1965 Renault R4 TL/Fourgonette - Ebbro - 1/24

Alles wat te maken heeft met het bouwen van voertuigen burgerlijk gebruik
Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

1965 Renault R4 TL/Fourgonette - Ebbro - 1/24

Bericht door Dominique Beerts » 22-09-2014 22:50

Als er eens iets nieuws wordt uitgebracht, dan is het altijd aan te moedigen. Zeker de laatste tijd zitten we een beetje op onze honger door al die her-uitgaves van oude kits (toegegeven, er zitten een paar leuke tussen - met de nadruk op "PAAR") en eindeloze variaties op bestaande modelletjes (tel de Yamaha's YZR maar eens).

Dus we konden onze pret niet op toen Ebbro eindelijk met de verwachtte R4 kwam opzetten. Zeker als nog blijkt dat de "Fourgeonette" er ook nog aankomt. Dat vraagt om een dioramaatje :)

Ik ben begonnen met de voorhanden zijnde 4TL. De R4 was bedoeld als Renault's antwoord op de 2CV van Citroën. Het feit dat de 2CV als eerste op de markt kwam, en Renault dus ruimschoots de tijd had om zowel de kwaliteiten als de zwakke kanten van de concurrentie te bestuderen, kan verklaren waarom de R4 meteen een schot in de roos was. Waar de 2CV speelde op eenvoud was de troef van de R4 nét die eenvoud, gekoppeld aan een zekere vorm van comfort (waar de 2CV compleet wars van was) en een krachtigere motor.

De kit geeft de mogelijkheid om 2 versies te bouwen: een vroege en een latere versie. Je moet wel opletten bij het kiezen van de versie die je gaat bouwen. Het is heel makkelijk om fouten te maken en te eindigen met één of andere "hybride" versie. Besluit je om te gaan voor een wagen van de sixties, dan zal je enkele onderdelen moeten pimpen.

Ik ben begonnen met het prepareren van een aantal dingen vloerplaat, body en deuren, motor en zetels. Wat betreft de zijpanelen moet ik zeggen dat Ebbro voor een moeilijke oplossing heeft gekozen. De binnenste panelen zijn namelijk helemaal in doorzichtige plastic gegoten, raampjes mee ingegoten (met uitzondering van de bewegende zijruitjes die je apart aanbrengt).
Dat wil zeggen dat je toch wel vrij arbeidsintensief afplakwerk te doen hebt. Ik heb alles afgeplakt met BMF, wat op zich vrij goed ging, behalve voor één ruitje het welke ik langs één kant vergat af te plakken ... En vermits het verschil tussen de binnen- en buitenkant van een met BMF afgeplakte ruit amper zichtbaar is ... Resultaat is een uurtje krabben met een bevochtigde tandenstoker om de primer van de ruit te krijgen :frusty:
Je bent verwittigd.

Voor de rest nog één ding: bouw hem met open motorkap en achterklep, zodoende zie je niet dat die eigenlijk een millimeter te smal is. Eén van de weinige missers die ik tot nu toe in de kit ben tegengekomen.

Dit is waar ik nu sta:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zetels heb ik aangepast zodat ze meer aanleunen bij de modellen uit de jaren 1960. De originele zie je aan de rechterkant, de aangepaste links. Ik heb de ingegoten rail van de zetel gesneden, dan een stuk van de bekleding geschaafd en met wat ijzerdraad een beugel geplooid. De rail weer tegen de beugel plakken en klaar.
De tweede zetel is intussen uiteraard ook aangepast.

Afbeelding

Een schuchter begin tot verwering is gezet. De wagen krijgt een gebruikte look "à la Française". Tot later.

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 25-09-2014 20:49

De wagen wil ik verweerd zien, maar er komt niet te veel roest op, enkel een zo natuurgetrouw mogelijke gebruiksverwering. Het is zo dat de meeste van die wagentjes door de franse "plattelanders" eerder gebruikt dan wel onderhouden werden. Zo wil ik hem uiteindelijk hebben. Aan de buitenkant komt dus nog wat vuil, stof en misschien hier en daar een kras. ;)

Hierbij een stand van zaken betreffende de onderkant van de wagen (de uitlaat zit op de foto's voorlopig gedryfit omdat ik moest zien uit te vissen waar hij door de vleugel moet passeren. Er is door Ebbro geen gaatje voorzien, dus dat moet je zelf zien te lokaliseren).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgd!
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 08-10-2014 19:51

Stand van zaken:

1. Het motorcompartiment mag als (of zo goed als) volledig beschouwd worden. Ik ben nog aan het denken hoe ik het best de loshangende stuurstang kan verbinden met de vooras. Ik wilde wel eerst zeker zijn dat ik geen constructie begon te bouwen die naderhand in de weg zou zitten.

2. Alle componenten die op en rond de motor moeten zitten zijn nu aangebracht. Hier en daar kan er misschien nog wat extra gedaan worden met wat kabeltjes of zo, maar ik ga hem zo laten.

3. de wielsleutel kreeg wat PE-overschotjes mee als bevestigingshaakjes.

4. er werd een slot voorzien voor de motorkap, ook uit wat overschotjes van wat PE-gedoe en een paar prullen uit de mish-mash voorraad. De motorkap krijgt nog een beugeltje dat hier moet passen.

Alles werd met wat olieverf wat bijgewerkt, et voilà.


Aan de binnenkant werd alles wat "bestoft" met een MIG-poeder. Het moet uiteindelijk de indruk geven dat een goed gedeelte van het stof dat afkomstig van de kalkrijke franse grindwegen via de paysan ook in het interieur van dit R4-tje terecht is gekomen.

