1965 Renault R4 TL/Fourgonette - Ebbro - 1/24

Alles wat te maken heeft met het bouwen van voertuigen burgerlijk gebruik
Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 19-10-2014 21:31

Wat wilt ge concreet uitgelegd hebben? We kunnen hem misschien volgende meeting even bespreken?
Groetjes,
Domi.

Sven De Pauw
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 19-08-2010 10:45

Bericht door Sven De Pauw » 20-10-2014 19:25

volgende meeting gaat ni lukken, ik kan niet komen.
Maar de meeting erna eventueel.
Wat mij vooral interessant lijkt zijn de kleuren olieverf waarmee je gewerkt hebt.
De manier waarop je ze op het model verwerkt hebt enz....

tot later

Sven

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 21-10-2014 21:24

Meestal gebruik ik volgende tinten olieverf (alle referenties zijn Rembrandt-nummers, maar het kost weinig moeite om ze in andere merken terug te vinden denk ik):

- Transparant Oxyde brown (ref. 426)
- Burnt umber (ref. 409)
- Van Dyke brown (ref. 403)
- Lamp black (ref 702)

Die tinten worden al dan niet verdund met white spirit aangebracht. Vlekken kan je minder verdund aanbrengen en dan uitblenderen, als je lopers wil hebben in vuil- of roesttinten dan gebruik je hem meer verdund.

Om roesttinten te verkrijgen kan je nog verdergaan met andere lichtere tinten bruin, donkerrood tot zelfs een tikkelje hel rood en geel. Hoe donkerder de kleur, hoe "ouder" het roest, dus best beginnen met de donkere tinten.
Roest (vuil eigenlijk net zo goed) vind je werkelijk in alle mogelijke kleurschakeringen en je bent enkel beperkt door je eigen fantasie.

Proberen maar ;-)
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 30-11-2014 11:55

De TL wordt als afgewerkt beschouwd. Er zijn nog at details toegevoegd en de bekleding aan de buitenkant werd ook verder afgewerkt. Deuren en dak zijn bevestigd, dus die mag voorlopig opzij worden gezet.
Het enige dat nog moet worden gedaan is de buitenkant wat bestoffen, maar datg gebeurt pas als hij op het diorama wordt gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 30-11-2014 12:00

De fourgonette staat ook in een vrij ver stadium. De buitenkant heeft zijn decals gekregen en daar bovenop de Centarilak van Dupont.
De decals vond ik vrij moeilijk aante brengen. De rondingen van de laadbak en de aansluiting aan de deuren zorgen toch voor wat trek- en duwwerk.
Ook moet je de decal insnijden om het scharnier van de beide deuren door de decal te halen.

Ik raad je aan om de zwarte decal ook in te snijden aan de uitsparingen voor de deurklinken. Ik heb het met Daco set en sol gedaan zonder in te snijden en dat ging wel, maar enkele minuten na het aanbrengen van de lak kwam de decal terug uit de uitsparing omhoog. Geen probleem, hij is niet gescheurd maar dan moet je extra voorzichtig zijn bij het aanbrengen van de klinken. Beter hem even in te snijden, bijwerken met wat verf en dan lakken.
Maar uiteindelijk komt het wel goed.

Er is ook een klein beetje verwering aangebracht. Alweer niet té veel want het is uiteindelijk een garagistenwagen. Er komt hooguit nog wat bestoffing bij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 13-12-2014 11:30

De Fourgonette is intussen ook afgewerkt, maar die dient net als de TL nog wat bestoffing te krijgen als ze eens op het dio worden geplaatst. Voor dat diorama moet ik eerst nog wat in huis halen, dus dat komt nog wel.

De Fourgonette is volledig dicht gebouwd. Dat wil zeggen dat ik me niet heb bezig gehouden met de detailleren van het motorcompartiment. Allen het motorblok zit in de kit om toch tenminste vanaf beneden een volledige wagen te zien.

Enkele afwijkingen van de standaard kit:
- het toevoegen van enige gereedschapkisten in het laadcompartiment,
- het inkorten van de achterste veren om hem een "geladen stance" te geven,
- het toevoegen van het Bibendum-poppetje. Het was eerst de bedoeling om een zoeklamp te monteren, maar in de scrap-box kwam ik plots dit tegen en dat leek me ook een leuke.

Dat is het zo een beetje voor nu. Update volgt als we aan het diorama beginnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 15-12-2014 01:53

Zoals steeds........prachtwerk Dominique
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Sven De Pauw
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 19-08-2010 10:45

Bericht door Sven De Pauw » 03-01-2015 15:03

Niettegenstaande ik geen "burger" modelbouwer ben, vind ik het een super leuk en mooi projectje Domi. Proficiat.
En bring hem eens "live" mee he

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 03-01-2015 16:10

Geen probleem. De receptie is daar een uitgelezen gelegenheid voor. ;-)
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 17-02-2015 17:06

Zoals beloofd, een update als we aan het diorama beginnen. Bij deze beginnen aan één van de decorstukken: de achterkant van de 2CV Fourgonette die al eerder in deze thread werd getoond.

Hij is gemonteerd, op de deuren na, en in basiskleur gezet.

De basis van waar ik ben vertrokken is Tamiya's Nato Brown. Gewoon met de spuitbus aangebracht. Daarover volgt dan een laag Gunze mat vernis om de boel te sealen.
Daarover komt dan de kleurlaag: Italeri's 4687 Gloss Blu Angles Blue. Dat moet de oorspronkelijke kleur van de 2CV voorstellen. Het is een verf op waterbasis, dus je kan met een stijf borsteltje en wat lauw water heel makkelijk opnieuw verf weghalen zodat het bruin komt doorschijnen. Dat is op deze kas heel intensief gebeurd, zodat ze een zo goed als volledig verroest uiterlijk heeft met nog hier en daar een likje verf.
Alles is daarna opnieuw met Gunze matte vernis gesealed.

De zijruiten heb ik dicht "getimmerd" met loodpapier (overblijfsel van de kurkbekleding van een heel goede fles wijn) en ook dat werd met hetzelfde Nato Brown beneveld. Je ziet hier een duidelijk tintverschil omdat dit gedeelte niet wordt beïnvloed door het blauw en omdat hierop minder vernis zit, wat het geheel blijkbaar toch ernstig verdonkert.

Dat de verschillende panelen niet goed op elkaar aansluiten laat ik zoals het is. Geen fillers noch putty, het draagt alleen bij aan het in verval zijnde uiterlijk. Nu kunnen we beginnen met detailschilderen: highlighten en bevuilen.
Trouwens, deze manier van modelbouwen is eigenlijk wel zalig werken: "Stofje in de verf? Pfff, so what? Er moet toch nog vuil over."

By the way, weet iemand toevallig waar ik schapen of geiten op 1/24 kan vinden?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Plaats reactie