Peugeot 404 4d Sedan - 1962 - Air-Trax - 1/24

Alles wat te maken heeft met het bouwen van voertuigen burgerlijk gebruik
Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Peugeot 404 4d Sedan - 1962 - Air-Trax - 1/24

Bericht door Dominique Beerts » 21-01-2014 22:56

Terwijl de laatste 2 onderdelen voor de Citroën liggen te drogen ben ik begonnen aan een full-resin kitje van het merk Air-Trax.
Dat is een artisanale kitbouwer uit Finland die interessante auto's op de markt brengt, dingen die je nergens anders zal vinden. Ik heb bij hem trouwens ook 2 Panhards besteld ...

Wanneer je "artisanaal" zegt, dan weet je impliciet ook dat je er je werk aan gaat hebben. Dat is hier niet anders. het voordeel van de exclusiviteit wordt dikwijls recht evenredig teniet gedaan door de ruwheid van de afwerking. Maar goed, het is een uitdaging als een andere, dus gaan we ze aan.

De foto's van de kit zoals hij uit de doos kwam (de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat op het ogenblik dat die foto's werden genomen al een beetje schuurwerk is voorafgegaan).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omdat alle detail op de body vrij ruw uitziet, de klinken zelfs niet compleet waren doorgegoten en de deurdrempels sowieso moesten worden bijgewerkt met verlies van detail als gevolg, heb ik besloten alles weg te schuren en opnieuw te vertrekken vanaf een cleane body.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het is de bedoeling de badges op motorkap en kofferdeksel te printen in zilver. De sierstrips op de zijkanten kunnen ofwel in dunne strips alu worden gedaan, of ze kunnen geëtst worden, dan moet ik nog even bekijken.
In ieder geval zal er geëtst worden vermits ik de radiatorrooster en het logo voor er op liefst van al zou willen vervangen door iets deftigs.
De deurklinken zou ik willen scratchen in messing en/of etsdelen.

Een en ander zal een beetje afhangen van het resultaat van enkele tests.

Wat ook zal moeten gebeuren is het vervaardigen van de ruiten. De zijruiten zijn gewoon recht, dat is geen probleem, maar de gebogen voor- en achterruit zullen iets meer voeten in aarde hebben. Ik denk aan het maken van een mal op basis van de vorm van de kit, dan opnieuw een positief maken van die mal, en dan plastic verwarmen en vervormen op die positief.
Iemand die aan andere mogelijkheid ziet of kent, laat maar horen.

Wish me luck ...
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 21-01-2014 23:06

Ik moet nog even vermelden dat de wielen niet de originele kitwielen zijn. Die werden afgegoten van een andere kit, net als de banden die in rubber werden gegoten.

Met 1000x dank aan mijn "brother in crime". Hij snapt het wel (en een hoop anderen waarschijnlijk ook) :worship:

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

patrick Aertgeerts
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-12-2009 18:16

Bericht door patrick Aertgeerts » 30-01-2014 17:42

Ik heb ondertussen al een oplossing voor de klinken op de deuren. Heb er enkele afgegoten die denk ik wel gaan passen.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 30-01-2014 18:49

Bedankt man! Ik stuur je nog die logo's door.
Mijn schuld zal ik op de meeting wel vereffenen. :wink:
Groetjes,
Domi.

Vanderhoven Philip
Berichten: 5
Lid geworden op: 08-02-2014 17:26

Bericht door Vanderhoven Philip » 08-02-2014 19:31

Het is dan misschien wel niet de meest kwalitatief goede kit die je op de markt kan kopen maar het belangrijkste is aanwezig om een mooi model te bouwen, nl de vorm van de body. En die is heel mooi. Ik heb hier ook nog van die kits liggen dus ik ga deze met heel veel aandacht volgen. Zeker het maken van kleine onderdelen en sierstrips. Is het misschien niet mooier om de logo`s i.p.v. op zilveren decal te zetten ze te etsen? Lijkt me een realistischer resultaat te geven.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 09-02-2014 10:02

die zilveren decal is veel dikker dan een gewone decal, eigenlijk eerder zoiets als die metalen transferts. Daarom is het misschien de moeite om het eens te proberen. Als hij gedrukt is, dan zal ik hem zeker meebrengen.
Groetjes,
Domi.

Vanderhoven Philip
Berichten: 5
Lid geworden op: 08-02-2014 17:26

Bericht door Vanderhoven Philip » 09-02-2014 18:05

Ik ben benieuwd. Breng maar eens mee.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 11-02-2014 00:16

Vanderhoven Philip schreef:Ik ben benieuwd. Breng maar eens mee.
Ik ook . Amai menne frack.
De echte modelbouwers zitten precies op dit forumonderdeel.
CHAPEAU
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

patrick Aertgeerts
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-12-2009 18:16

Bericht door patrick Aertgeerts » 11-02-2014 13:17

De decals zijn geprint,en ik moet zeggen ze zien er goed uit.
Afbeelding

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 11-02-2014 18:36

Woehoeoeoeoe !!!
Groetjes,
Domi.

Plaats reactie