1936-37 Auto Union Type C Bergwagen & Stromlinienwagen

Alles wat te maken heeft met het bouwen van voertuigen burgerlijk gebruik
Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

1936-37 Auto Union Type C Bergwagen & Stromlinienwagen

Bericht door Dominique Beerts » 22-02-2016 15:09

Nu de GT40-motor in de laatste rechte lijn zit en de uitlaten staan te drogen voor afwerking, kan ik al een start maken met het volgende project: de Auto Union Type C uit 1936/1937.

De Type C was een voor die tijd revolutionair design. Hij had reeds:
* de motor centraal ingebouwd,
* een tubulair chassis, en niet meer het raamchassis van aan elkaar gelaste balken,
* onafhankelijke ophanging voor- en achteraan met torsiestangen. Een identiek systeem zien we even later terugkomen bij de door Porsche ontworpen Volkswagen,
* een centraal gemonteerde benzinereservoir. Dat heeft als groot voordeel dat de slinkende hoeveelheid benzine niet langer een invloed kan hebben op het bochtengedrag van de wagen,
* hydraulische remmen, waardoor de rijder zich kon concentreren op remdosering in plaats van brute kracht op een pedaal neer te zetten,
* een turbogeladen 6 liter V16 die tot 600 pk kon leveren.
Met deze auto kon Auto Union de eeuwige concurrent Mercedes serieus het vuur aan de schenen leggen, wat resulteerde in een winst in het GP kampioenschap in 1936, dat zo voor een onderbreking kon zorgen voor de hegemonie die Mercedes van 1934 tot 1939 had.

De kit is van Revival. Die Italiaanse fabrikant bouwt modellen op 1/20 die je elders niet zal vinden. Over het algemeen kan je zeggen dat de kits in de jaren zeventig zijn uitgebracht. Vandaag is het merk opnieuw actief en je kan de meeste kits opnieuw als nieuw aankopen. Weliswaar zijn de mallen nog steeds de originele.

De kits zijn van variabele kwaliteit. De pasvorm is niet echt denderend, bij geen enkele kit, maar als je je in het bouwen van Revivals wil storten, begin dan bij deze.

Afbeelding

Afbeelding

Ik bouw de "Bergwagen"-uitvoering. Dat wil zeggen dat de auto een extra paar achterwielen kreeg om aan hillclimbs deel te nemen en zo maximale tractie te hebben bij het uitaccelereren uit korte bochten en hairpins. In feite was dat het enige verschil met de circuit-versies.
Verder zal ik simultaan de gestroomlijnde versie bouwen. Let maar niet op de sticker die zegt dat de doos niet compleet is, ze is dat voor 99% wel. Terwijl de standaard race-versie topsnelheden kon halen tot 320 km/h, was mits enkele interne aanpassingen aan de motor en een gestroomlijnde body een topsnelheid van 380 km/h mogelijk. Met nog enkele aerodynamische aanpassingen heeft deze auto in 1937 op een recht stuk Autobahn in de buurt van Frankfurt een snelheid van 430 kmh gehaald Genoeg voor een record.

Ik ben van plan om één van beide wagens te detailleren en de andere gesloten te laten. Waarschijnlijk wordt de Stromlinienwagen open gelaten omwille van het mooie detail, maar het best kunnen dat ik gaandeweg de carosserie van de Bergwagen evengoed demontabel maak.

Ik ben begonnen met de inspectieronde van de modellen en je ziet al onmiddellijk dat er werk in zal kruipen. De bodies zijn voorgelakt in een soort van metallic grijs, wat al niet kan kloppen omdat er toen botweg geen metallic kleuren waren (volgens mij) maar los daarvan zijn bij beide modellen de lakwerken heel slordig uitgevoerd. Er zit stof en vuil in de lak, hij is veel te dik gespoten, de lak zit vol appelsienhuid en is op sommige plaatsen zelfs beschadigd. De modellen werden blijkbaar zelfs gespoten zonder eerst de bramen van de witmetalen bodies te verwijderen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog enkele impressies van de aanpassingen die nodig zijn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hetzelfde geldt voor de Recordwagen:

onderdelen zjin ofwel niet passend:
Afbeelding

We hebben met overspray te maken:
Afbeelding

Of met vuil in de lak:
Afbeelding

Maar in het algemeen zeg je best: "er is een beetje werk aan..." :D

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een start genomen met de body van de racewagen. Enkele randjes werden weggevijld . Die randjes moesten er zijn, maar ze waren veel te dik, te grof en slordig uitgevoerd. Ze zullen worden vervangen door geperforeerde strips wat veel correcter zal zijn.

Ook werd gezorgd dat de neus op de wagen past. Niet zo evident als het lijkt. Met gemonteerde neus komen de beide bodyhelften open te staan. Ik dacht eerst dat dat een fout zou zijn, maar de body is eigenlijk te smal om op de bodemplaat te zetten. De neus trekt dus de body opnieuw in vorm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben ook nog tot de conclusie gekomen dat de voorste afdekking (niet de motorkap want de motor zit centraal) een flinke barst vertoond.

Afbeelding

En de bodemplaat van de racewagen is op een moment gewoon in tweeën gebroken. Dat wordt dus scratchen.

Afbeelding


Wel straf als je dit beeld bekijkt: eigenlijk zijn het twee dezelfde auto's ...

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 23-02-2016 20:37

Het gaat hier van goed naar beter.

