1969 GT40 Engine - Fein Design Modell - 1:8

Alles wat te maken heeft met het bouwen van voertuigen burgerlijk gebruik
Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

1969 GT40 Engine - Fein Design Modell - 1:8

Bericht door Dominique Beerts » 11-11-2015 22:06

Op tafel ligt een toch niet zo alledaagse kit. Constructeur is Fein Design Modell, een koppel Duitse enthousiastelingen (Karl-Heinz Hornberg en Michael Philipp) die vooral op grote schaal én kwalitatief hoogwaardige slotcarracers actief zijn. Aangezien dit duidelijk niet bedoeld is voor de slotcarbanen...

Onderwerp is de Gurney Eagle motor van o zo beroemde Ford GT40 uit 1969. Het woord Ford staat niet op de doos omwille van commerciële redenen. Fein Design Modell heeft als basis een scratch-built model genomen, gebouwd door Michael Philipp. Sommigen onder jullie zullen hem waarschijnlijk nog kennen van onze tentoonstelling in Leuven in juni 2015. Hij stelde tentoon met scratch-builds op schaal 1/8 waaronder deze motor.

De castings zijn uitgevoerd in zwarte resin en zijn van een uitzonderlijke kwaliteit, net als het detail dat er in werd verwerkt.
Alles werd heel netjes verpakt en gepresenteerd. De instructies zijn bijgeleverd onder de vorm van een foto-verslag met aanvullende commentaren. De instructies worden in het Duits gegeven, maar op eenvoudig verzoek kan je per mail een Engelstalig exemplaar opvragen.
Niet dat dat nodig is, de verschillende stappen zijn duidelijk genoeg.

Als je van mening bent dat het aantal resin onderdelen nogal meevalt, dan ben je zonder meer onder de indruk van alle extraatjes onder de vorm van bouten, moeren, sluitringetjes (rondellen voor de Vlamingen), kabeltjes, stangetjes, een kunststof riem, wit metalen kleppendeksels met bijhorende pakkingen, en ga zo maar door. Van sommige van die accessoires krijg je maar één exemplaar, van andere dan weer 110. Een extra pakje met reserveprulletjes (boutjes, moertjes en sluitringen) zit ook bijgevoegd mocht je er gaandeweg enkele kwijtspelen.

In optie is nog een staander verkrijgbaar om je motor te displayen, maar ik ga trachten die zelf te bouwen.

Deze kit is niet voor angsthazen. Er zal moeten gewerkt worden, maar ik ben er van overtuigd dat dit een meer dan overtuigend model kan worden. Ik heb al 2 afgewerkte exemplaren gezien (het origineel van Michael Philipp en dat van een Italiaanse klant die zijn kit reeds heeft afgebouwd). Beide zéér indrukwekkend om zien.

Rest nog te zeggen dat als je één wil, dat je niet te lang mag wachten. Mijn kit heeft het nummer 5, er werden in totaal 40 kits gemaakt ...
Wat ook iets zegt over de prijs: 499 euro. Je weet wat de Kerstman te vragen.

Zie de website van http://fein-design-modell.de/

Met dank aan Patrick voor de hulp bij het fotograferen van de doosinhoud.

Genoeg gezaagd, hier zijn de foto's want daar is tenslotte om te doen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Van deze laatste foto zijn uiteraard 2 zakjes voorzien. Het is tenslotte een 8-cylinder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort op de bouwtafel.
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 14-12-2015 15:43

De voorbereiding van de resin onderdelen is niet direct te vergelijken met hetgeen je doet met een main-stream resin kit. De onderdelen passen vrij goed tot uitstekend (wat zeker niet altijd zo is bij resin) dus het passen en aanpassen kan je al tot een minimum beperken.
Alleen moet er extra goed worden gekuisd omdat er nogal wat "demouleur" werd gebruikt. Dat is het product dat verhinderd dat de gegoten onderdelen aan de mallen blijven plakken.
In mijn geval had ik de onderdlen gewassen met warm water, maar dat was niet genoeg om dat product te verwijderen), dan nog eens met een warm zeepsop (niet goed genoeg), dan eens met cellulose thinner (nog niet goed genoeg) en dan nog eens met warm zeepsop. Pas dan was het OK en waren ze proper genoeg om te beginnen met verf zonder de kans te lopen dat die in "visse-ogen" ging trekken.
Maar eens je dat weet is het een makkie ;-)

Verder heb ik letterlijk honderden gaten moeten uitboren, waar de bouten moeten komen. Allemaal dienen ze te worden uitgeboord, en ik kan je verzekeren, het zijn er een pak...


