1962 Ferrari 250GTO 3705GT - Model Factory Hiro - 1/24

Alles wat te maken heeft met het bouwen van voertuigen burgerlijk gebruik
Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 18-01-2015 15:08

Update. De motor kan ongeveer als afgewerkt worden beschouwd.
Zijn sinds de vorige berichten nog toegevoegd:

- startmotor
- generator
- oliefilter
- voorste poelies
- drie "breathers", dat zijn die 3 pijpen met die gasfilterkes op. Hoe noem je dat eigenlijk in het nederlands?
- het tweede deel van de benzineleiding en de benzinepomp
- de uitlaten
- een PE-schildje bovenaan, vlak naast de oliefilter.

Moet nog worden gedaan:
- de V-riem, maar met het gevaar die telkens opnieuw naar de knoppen te helpen bij het vastnemen van de motor ga ik die pas toevoegen vlak voor de motor wordt ingebouwd.
- de toevoer- en terugvloeislang van en naar de radiator. Die zal ik ook dan pas monteren omwille van de pasproblemen die ik onvermijdelijk ga hebben als ik ze nu aanbreng.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rest me nog dit te vermelden: de voorste steunbalken waarop de ophanging, radiator en de motorsteunen moet worden aangesloten zijn samengebouwd uit 3 onderdelen. Witmetalen onderdelen zoals in deze kit ook zo goed als al de rest. Die witmetalen onderdelen zijn van nature nogal buigzaam zodat ik problemen voorzie om alles mooi uitgelijnd te krijgen. Ik ga een poging doen om die onderdelen te vervangen door messing, dat zacht genoeg is om in te werken, maar toch stevig genoeg is om niet te beginnen buigen als ik het een beetje té nadrukkelijk bekijk.
Mocht het niet tegoei lukken, dan hebben we nog altijd de originele onderdelen, dus geen probleem.

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 17-02-2015 20:29

Ik heb de achterste ophanging aangebracht, inclusief de as en al hetgeen daar achteraan zit weggestouwd. Wel heb ik nog even de benzineleiding doorgetrokken tot aan de benzinetank, alsook de terugvloeileiding van de benzine. Beide (gele leidingen) waren niet in de kit voorzien (wel vooraan aan de motor, eigenaardig genoeg niet aan de tank).

Ook de olieleiding tussen de motor en het extra oliereservoir was niet voorzien (zwarte leiding).

Let niet op de stofdeeltjes, dat is wat resin-gruis door schuurwerkzaamheden aan de body, dus die worden binnenkort gewoon weggeblazen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 17-02-2015 20:46

Schuurwerkzaamheden aan de body dan. Ik heb er voor gekozen de uitsparingen aan de zijkant van de body open te maken in plaats van ze gewoon zwart te schilderen. Dus moest de Dremel er in om eerst de overtollige resin langs binnen weg te halen. Dat ging goed todat een uitschuiver een domper op de vreugde zette. Dus moest de dunne scheiding tussen de 2 uitsparingen opnieuw gemaakt worden met een stukje messing.
Nu nog een beetje cosmetische reparatiewerken en dan is dat ook alweer gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

De motorkap had ik graag scharnierend gehad. Ik heb een liefde-haat verhouding met modellen waarvan de motorkap naast de auto ligt om de motor te kunnen showen. Ik vind dat ge ofwel de motorkap open of gesloten moet bouwen, OF indien practisch mogelijk werkend zoals op de wagen. Dus kies ik in dit geval voor het laatste.
De scharnieren op een 250GTO zijn heel rudimentair, en dus is er weinig of geen werk aan, het is gewoon een kwestie van een beetje mikken, passen en uitlijnen.
Het komt er op neer 2 gebogen armen aan de motorkap te bevestigen, en die naar een buisje te leiden dat onder de body wordt vastgezet.
We hebben bij deze dus een werkende motorkap.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 18-02-2015 16:52

Dominique , aan hoevel zet jij de foto's op het forum, steeds ware grote?
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 18-02-2015 18:35

Luk schreef:Dominique , aan hoevel zet jij de foto's op het forum, steeds ware grote?
Nee, ik zet ze eigenlijk op Photobucket. Resolutie is in Photoshop aangepast naar 1024 pixels in de breedte (of de hoogte indien de foto in portrait staat).
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 19-03-2015 22:40

Wat betreft de voorste ophanging heb ik mezelf terug tot de orde geroepen, omwille 2 redenen:
1. het werk dat er in zou kruipen zou betekenen dat deze bouw serieus uitloopt,
2. maar vooral het feit dat een zelfgemaakte constructie heel stijf zou worden. Dat houdt in dat als ik nog maar een halve millimeter scheef zou zitten die niet meer kon worden gerecupereerd door het onderdeel te buigen. Dat kan ik nu wel met dat witmetaal, dus ik houdt het hierbij.

