plastiek flinterdun moet schuren, en je zou het model wel eens kunnen breken als je teveel materiaal wegneemt. Ik ga het hierbij laten, de rest wordt met verf opgelost.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Het chassis dan, niet zo veel te melden, enkel dat alles klaar staat om mat-zwart te worden gespoten.

AfbeeldingAfbeelding

De uitgesneden deur heb ik een bluts gegeven. Ik heb van iemand van On The Road een tip gekregen dat het mogelijk was om het model te verwarmen boven een vlam van een kaars (weliswaar mits een veilige afstand te behouden), Je kan dan met een afgerond voorwerp het plastic in de gewenste vorm duwen. Maar dat heb ik niet aangedurfd, omdat ik schrik heb om het model onherroepelijk te vervormen bij het verwarmen. Het moment van het wak worden van de plastic en het ineenschrompelen van het model ligt zo kort bij elkaar dat ik ervan heb afgezien.
Daarom heb ik een variant van deze methode gebruikt: je verwarmt een leeg Tamiya-verfpotje in een kaarsvlam, en wanneer dat heet genoeg staat duw je het tegen het plastic. Het plastic zal dan gedeeltelijk smelten en het effect is hetzelfde als hierboven. Alleen moet ik er wat op zien te vinden om te voorkomen dat volgende keer het glas en de plastic aan mekaar blijven kleven, zodat je van die vervelende plasticlopers krijgt en alles moet bijschuren. Maar goed, one step at a time ...

De raamhevels en handvat aan de deurlijst heb ik opengemaakt, een ideetje dat ik gaandeweg kreeg. Moest het mislukken bij het opensnijden, dan kon ik nog altijd het hele goedje verwijderen, dat is het voordeel van het bouwen van een wrak.


Afbeelding Afbeelding

Voor de volledigheid krijg je nog een zicht op de onderkant met de benzinetank.

Afbeelding

En last but not least: dashboard en firewall.

In het dashboard werden alle klokken weggefreesd, alsook de radio. In de plaats heb je nu van die gapende gaten die weeral een duidelijk bewijs van verval moeten leveren. Uit die gaten komen dan enkele draden te bengelen die het geheel moeten vervolledigen.

Afbeelding

De firewall heeft wat meer werk gekregen. Daaraan heb ik de zekeringsdoosjes verwijderderd en nieuwe gemaakt. Die werden al ingeboord om de bekabeling binnenkort te kunnen aanbrengen. Ook de ingegoten bobijn is verwijderd, en het reservoir voor ruitensproeivloeistof werd een klein beetje verbeterd qua vorm.

Dan aan de andere kant heb ik de aansluitingen van de remdrukleidingen een beetje verfraaid, want de ingegoten vorm was niet echt fraai om zien.

AfbeeldingAfbeelding

Dat was het zo een beetje tot nog toe, spuiten dan maar die handel, en het verweren kan beginnen.
Tot updates!
Groetjes,
Domi.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Re: Honda S800 - Tamiya - 1/24 - Themabuild

Bericht door Luk » 11-02-2011 23:54

Het is de bedoeling dit wagentje af te beelden zoals het ergens in de natuur werd achtergelaten.
Iets in deze in:

Afbeelding

Vroeger was er bij ons een lid die zijn wagens in brand stak op een bepaalde manier met fantastisch resultaat, als je interesse zou hebben wil ik met hem contact opnemen om de methode te kennen.
Is het eigenlijk niet wreed om zoiets te doen ?
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 14-02-2011 22:59

Update.

De motorkap werd een (klein) beetje gedetailleerd. Vermits de motorkap naast de auto wordt geplaatst zal die ook aan de binnenkant duidelijk zichtbaar zijn. Dus werd de aanhechting van de scharnieren opgewaardeerd. Die scharnieren zijn trouwens vrij correct qua vorm, je zou denken dat het een vorm is die de kitfabrikant goed uitkomt, maar dat is niet persé zo.

