1940 BMW R75 with sidecar - Esci - 1/9 - 2 maal !!

Alles wat te maken heeft met het bouwen van voertuigen burgerlijk gebruik
Plaats reactie
Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

1940 BMW R75 with sidecar - Esci - 1/9 - 2 maal !!

Bericht door Dominique Beerts » 20-12-2013 18:28

Sinds het station is afgewerkt zaten Patrick en ik ons eigenlijk een beetje te vragen wat we nu uit onze mouw zouden kunnen schudden.
Laatst kon ik een doos heel goedkoop op de kop tikken en omdat Patrick diezelfde ook heeft liggen was de keuze snel gemaakt.
We zijn dus vertrokken voor een dubbel-bouw van deze mooie kit. Het is de bedoeling hem enkel op de meetings in de club te bouwen, dus we gaan het werk thuis "in den atelier" zoveel mogelijk beperken, misschien op het spuitwerk, decalprinten en eventueel etsen na (never say never :wink: )

Het gaat uiteraard om de civiele versie, dus deze doos:

Afbeelding

Ik heb besloten de mijne in het wit te spuiten. De ralkleur-nummer zal er niet toe doen, vermits die moto's enkel en uitsluitend voor het leger werden gebouwd. De civiele versie is dus altijd een na-oorlogs gerecupereerd exemplaar. Die werden dan gespoten in de kleuren die voorhanden waren op dat moment en bij de lokale garagist. Meestal was dat (waarschijnlijk) zwart, maar de mijne wordt dus een soort van wit-crème-achtige kleur. We zien wel wat het exact wordt, afhankelijk wat ik aan verf vind.

Verder ben ik van zin om hem af te werken met leder. De zadels moeten dus worden overtrokken, ook de zetel in de sidecar en de binnenbekleding van de sidecar wordt in hetzelfde leder gedaan. Ik heb op het internet bij Lederversand een lap afval gekocht van ongeveer 0,5mm dikte. Dat kan daar perfect voor dienen.

Afbeelding

De schaal 1/9 geeft je de kans om één en ander eens serieus onder de loep te nemen, dus hebben we besloten om de wielen te herspaken met materiaal van iets meer correcte afmetingen en vooral scherpe contrasten. Mijn keuze was gevallen op naaldjes van 0,5 mm (uit de Veritas) die in een messing buisje gaan van 1mm dikte, met 0,2mm wanddikte. Dat geeft een binnendiameter van 0,6mm wat perfect gaat passen. Dat buisje moet dan de nippel worden voor iedere spaak. Een heel werk, maar ik denk dat het echt de moeite waard zal zijn.

Afbeelding

Omdat mijn versie een witte wordt zullen mijn decals ook hertekend moeten worden. Ik dacht om het witte lijntje te vervangen door een donkerbruin. Hier en daar vertonen mijn decals ook een kleine beschadiging, dus ik moest toch iets ondernemen om dat te overbruggen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vorige keer was ik begonnen met het schuren van de banden (2 gedaan, nog 2 te gaan) en het dryfitten en opschuren van de sidecar.

Een geschuurde en niet-geschuurde band hier ter vergelijking:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Straks gaan we lustig verder met schuren.
Groetjes,
Domi.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 22-12-2013 10:37

Dominique en Patrick, de stappen die jullie maken ga ik met aandacht volgen.
Ik ga m'n BMW zonder sidecar mee brengen om verder af te werken die al vijf jaar in de steigers staat.
Zoals jullie weten heb ik de Harley Davidson 1/9 afgewerkt maar bleef de BMW troosteloos half afgewerkt achter in de doos.
De vlam komt terug in de pijp om hier tussendoor aan verder te doen.
Afbeelding Afbeelding
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 22-12-2013 23:57

Luk, het zal wel een langzaam project worden vermits we zo veel mogelijk tijdens de meetings willen doen, en zo weinig mogelijk thuis.
Wij zijn nog lang niet in het stadium waarin uw BMW nu zit;

Maar ge kunt altijd mee inpikken natuurlijk. Hoe meer zielen ...
:wink:
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 03-03-2014 22:57

Ik weet niet zeker hoe ver mijn collega met zijn bouw zit, maar ik heb de vrijheid genomen al iets in de lak te zetten: de kuip werd gespoten in Blanc Cremant. een Glasurit verfke dat aanleunt bij een soort van vanillekleur. Ik vind het hem wel staan. Ik kan nu beginnen denken aan de binenbekleding in leder.

Afbeelding

Afbeelding

Het wordt ook tijd om eens te plannen hoe de chassis' moeten worden aangepakt, en de wielen die moeten worden herspaakt.

De motor heeft nog werk nodig, zo blijkt na de eerste laag primer ...

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Plaats reactie