Enfin, de eerste foto's dus maar:

een aantal onderdelen gespoten in Alclad primer, met de airbrush aangebracht, en dezelfde onderdelen daarna, gespoten met ModelMaster Metallic Aluminium. Het motorblok werd met Motip 44860 gedaan, ook gedecanteerd en met airbrush gespoten.
Het vuil in de hoekjes en spleetjes is verdunde olieverf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan werden een aantal dingen van de nodige bouten voorzien, en gemonteerd.
De bouten zijn allemaal van messing, zwart gemaakt met Ballistol Nerofor (een chemisch product dat geel koper zwart doet oxideren). Dat zwart werd gefixeerd door ModelMaster Sealer (dezelfde als voor de metallic verf), en afgewerkt met een beetje verdunde olieverf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Verder ben ik ook begonnen met de versnellingsbak. Die staat in de primer, net als een boel onderdelen die nog moeten worden gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgd!
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 28-12-2015 15:08

Nog wat vooruitgang, geboekt tussen al de familiefeesten door.

De transmissie is voor het grootste gedeelte in elkaar gezet. Dat wil zeggen: de grootste onderdelen zijn gemonteerd.

Deze onderdelen kregen alle behandelingen zoals in de vorige posts:
1. wassen, wassen, wassen,
2. Aclad grondlaag,
3. ModelMasters mettallic als kleurlaag,
4. sealer erover.
5. Daarna werd alles een beetje ingekleurd met verdunde olieverf,
6. alle bouten, moeren en pasringen werden zwart gemaakt met Ballistol Nerofor (en geloof me, dat zijn er een pak),
7. bouten, moeren en pasringen gemonteerd en bijgewerkt met olieverf. 8. Daarna werd het geheel opnieuw gesealed met ModelMasters metallic sealer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan nog een update over de carterpan. Je zou zeggen dat die al klaar is, maar ik kreeg een mail van de kitmaker dat de carterpannen eigenlijk gelast zijn. Ambetant omdat die carterpan al gespoten was, én gemonteerd aan het blok. Dus afplakken, opnieuw spuiten, en masking tape verwijderen zonder de kans te lopen verf van het model mee af te trekken was geen optie.

Ik heb dus gekozen om nog een extra laag sealer aan te brengen, bovenop de ModelMasters metallic verf. Dan heb ik met Magix Sculp de lasnaad gemaakt. Eens alles droog heb ik de lasnaad met Tamiya acryl ingekleurd, gewoon met de borstel. Dan verder afgewerkt met olieverf en opnieuw gesealed.
Et voilà.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het geheel zal er ongeveer zo gaan uitzien. We zijn uiteraard nog lang niet klaar.

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 31-12-2015 15:06

Een laatste update voor het jaar.

De beide cylinderkoppen werden gemonteerd. Met het nodige paswerk en probeersel denk ik wel dat ze nu op de juiste plaats zitten. Het is een beetje gissen want er zijn geen locator pins om ze te aligneren.

Dat laat toe dat de eerdere subassembly met de alternator ook op zijn plaats kan. De bovenkant zit namelijk aan de cylinderkop vast door middel van een schroef en twee stangen die als locatorpins dienen (nu niet meer zichtbaar).

En als de eerste poelie op zijn plaats zit, kunnen direct de 2 anderen ook worden gealigneerd. De riem zet ik er nu nog niet op, dat zou alleen maar hinderlijk zijn bij de rest van het bouwproject, en de kans om hem te beschadigen is te groot.

De onsteking en de batterij aan Weber-carburatoren zijn de volgende hordes.

Prettig eindejaarsfeest aan iedereen, en happy 2016! :bye:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 11-01-2016 19:30

Nog een update.

De Weber-carburatoren zijn afgewerkt.
Ik heb de meegegoten schroefjes en vijsjes er af gehaald en vervangen door wat T2M-hardware dat ik nog had liggen. Zodoende zijn die ook opgebruikt. Ook de grote bout die bovenaan in het midden van de carburator zit, is vervangen door een messing zeskant baar dat in de draaibank werd afgestoken op 1 mm.