Bij het wegslijpen van de stang in het vooronder (die hield de beide helften van de body op hun plaats, maar omdat die eigenlijk te smal stond had die geen nut meer) is de achterkant van de body ook losgekomen.
Nu ja, zeg maar losgebroken. De achterkant zat ook vast met een kleine verbinding, die is gewoon in 2 gebroken, maar wat erger is: de zijkant van de body is vlak boven de gaten voor de achteras afgebroken.

Die body is verschrikkelijk fragiel. Ik weet niet uit welk materiaal die is gemaakt, maar stevig is het alvast niet. Wit metaal is het niet, eerder zamac, maar ik kan me niet herinneren dat ik dat probleem met mijn Ford T en de Packard heb gehad.

Niet leuk, dit.
Hoe dit op te lossen? Geen idee. Nieuwe body scratchen waarschijnlijk?

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 03-03-2016 19:45

Blijkt er idd niet goed uit te zien Dominique, je zult het wel oplossen maar neemt toch weer veel verloren tijd in beslag.
Succes !
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 07-03-2016 11:47

Over het breken van de body is al het nodige gezegd, tijd om een oplossing uit te werken.
Na het zoeken (en met wat moeite ook vinden) van referentiemateriaal - al moet ik toegeven dat dat niet royaal voorhanden is omdat tenslotte de originele wagens niet meer bestaan en de replica's door Audi om begrijpelijke redenen zéér goed worden beschermd - heb ik besloten om de body opnieuw paneel voor paneel op te bouwen en hem op een ribbenstructuur te monteren.

Dat zal ook inhouden dat ik een nieuwe firewall, dashboard etc etc moet bouwen, omdat de messing panelen nu eenmaal niet op de zamac onderdelen kunnen worden gesoldeerd.

Een paar tests op één helft van de body zijn alleszins niet negatief (al zien de panelen voor het ogenblik nog een beetje ruw uit):

Afbeelding

Afbeelding


Dit moet dus een scratchbuild body worden op basis van een bestaande kit.
Ik moet wel nog uitvissen hoe ik verder moet met de body van de Recordwagen, maar waarschijnlijk zal die kunnen worden gebruikt als ik een nieuwe bodemplaat maak.
Wordt vervolgd.
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 21-03-2016 16:37

Nog een update.
Sinds laatste werkzaamheden is de andere zijde van het koetswerk ook gemaakt. Verder werden de vents aan de voorzijde van de wagen afgewerkt. De gaten boven- en onderaan werden opgevuld met soldeertin en dan bijgeschuurd.

Het moet allemaal nog verder opgekuist worden, maar het begint vorm te krijgen.
Nu komt het lastige stuk: de voor- en achterkant van de carosserie. De voorkant staat zo goed als helemaal bol, maar dan asymmetrich met boven- en onderkant, en de achterkant is afgerond en loopt nog eens uit op een punt.
Wordt spannend...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een kleine scoop voor op de afdekplaat aan de neus. Die moet er voor zorgen dat wat extra frisse lucht naar het vooronder en de cockpit gaat.

Afbeelding

En de 2 laatste:

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 21-03-2016 20:27

Op de goede weg?

Afbeelding


Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 27-03-2016 18:12

Na enkele uren schuren (lees dat maar letterlijk) heb ik één van beide chassis opgekuist.
Je kent dat: bramen, ejector pins en een enkele sink hole moesten worden verwijderd. Maar ook de beide pasgaten die later voor de bevestiging van de motor moeten dienen heb ik bijgewerkt, om toch iets meer naar de werkelijkheid toe te werken. Moest ik helemaal correct werken, dan zouden die 2 pasgaten moeten worden vervangen door 2 steunen, die dan op de dwarsligger worden gelast. Ik zie nog wel. Veel zal afhangen of ik dat wit metaal gesoldeerd krijg.
Dat moet ik dus nog uittesten. De soldeerbout en -station die op 50 graden kan werken is alvast in huis, nu nog tin zien te vinden met een lage smelttemperatuur. Maar dat komt wel goed.

Afbeelding
Afbeelding


Ook het motorblok is wat opgekuisd. Een dryfit met de carterpan bracht al direct een probleem aan het licht. De vijzen die de carterpan aan het blok schroeven staan niet uitgelijnd met de uitsparingen in het motorblok (zie rode pijlen). Ik zal waarschijnlijk niet anders kunnen dan de vijzen van het carterdeksel afvijlen, alles weer oipvullen met putty, en dan nieuwe gaten boren op de correcte plaatsen. Vijzen voorzien is geen probleem.
Ook dat gat onderaan het carter hoort daar niet te zijn (gele pijl). Daar komt een schroef in die door heel het motorblok loopt naar de bovenkant toe, en die zo heel het blok verticaal te samen houdt. Maar je moet al verrekt goed mikken om die schroef goed te zetten. Dat laten we dus maar wijselijk zo.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 02-04-2016 18:31

Me gedacht dat je op de goeie weg zit, veel courage :wink:
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 04-04-2016 17:31

Mijn dapping set is aangekomen, en hij is al direct getest. Ongelooflijk hoe plezant zoiets werkt. Plaatslaan is nu plotseling heel wat makkelijker geworden.
Het is nog niet perfect, maar we komen al aardig in de buurt. Er moet nu een tweede helft worden gemaakt, en beide helften worden dan aan elkaar gesoldeerd. Na wat detailleren op opkuisen zal dat er prima uitzien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 10-04-2016 01:02

Amaiiiiii menne frak, van modelbouw gesproken !
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Plaats reactie