1932 Brough Superior SS100 GW2275 - Model Factory Hiro - 1/9

Alles wat te maken heeft met het bouwen van voertuigen burgerlijk gebruik
Plaats reactie
Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

1932 Brough Superior SS100 GW2275 - Model Factory Hiro - 1/9

Bericht door Dominique Beerts » 08-01-2017 18:56

Zolang ik niet beschik over mijn eigen kleine modelbouwkamer (maar dat wordt binnenkort opgelost) kan ik moeilijk in de living zitten timmeren en plaatslaan aan de Auto Union zonder de andere gezinsleden de gordijnen in te jagen, dus die is even terug in de doos gezet.

Ik heb in tussentijd mijn oog laten vallen op één van die juweeltjes die Model Factory Hiro niet zo lang geleden op de markt heeft gebracht: de Brough Superior SS100 'GW2275' full detailkit op schaal 1/9.

Brough was een vooroorlogs Brits motorfabrikant die geen slechte motoren bouwde, maar niet boven de rest uitstak, en dus een beetje een grijze muis op de markt dreigde te worden. Zijn zoon George had dat begrepen, en die spoorde zijn vader aan de kwaliteit aanzienlijk te verbeteren. Vader zag niet direct brood in het produceren van exclusieve - en dus peperdure - producten en besloot niet in te gaan op het advies van zijn zoon. George nam dus - in alle verstandhouding maar teleurgesteld in de keuze van zijn vader - afstand van het bedrijf van zijn vader en startte zijn eigen bedrijf.

Het principe was eenvoudig: je koopt enkel het beste wat op de onderdelen markt te koop is, en je neemt ieder onderdeel dan nog eens extra onder de loep om het te verbeteren. Pas dan mag het onderdeel in het product worden ingebouwd. De Broughs (uit de fabriek van zijn vader) die hij als basis nam werden zo aanzienlijk verbeterd en kregen de naam Brough Superior.
Als je zo hoog van de toren blaast moeten ook beloftes worden ingelost, en zo kreeg iedere motor een certificaat mee dat hij effectief werd getest op de weg, én dat hij in staat was om de opgegeven prestaties neer te zetten.
Zo kreeg de SS80 een garantie mee dat hij effectief minstens 80 mijl per uur heeft gehaald tijdens de test, en een SS100 dat hij de 100 mijl per uur had bereikt tijdens de test.

De verkoop ging zo goed dat al snel de fabriek van vader opging in die van zijn zoon, en het ging het merk erg voor de wind. Zo gingen ze ook in op de vraag van klanten om een motor te bouwen naar hun eigen lastenboek. Zo konden verschillende soorten veringen worden ingebouwd, en er kon gekozen worden tussen een stijf of een wiegframe.

Eén van de trouwste klanten van het merk was ene Thomas Edward Lawrence, een Brits militair, diplomaat en society figuur die naam heeft gemaakt tijdens de eerste wereldoorlog bij de Arabische opstand tegen het Ottomaanse rijk. Zijn militaire activiteiten in Egypte en Arabië, en zijn diplomatie die leidde tot het verenigen van diverse Arabische stammen gaven hem de bijnaam "Lawrence of Arabia".
Hij kocht diverse machines van Brough in zowel 800cc als 1000cc versies, waaronder ook het onderwerp van deze build. Jammer genoeg voor hem was dit ook de motor waarmee hij is verongelukt in 1935. Hij trachtte een kind te ontwijken en kwam daarbij ten val met zodanig zwaar hoofdletsel dat hij aan zijn verwondingen overleed. Naderhand werd naar aanleiding van dit ongeval trouwens nog de verplichte helmdracht op motoren ingevoerd.

Het uitbreken van WO2 veroorzaakte het einde van het bedrijf als motorenfabrikant. Het bedrijf werd opgevorderd om vliegtuigonderdelen te maken. Er werden nog onderdelen verkocht uit de stocks, maar geen nieuwe machines meer samengebouwd. De laatste complete SS100 motor werd uit stock-onderdelen samengesteld en geleverd in april 1940, terwijl de allerlaatste Brough Superior werd afgeleverd in juli 1940, dat was een model 11.50. Na de oorlog bleek er geen markt meer te zijn voor de dure motoren en kwaliteit kon ook niet meer gegarandeerd worden zoals voorheen. Zodoende werd het bedrijf opgedoekt.