Afbeelding

Ik heb van enkele mensen een aantal verschillende technieken uitgelegd gekregen, en die heb ik allemaal geprobeerd.
Ik ga voor die techniek die wat mij betreft het snelst werkt, eenvoudig lijkt en toch een super resultaat oplevert: de haarlakmethode. De andere methodes die ik heb getest zijn:
* alles met MIG-pigmenten (maar dan liep ik vast met het fixeren van vorige lagen pigment),
* een methode met een onderkleur in olieverf, fijn zand en verder afwerken met olieverf. Gaat heel goed, maar ik prefereer dit als afwerking, eerder dan basislaag,
* heel de nest gewoon drybrushen gaat ook, maar het is een zeer tijdrovend karwei die toch wel wat gevoelig ligt als je net als ik weinig benul hebt van creëren van tinten door het mengen van verf,
* de haarlakmethode die me werd gedemonstreerd, en die (echt waar!) eenvoudiger is dan ze lijkt.


De kas heeft een laagje Alclad Steel gekregen als basis. We vertrekken dus vanaf het "naakte staal" waaruit de auto is opgebouwd. Die laag wordt aangetast door roest door het ontbreken van verflagen (door het afbladeren / chippen / krassen / ...) van de bovenliggende lagen. Omdat het vanuit modelbouwtechnisch standpunt) eenvoudiger is die roest te leggen onder de verflaag, eerder dan erbovenop gaan we dit dus eerst aanbrengen.

Het roest dat het langst aanwezig is, is ook het donkerst van kleur, dus dat gaat er eerst op. Het wordt een laagje Tamiya Hull Red (XF9 is dat zeker?) dat wordt aangebracht met de verfspuit op die plaatsen die je wil laten roesten. Je mag hierin een beetje overdrijven omdat het principe erin bestaat om de overtollige lak er nadien weer af te halen.

Het best neem je in dit stadium van je verwering foto's, opdat je je achteraf een heel goed beeld kan vormen waar je precies je lak opnieuw wil weghalen.
Het wordt wel duidelijk naarmate we vorderen.

Dit is de eerste etappe:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

De volgende stap bestaat erin om de nieuwere lagen roest aan te brengen. Dat worden dus lichtere tinten.
Update volgt! Tot later.
Groetjes,
Domi.

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 14-02-2011 23:11

Awel se, dit onderwerp ga ik nu eens goed volgen. Roest vind ik altijd ongelofelijk moeilijk. Met de gebruikelijke oils lukt het daar niet bij mij.
What we do is art, not just painting.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 15-02-2011 21:54

Gijs schreef:Awel se, dit onderwerp ga ik nu eens goed volgen. Roest vind ik altijd ongelofelijk moeilijk. Met de gebruikelijke oils lukt het daar niet bij mij.
Laat me dan bij deze het tegendeel bewijzen: het is makkelijk en ik gebruik acrylics!! (De Ron gaat nu al zijn dak ...)

Het model kreeg zijn roestlagen in drie verschillende tinten. Je kan natuurlijk nog veel verder gaan, alleen is de vraag hoe relevant het blijft.

Enfin, ik hoop dat ik jullie kan duidelijk maken hoe ik tewerk ging, door het tonen van de verschillende stappen op steeds dezelfde plaatsen van het model. De militaire bouwers kennen dit principe al jaren en zitten nu waarschijnlijk misprijzend nee te knikken :oops: ) Je weet dat in de vorige update de basislaag Tamiya Hull Red over de Alclad Steel is gespoten op die plekken die ik wil laten roesten.
We gaan die Hull Red nu aanvullen met verschillende tinten roestkleur, van oud naar nieuw, dus van donker naar licht.
Ik heb me een verweersetje van Lifecolor aangeschaft. Vraag is: moet dat? Neen, je kan het met eender welke verf doen, alleen moet je dan de juiste tinten zien te mengen. En hier is dat reeds voor jou gedaan, dus "lui gaat snel".