De bestaande onderdelen heb ik dan maar gespoten en ingebouwd. Het uitlijnen zal ik wel op de goeie ouwe manier doen: ijzer buigen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Dan was het de beurt aan de verschillende onderdelen die aan de firewall moeten worden bevestigd. De nodige bedrading is ook voorzien, zonder hierin te overdrijven. Het zal al lastig genoeg zijn om de motor er in te persen.
Een dryfit heeft al aan het licht gebracht dat de uitlaten opnieuw van de motor moeten, omdat die tegen het chassis aandrukken en de motor dus niet diep genoeg kan zakken. Daarbij kwam de versnellingsbak al los te zitten en moest ik die opnieuw verlijmen...

Dat wordt nog spannend.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 23-03-2015 00:38

Zoals je weet had ik hier plaats voor de Citroen maar deze mag er ook staan als jij geen plaats hebt 8)
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

jimmy tinel
Clublid
Berichten: 54
Lid geworden op: 22-04-2010 12:24

Bericht door jimmy tinel » 30-03-2015 15:43

Luk schreef:Geloof het of niet maar de Ferrari 250GTO is men lievelingsautoke.
Ik heb hem wel staan van Burago 1/18.
Ooit winnen met Euromillions en ik kom er mee naar de club :roll:
de ferrari 250GTO is ook mijn lievelingsauto
knapste auto ooit

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 31-03-2015 20:27

En spannend is het ook geworden bij het inbouwen van de motor. De uitlaten wilden niet passen, dus ik heb na veel proberen en passen ze e toch maar weer afgehaald. Anders ging de motor nooit in het chassis.
Verder kwam ik tot de conclusie dat één van die breathers die zo leuk aan beide kanten van de motor naar boven steken ACHTER de stuurstang door moest om te kunnen passen. Ook er af dus.
In vorige post meldde ik al dat de versnellingsbak door het vele passen en proberen opnieuw los kwam te zitten. Opnieuw lijmen dus.

Enfin, eens de motor mét versnellingsbak en al goed en wel was gemonteerd moest alle verwijderde stukkies opnieuw worden gemonteerd. Die breather was nog van het minste. Die paste na een poging of 4...
Die uitlaten hebben me menige vloek kunnen onttrekken omdat die nu éénmaal amper bereikbaar waren en bij het minste probleem ofwel uit het chassis donderden of eenmaal gelijmd opnieuw los kwamen te zitten.
Goed, na een heilige of dertig weer naar beneden te hebben gepraat is het dan toch min of meer gelukt alles opnieuw te monteren. Er moet enkel nog een horizontale stabliteitsbaar worden aangebracht tussen de beide wanden. Maar dat zal geen probleem zijn.

Moest daarna natuurlijk alles opnieuw worden bijgestipt, want de verf bladert van die metalen onderdelen af van zodra je er nog maar naar durft te wijzen.
Maar goed, dat is kwestie van de juiste primer te vinden.

Ik heb hem omwille van de eigen mentale gezondheid maar een dag of 2 opzij gezet, en dan alle kabeltjes aangesloten, leidingen tussen motor en radiator toegevoegd en de distributieriem aangebracht. Wat betreft die distributieriem moet ik Mr Hiro toch wel effe in de bloemekes zetten: die fijne strip die hij meelevert met zijn kitjes zijn aan één kant van lijm voorzien zodat je heel makkelijk je distributieriem kan aanbrengen. Peace of cake.
Maar over de rest zou ik hem toch wel eens even onder 4 ogen willen spreken

Maar die Hiro-kits zijn over heel de lijn gesproken zo enorm plezant om te bouwen met een geweldig potentieel, ik denk er zelfs niet aan om hem definitief opzij te schuiven.
Tot later!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

jimmy tinel
Clublid
Berichten: 54
Lid geworden op: 22-04-2010 12:24

Bericht door jimmy tinel » 06-04-2015 10:43

dus al met al bent ge nog altijd blij dat ik u deze verkocht heb
datcht al dat ik u niet meer onder de ogen moest komen
Het ziet er wel weer allemaal heel knap uit
proficiat

Plaats reactie