1962 Ferrari 250GTO 3705GT - Model Factory Hiro - 1/24

Alles wat te maken heeft met het bouwen van voertuigen burgerlijk gebruik
Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

1962 Ferrari 250GTO 3705GT - Model Factory Hiro - 1/24

Bericht door Dominique Beerts » 21-12-2014 16:16

Volgende op de werkbank is de mythische Ferrari 250GTO. De versie die ik ga bouwen is het chassis nr 3705GT uit 1962. Deze wagen werd onder meer ingezet in de 24hr van LeMans Guichet en Noblet) en de Tour de France in 1962 (Guichet / Clément).
Over het palmares van de wagen ga ik het niet hebben, dat is uitvoerig beschreven op het internet, dus google dat maar even als je dat interesseert. Opmerkelijk is dat de wagen tot op vandaag nog wordt ingezet in races én elegance-concours, en dat hij in beide soorten wedstrijden regelmatig zeer mooie prijzen weet weg te kapen.

Afbeelding


De kit van Model Factory Hiro is zoals we hem mogen verwachten: uitgebreid, zeer mooi verzorgd en een plezier om zelfs nog maar naar te zitten kijken. alhoewel ik moet toegeven dat deze niet zo extreem gedetailleerd is zoals we bv zien bij de 917 (vraag maar eens naar de kit van Patrick). Niettemin gaan we proberen deze kit het nodige eerbetoon te bezorgen en zien dat we d'er iets moois van kunnen maken.

Welke versie ik ga bouwen (LeMans #19 of de Tour de France #148) daar ben ik nog niet helemaal uit, maar ik ben zeker nog niet zover dat ik daarvoor als keuzes moet gaan maken.

Stiekem ben ik al een paar dagen bezig, vooral met het sorteren van de vele witmetalen onderdeeltjes per stap in het bouwplan, zodat ik me niet voor ieder stukje het pleurus moet gaan zoeken.
Ook is al een begin gemaakt met het samenbouwen van het motorblok en versnellingsbak. Al die onderdelen moeten sowieso allemaal in aluminium gespoten worden dus dat komt goed uit.

Afbeelding

Afbeelding

Ze hebben al een laag Alclad primer gekregen, en daarover een ModelMaster metalizer (Aluminum 1401) en de Sealer eroverheen (Sealer 1469) maar ik moet toegeven dat ik er niet tevreden over ben.
Enerzijds komt de alu-kleur niet genoeg naar boven - naar mijn goesting - en anderzijds biedt die verf onvoldoende bescherming. Ik zie u al dat op het blok al chips staan aan de randjes. Dat wordt dus constant bijwerken en dat is geen optie.

Daarom mijn eerste vraag aan de mannen die regelmatig met dit materiaal werken: welke primer hebben jullie gebruikt en wat zijn de eventuele volgende lagen? Ik denk dat ik ga overschakelen naar Alclad en die vernis er over ga zetten, maar wordt hij dan niet te blinkend?
Groetjes,
Domi.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 21-12-2014 16:34

Geloof het of niet maar de Ferrari 250GTO is men lievelingsautoke.
Ik heb hem wel staan van Burago 1/18.
Ooit winnen met Euromillions en ik kom er mee naar de club :roll:
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 21-12-2014 19:41

Ge gaat dan wel een héél dikke Euromillions moeten winnen, maar swat.
Feit is dat de 250GTO één van de meest sexy sportwagens uit de autogeschiedenis is, en met verve de schoonste Ferrari.
Groetjes,
Domi.

patrick Aertgeerts
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-12-2009 18:16

Bericht door patrick Aertgeerts » 22-12-2014 07:17

De Tamiya primer werkt hiervoor goed,evenals Motip.Beide in spuitbus. Als je Alclad aluminium gebruikt,moet je geen vernis meer zetten. Deze hecht ,in tegenstelling tot de chrome, vrij goed. Meestal begin ik met een donkere tint mettalic (vb.humbrol 56), om daarna met aluminium of zilver te drybrushen. Daarna nog een licht washke met smoke,om wat diepte te krijgen, maar ik denk dat we op het gebied van verweren nog wat van jou kunnen leren.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 22-12-2014 09:15

Ik ga de Alclad aluminium proberen. Misschien in 2 tinten: de DurAluminium is donkerder, dus misschien is dat een goeie basiskleur om dan de lichtere tint erover te zetten, zodat ik ineens de donkere delen al heb ingekleurd. Valt eens uit te testen. Ik heb niet zo veel ervaring met Alclad (al heb ik ze bijna allemaal in huis).
Wordt vervolgd.
Thx! :wink:
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 23-12-2014 15:29

Als je goeie raad vraag én krijgt moet je er iets mee doen.
Zodus: alles werd in Tamiya grijze primer gezet, overspoten met een basiskleur Alclad Steel en dan een wolkje Alclad Aluminium erover, gespoten met hoge druk en van vrij grote spuitafstand om structuur in de verf te krijgen.

De cylinderkoppen werden in het zwart gezet zoals het hoort en gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


We kunnen dus beginnen detailleren.
Ik zou eerst willen beginnen met het aanbrengen van de linkage tussen de zes carburatoren en die op hun beurt weer linken met een hefboomsysteem dat naar het gaspedaal gaat. Dit is volledig afwezig in de kit en je kan het eigenlijk niet maken dat de motor open en bloot wordt geshowd zonder dit essentiële onderdeel.

Afbeelding
Bron: conceptcarz.com.

Eens dat er op zit kan de motor verder worden afgewerkt met de nodige schaduweffecten en dan kunnen alle andere prullen er op.
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 23-12-2014 20:39

Et voilà. 9 onderdelen, hoofdzakelijk draad van 0,3mm, een overschotje PE op maat geknipt en een paar dingskes uit de mish-mash kist.

Was wel prullen ;-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 28-12-2014 11:53

Stand van zaken:
- de versnellingsbak en motorblok kregen een lichte wash met Lifecolor verf. Ik heb hiervoor Dirty Black gekozen uit het setje 'Black and Rubber shades'. Waarom deze verf ipv olieverf? Zomaar, ik wou het gewoon eens uitproberen. Deze verf is op waterbasis en hij laat zich ook zeer eenvoudig verdunnen / mengen / aanbrengen. Ik ben er wel tevreden over.

- de benzineleiding is aangesloten aan de carburatoren. De beide bouten aan de uiteinden heb ik vervangen door ééntje uit messing voor het detail.

- de inlaatkelken heb ik ook aangebracht. Ik had die eerst gemonteerd en ik wilde de venturi's nadien toevoegen, maar dat bleek niet zo'n goed idee. De venturi's lieten zich niet zo makkelijk zakken in de kelk omdat de lijm aan de voet van de kelk ze op verschillende hoogte tegenhield. Ik heb de kelken dan opnieuw verwijderd, de venturi's in de kelk gelijmd en dan de kelk opnieuw gemonteerd. Is wel een frustrerend werkje, die kelken.

Opmerkingen / vragen? Laat maar komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 03-01-2015 23:55

Weer knap staaltje vakmanschap :wink:
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 05-01-2015 15:59

De stroomverdelers zijn aangebracht, en na een sessie of 2 draadtrekken zijn ook alle ontstekingskabels aangebracht. Niet voor zenuwlijders ;-)

De eerste benzineleiding (in het geel) heb ik in één beweging toegevoegd, omdat het anders te moeilijk zou worden om die achteraf nog deftig op zijn plaats te krijgen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Plaats reactie