We kunnen verder met de rest van de wagen: assemblage en verdere verwering.
Plek ze!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

patrick Aertgeerts
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-12-2009 18:16

Bericht door patrick Aertgeerts » 09-10-2014 11:36

Ge moogt tegen uwe "paysan" eens zeggen dat hij zijn voeten eens moet vegen voordat hij instapt. :) Dit ziet er een plezant kitje uit. Het camionetteke, dat ook verkrijgbaar is, staat op op mijn lijstje.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 11-10-2014 17:52

Als ik zo naar de foto's van mijn vorige post kijk, dan krijg je de indruk dat alles er nogal brut uitziet. Veel heeft te maken met belichting, zoom etc.
Ik heb enkele nieuwe foto's gemaakt in daglicht, zonder te veel in te zoomen, en dan ziet alles er toch heel wat anders uit.

Bij deze:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Sven De Pauw
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 19-08-2010 10:45

Bericht door Sven De Pauw » 12-10-2014 12:55

Ziet er heel goed uit Dominique.
Blijf wat foto's posten he, maar leg mss iets gedetailleerder uit hoe en met wat, je de verschillende verweringsstappen hebt ondernomen.
Mss waagt er zich ooit nog wel eens een militaire freak zich dan aan een burgervoertuigje :wink:

groeten

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 12-10-2014 23:11

ik nodig iedereen uit om eens een burgermodelletje te bouwen, al was het maar om het eens geprobeerd te hebben. Zo goed als alle bouwers van civiele modellen zijn ooit gestart met een vliegtuig of een tank (welke modelbouwer heeft als tiener nooit een Spitfire of een Tiger gebouwd?), maar andersom schijnt de drempel wat hoger te liggen. Ik kijk eigenlijk graag naar de approach van de militaire bouwers omdat die mij als civiele bouwer nog heel wat kunnen bijbrengen op het niveau van verweringen en dioramabouw.

Ik gebruik (of ik probeer dat tenminste) net dezelfde verweringstechnieken als de collega"s van militaire onderwerpen, drybrushing met acryl en verder afwerken met olieverf. Meestal doe ik het highlighten met drybrushing in grijstinten (maar dat hangt een beetje van de basiskleur af), en de echte bevuiling gebeurt met bruin- en zwarttinten in olieverf omdat die zo mooi kunnen worden geblend.
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 19-10-2014 17:43

Hij is bijna klaar, deze R4. een overzochtje van de gedane werken:
- de moorkap werd afgewerkt,
- in het motorcompartiment werden nog enkele details toegevoegd,
- de sierstrips werden aangebracht,
- de deurklinken werden bevestigd,
- bumpers er tegen en
- de kofferruimte volgepropt met brandhout.

Het is de bedoeling dat hij wordt getoond in een diorama met een andere R4 Fourgonette als servicewagen er naast. Deuren en achterklep worden dan open gezet (achterklep gaat sowieso niet meer dicht na het aanbrengen van enkele te lange houtblokken). Dus ik ga nog effe wachten met het aanbrengen van de deuren om gaandeweg geen schade aan het model toe te brengen bij het bouwen van het diorama. Enkel het stoffen dak zal nog gemonteerd worden, dat staat momenteel te drogen.

Het bevuilen van de buitenkant van de wagen zal trouwens pas gebeuren op het moment dat het diorama af zal zijn om geen inconsistensies te creëren tussen het diorama en de wagen. De bevuiling van de wagen moet op de ondergrond van het diorama zijn afgestemd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 19-10-2014 17:46

Ik ga de Fourgonette in dezelfde thread bouwen vermits ze toch samen zullen worden geshowd en het zijn tenslotte dezelfde modellen.

Mijn eerste idee voor die Fourgonette was een R4 van de Belgische MP te maken, maar je vindt daar nergens foto's van. Mijn geheugen is nu ook weer niet zo sterk dat ik me ieder detail van die R4'jes herinner zodat ik dit idee maar liet varen. In plaats daarvan zal ik de Renault service auto maken die standaard met de Ebbro doos kan worden gebouwd. Er zal dan wel een diorama worden rond gebouwd, waarbij ook nog wat leuks in de scenery moet worden gescratched.

Enfin, dat is het plan. So let's go.

Sommige bouwers hebben er al over geklaagd, en voor zover ik weet is Fabrice Maréchal de enige die tot nu toe de moeite heeft gedaan om de dingen te laten passen zoals het zou moeten. Als dat klopt, dan ben ik de tweede ...

Als je de motorkap, deuren en achterklep past in de carosserie dan ga je snel merken dat die te klein zijn, en nog geen klein beetje. Geen probleem als je je model open wil showen (wat ik dus doe met de TL) maar het is echt geen zicht als je hem dicht wil bouwen. Mijn eerste werk aan de Fourgonette was dus alles naar de correcte proporties brengen.
Een beetje plasticcard lost dat snel op, Kijk maar op de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zal trouwens ook deel uitmaken van het diorama:

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Sven De Pauw
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 19-08-2010 10:45

Bericht door Sven De Pauw » 19-10-2014 21:19

Mooi Beerts'ke,

Laat de weatheringtips nu ook maar komen :-)
Moest ik u met iets kunnen helpen, dan zeg je het maar.
Maar wij military modellers zijn snel geneigd om te overdrijven, wat niet altijd ok is.

tot later

Plaats reactie