Naar de kit nu: het is een typisch MFH-product. Dat wil zeggen: uitgebreid en zeer gedetailleerd. Ik heb op basis van vele foto's en vergelijking met enkele 1:1 exemplaren geen enkel onderdeel kunnen vinden dat niet in de kit is voorzien. Je kan m.a.w. enkel out-of-the-box bouwen als je je houdt aan deze versie van de SS100.

Dat ben ik trouwens ook van plan, al moet ik zeggen dat de gerestaureerde motor niet helemaal volgens originele specs werd hersteld. De meest in het oog springende "fout" op het gerestaureerde exemplaar is de volledige zwarte benzinetank, daar waar op de originele SS100 de zijkanten van de SS100 in chroom werden uitgevoerd (behalve bij sommige Grand Alpine-versies dan).

Om deze motor gaat het:

Afbeelding

Nog enkele foto's van T.E. Lawrence met sommige van zijn motoren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ten slotte George Brough op één van zijn eerste motoren, een Mark I rond 1920:

Afbeelding

Ik ben zoals bij iedere motorkit begonnen met het blok.
De cylinders worden rib voor rib opgebouwd en op het JAP-blok gemonteerd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als je dat allemaal samenbouwt en een beetje kleur geeft met wat oliefverf heb je dit:



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De benzinetank is één van de eye-catchers van dit type motoren. Vooral de zijkanten in chroom geven hem een zeer exclusief uiterlijk.
Het glimmen van de licht-metalen delen heb ik verkregen door het wit metaal te polijsten tot het glanst als was het chroom.

Dan werden de beide zijden aan de resin tank gekleefd, om daarna de naden tussen tank en metalen zijkant te kunnen opvullen. Vooral vooraan was een grote naad te zien. Dan moesten de zijden worden afgeplakt, en kon de tank in het zwart worden gespoten.
En beetje bijpolijsten en opblinken, en hij was klaar om op het frame te zetten.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De motor kon dan worden ingebouwd. Na het aanbrengen van de benzineleidingen zijn we hier geland:


Afbeelding

Afbeelding

Dan de wielen. Die moeten spaak voor spaak worden gemonteerd. Je begint dus met de as, die uit een aantal witmetaal- en PE-onderdelen wordt opgebouwd.
De vooras, die reeds in de jig zit om de spaken te kunnen "rijgen':

Afbeelding

De achteras:
Afbeelding

En we zijn vertrokken:

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 27-02-2017 15:20

We zijn intussen nog wat verder gegaan met deze kit. Het tempo ligt laag, maar het plezier van het bouwen is daarom niet minder

De schakelstangen zijn aangebracht. In die tijd was er nog geen sprake van schakelen met een voetpedaaltje, laat staan dat er geïntegreerde versnellingsbakken werden gebruikt. De versnellingsbak zit volledig buiten het blok, en er werd met de hand geschakeld via een hendel aan de zijkant van de tank. Die stootte een stang aan die op haar beurt weer zorgde dat de versnellingsbak werd bediend. De hendel is duidelijk te zien naast de tank. De beweging van de horizontale stang wordt naar een vertikale beweging omgezet via een tuimelaar en zo naar de schakeldoos gebracht.
Er moet alleen nog een decalletje op het zwarte deel aan de hendel komen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wielen zijn intussen allebei afgewerkt. Er moeten nog een paar dingetjes aan de as van het achterwiel komen en dan kan alles in het zwart gespoten worden, inclusief de spaken.

Afbeelding

Afbeelding

Dan begint stilaan het moment te komen dat we beginnen te werken in sub-assemblies. Dit moet de achterste ophanging worden. Het spatbord wordt daar nog aan toegevoegd, en dan kan ook die hele constructie in het zwart gezet worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 08-08-2017 10:52

Het wordt hoog tijd dat we nog eens een update posten over deze Brough.