We beginnen met de donkerste kleur: "Rust Base color". Die moet bovenop de Hull Red de oudste laag voorstellen en leunt dus qua kleur het dichtst bij Hull Red aan.

Je gebruikt best de stempelmethode. Dat wil zeggen dat je met een sponsje de verf (bijna droog net als bij drybrushing) gaat stempelen op je model. Je hebt dan de hoeveelheid verf die je neerzet perfect onder controle.

Het resultaat na een kwartiertje "stempelen" is dan dit:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Op dezelfde manier brengen we dan een volgende, lichtere tint aan: "Rust Light Shadow 1" (what's in a name).
Weer volgens dezelfde stempelmthode, maar in een iets minder uitgesproken laag ga je dan een "versere" laag roest bovenop de vorige aanleggen. Het is niet de bedoeling dat de verschillende kleuren met elkaar beginnen blenden, maar wel degelijk bovenop elkaar komen te liggen.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Weer een laag verder leggen we de meest recente roest erop. Die is het lichtst van kleur. Belangrijk is hierin niet te overdrijven want dan krijg je een tè jong effect, of het moest zijn dat je dat net wil hebben natuurlijk.


AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Belangrijk is nu deze lagen te sealen alvorens we verder gaan. We gaan heel de boel eerst een beetje laten rusten en uitharden. Morgen is er weer een dag. :wink:
Groetjes,
Domi.

patrick Aertgeerts
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-12-2009 18:16

Bericht door patrick Aertgeerts » 16-02-2011 09:05

Da ziet er al fameus goed uit. Als dat zo verder gaat is em af tegen vrijdag. :shock:

Tim Smets
Clublid
Berichten: 131
Lid geworden op: 26-12-2009 17:37

Bericht door Tim Smets » 16-02-2011 09:39

Zo ne verroestte hemme wij nog nie gehad!!!

Volgende cursus: roest op modellen door Dominique Beerts 8)
****SPONSORED BY JEANKE****

t'es naa de moment veu een goei sigaar!!

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 27-02-2011 17:00

Na de laatste update is het volgende gebeurd;
- de verf die de roesttinten moeten voorstellen werden op het model gefixeerd. Dat deed ik met Purity Seal. Dat is een soort van vernis, maar dan weer nèt anders dan die welke we gewoon zijn van Tamiya / Gunze / ...
- Dan heb ik een goei dikke laag haarlak over het model gespoten. Dat is net als de Purity Seal kleurloos, dus niet echt nodig om dat op foto te zetten denk ik. Dat zou zoiets zijn als een foto van het luchtruim waar een uur eerder een vliegtuig doorgevlogen is... Zéér leerijk, dus.
- Daarna heb ik het model volledig gespoten in Tamiya mat wit , verdund met water. Waarom water? Wel omdat de haarlak eigenlijk fungeert als "primer" voor de witte verf (ik hoor er nu al een paar gniffelen), EN het feit dat haarlak oplosbaar is in water, kan je dus met water verdunde verf laten samenvloeien met de onderliggende laag door er opnieuw water aan toe te voegen.
Met andere woorden: na het spuiten en drogen van de verf kan je met een beetje lauw water deeltjes verf weer weghalen door er met een stijf penseeltje over te "krabben". De onderliggende (en gefixeerde) lagen blijven zitten, en dus komen die optisch vanonder de bovenliggende lagen doordringen.

Ik heb voor de foto de kas en de firewall even opgelijnd (firewall zit nog niet aan het model vast), maar je kan zo al eens zien welke kant we op gaan. De roest rond en in de roestgaten zal later nog met een penseeltje worden bijgewerkt. Maar als basis kan dit dienen, denk ik. Nu nog de rest van de carosserie en we kunnen beginnen samenbouwen.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Groetjes,
Domi.

Plaats reactie