Met wat detailschilderen kom je van dit:

Afbeelding

tot dit resultaat:

Afbeelding

Dan de aanzuig-trompetten nog even monteren en dan zijn de carburatoren in principe klaar om te worden aangebracht.
Het is ook de bedoeling het hele hefboomsysteem dat het gaspedaal met de benzineaanzuiging verbindt te scratchen. Dat zit niet mee in de kit.

Afbeelding

Enjoy, en tot later.
Groetjes,
Domi.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 13-01-2016 13:30

Ik kreeg van de kerstman een DVDke :cry:
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 01-02-2016 15:33

Alweer een tijdje geleden dat er nog eens een update kwam, maar dat wil niet zeggen dat ik heb stilgezeten. Er is wel degelijk heel wat gebeurd aan deze motor.

Om de carburatoren te kunnen monteren moesten eerst nog wat andere onderdelen worden aangebracht, zodat ik me niet zou vastzetten in een latere fase.

Vooreerst werden de kleppendeksels afgewerkt. Ze hebben een laagje mat zwart gekregen, waarna de bovenkant met een platte schuurstick werd bewerkt om het reliëf opnieuw in metaalkleur te krijgen. Dit is het resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens heb ik ook een aantal onderdelen aan de transmissie toegevoegd. Dat was niet echt nodig voor het bouwplan, maar het zou gewoon wat eenvoudiger werken achteraf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan heb ik de transmissie aan het blok bevestigd. Alleen maar voor het gemak van werken, want dit kon perfect later gebeuren. Alleen zit ik nu niet met die carburatoren bovenop het blok en dus kunnen die niet worden beschadigd bij het hanteren van het blok.

Het aligneren van de verschillende bouten van de transmissie naar het blok was zo al lastig genoeg.
Het begint nu stilaan op een motor te lijken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan was het tijd voor een lastig karweitje: de linkage maken die de carburatoren met elkaar verbinden.

Lastig omdat :
1. het blijkbaar niet zo evident is om er goeie referentiefoto's van te vinden,
2. er bij zo goed als iedere motor wel een verschillend systeem schijnt te worden gebruikt,
3. het gewoon een ongelooflijk geprul is om er iets toonbaar van te maken.

Ik heb na een poging of 6 dit overgehouden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat is nog maar één kant, en de achterste van de twee carburatoren staat nog niet vast op het blok. Aan de overzijde komt dus dezelfde constructie (zie de 2 Webers op de eerste foto). Daartussen komt een een voetje dat op het geribbelde deksel op het blok komt te staan, met een draaiend onderdeel. Daarop worden de twee stangetjes aangesloten die vanuit het scharnierende deel tussen de carbs vertrekken.

Eerst nog die dingetjes in chrome silver schilderen, en dan alles monteren.
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 14-02-2016 17:48

Update.
Dit is wat heel de constructie tussen de carburatoren moest worden. Ik heb voor de foto-shoot één kant gemonteerd, dan foto's genomen voor de duidelijkheid. Eens alle 4 de carburatoren gemonteerd zijn moet je echt al met je neus er boven gaan hangen om er nog veel van te zien.

Ik heb ook al de stroomverdeler en de bougiekabels gemonteerd omdat het anders teveel gepruts zou worden om die nog te kunnen aanbrengen.
Ongelooflijk hoeveel kleur een paar kabeltjes plots in een model kunnen brengen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een meer algemeen beeld met alle 4 de carburatoren:

Afbeelding

Afbeelding

Nog wat detailopnames:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 22-02-2016 15:47

De uitlaten zijn met een beetje gesukkel gemonteerd geraakt. Het is een hele toer om de verschillende buizen op de juiste plaats te krijgen. Je moet ze namelijk droog monteren op het blok om ze te kunnen aansluiten aan de 4-in-1 koppelstukken. Dan kan je dat vastlijmen en de hele boel voorzichtig opnieuw van het blok halen om met putty de naden op te vullen.

Heel die wirwar gaat trouwens niet meer van elkaar. Ze zijn zodanig verstrengeld dat ze zo moeten worden gespoten en verder afgewerkt.

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 29-02-2016 15:11

De uitlaten werden in kleur gezet en gemonteerd.
In volgorde komt dat er op neer:
1. met de airbrush een laag XF1 (flat black) van Tamiya,
2. heat staining in blauw in alle bochten en beide collectoren,
3. heat staining met bruin-rood tussen de blauwe delen en achter beide 4-in-1-collectoren.
De heat staining werd gedaan met het Lifecolor "Guns and weapons" paint setje.

Bijna af :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Plaats reactie