We hebben ondertussen wel wat verder gewerkt, zij het niet al te snel (mijn normale tempo dus ...). Maar hier komt dus het verslag:

met de wielen heb de bal helemaal mis geslagen. Toen ik een testfit deed van het achterwiel in het achterste deel van het frame bleek dat dat er niet in kon. Ik kon maar niet vinden wat het probleem was (of eigenlijk heel makkelijk: het was te groot) tot mijn oog viel op een klein detail: deze motor heeft een grote voor- dan achterwiel, zoals dat in die tijd wel vaak voorkwam. Ik ben steeds uit gegaan van de bouw van een motor zoals we die vandaag kennen: een kleiner voorwiel en een full-size achterwiel. Ik had met andere woorden de verkeerde naaf in de in de velgen gemonteerd.

Dat moest dus opnieuw gedaan worden. Na een uurtje het gehele wiel in de cellulose thinner te hebben laten weken komt de lijm los, en kan alles gedemonteerd, en opnieuw opgebouwd worden. Deze keer met de correcte naaf in de correcte velg (zés keer gecontroleerd !).

De wielen eens klaar, werden in het zwart gespoten en afgewerkt. Done.

Sorry voor de lamentabele kwaliteit van de foto's, maar ik had niet goed door dat mijn camera niet goed afgesteld stond toen ik deze foto's heb genomen.

Het voorwiel:

Afbeelding

Afbeelding

en het achterwiel:

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 08-08-2017 11:03

Ik heb dan het achterste spatbord gemonteerd in de wiegarmen, nadat alle onderdelen apart werden gespoten.
Noteer dat er geen vernis zit op deze onderdelen, alles is zuiver Motip zwarte lak.

Afbeelding

Afbeelding

Dan kan het achterwiel er in, en mag alles aan het frame worden gezet.
Hier en daar nog een stipje retoucheren, wat kabeltjes toevoegen en we kunnen weer verder.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de manier waarop de ketting wordt gemonteerd, àla Hiro. Je gebruikt een fret met de centrale schakels en je zet daar de buitenste schakels op. Dat zijn PE-onderdelen die je vastzet door de pinnetjes waarover ze zijn geschoven platdrukt met een tang of schroevendraaier. Hiro beveelt een lichte hamer aan, maar dat heb ik maar niet gedaan ...
Het is wel opletten, want als je met een tang te hard knijpt klapt alles dubbel en dan kan de ketting niet meer over de tandwielen krijgen.
Je knipt de centrale schakels dan los van het fret, verbindt dan de verschilende stukken aan elkaar door ze opnieuw te verbinden met een zijschakel (dat drijft je net niet tot complete waanzin) en klaar.

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 08-08-2017 11:23

Dan de voorvork.
Per definitie zijn dit ingewikkelde constructies. Het principe van telescopische vorkpoten kenden ze toen nog niet (of tenminste niet in deze toepassing op een motorvork) en er werd duchtig geëxperimenteerd met allerhande wiegende en geveerde bedoeningen.

Op deze motor hebben ze het vrij simpel gehouden. Twee zijwaarts gemonteerde frictiedempers zorgden ervoor dat een achterwaarts gemonteerde stang het voorwiel op en neer kon laten bewegen.

Dit zijn de onderdelen die moeten worden gemonteerd:

Afbeelding

En dat is het uiteindelijk geworden, op enkele boutjes en afwerkingen na, maar die komen er nog bij eens alles aan het kader wordt gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 26-03-2018 14:44

Intussen is de moto afgeraakt.
Ik kan deze kit alleen maar aanbevelen. Er zit waanzinnig veel detail in verwerkt, en alles lijkt ook te kloppen met de 1:1. Ik heb op foto's niets kunnen ontdekken dat niet op het model zit, al dan niet als een apart onderdeel of ingegoten: iedere vijs en moer zit op het model.

Verder past hij ook redelijk goed. Het is voornamelijk in wit metaal gegoten, dus je weet dat er snel vervorming optreedt, maar die kan heel makkelijk worden gecorrigeerd op voorwaarde dat je het voorzichtig doet.

Wat betreft de prijs van de Model Factory Hiro kits: niets van aantrekken en gewoon kopen. Je bent er een jaar mee zoet, en op de langere rit ben je maar net zoveel kwijt als een Tamiya of 6 aan de huidige prijzen. En dan heb ik het niet over extra decalvelletjes en PE-rommel die er nog allemaal op moet.

Met andere woorden: doén!


De foto's:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Plaats reactie