Kit Preview: Citroen 15-Six "Traction Avant" - Hel

Heb je iets gebouwd en je wilt je ervaring(en) delen met anderen?

Plaats reactie
Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Kit Preview: Citroen 15-Six "Traction Avant" - Hel

Bericht door Dominique Beerts » 23-11-2010 00:03

Heller heeft de bedenkelijke reputatie niet zo bijster goede kits op de markt te brengen. Gedeeltelijk klopt dat wel, maar er zijn de spreekwoordelijke uitzonderingen die de regel bevestigen. Deze kit is er zo ééntje: de Traction Avant op schaal 1/8 !!

Deze auto was zijn tijd vér vooruit, niet alleen door zijn looks (vergeet niet dat de eerste versie reeds in 1934 als de "7", "11" en "22" werd geïntroduceerd en de lijn tijdens de volgende jaren nauwelijks is veranderd), maar ook door zijn techniek. De voorwielaandrijving bezorgde de wagen zelfs zijn onsterfelijke bijnaam...
Jammer genoeg werd de "22" nooit in productie genomen wegens toch een beetje "té ambitieus": een 3.8L V8 met 100pk...

Het vlaggeschip in de reeks Traction Avants werd dus de 15 "Six": hij werd aangedreven door een 2.8L zescylinder-in-lijn die 77PK leverde aan 3800 t/m. Een zeer romige motor die toch de brute prestaties niet schuwde. Dit topmodel bracht het zelfs tot presidentieel voertuig, getuige zijn klasse...
Die prestaties bracht ook een ander -minder oprecht- cliënteel op ideetjes, zodat de wagen tot op vandaag nog steeds de reputatie heeft een boevenauto te zijn. Onterecht als je ziet dat latere 205s GTI, Golfs GTI en Impreza's ook door (zowel koninklijke als niet-adelijke) ongure sujetten werden gebezigd, maar die toch niet de reputatie van ganstermobiel krijgen opgeplakt.
In 1955 werd de productie van de "15" gestopt.

Enfin, de kit dus. Je spreekt hier in superlatieven: 1054 onderdelen (weliswaar enkele in dubbel om verschillende versies te bouwen, maar toch), verdeeld over 38 sprues en 2 bladen polistyreen. De instructies tellen 28 pagina's en het heeft eerder weg van een onderdelenlijst dan van kit-instructies.
Ik heb de indruk dat iedereen de kit wel kent, maar (bijna) niemand schijnt hem te hebben gebouwd. De bruikbare bouwverslagen op het internet kan je op de vingers tellen, en ze schijnen allemaal tegen dezelfde probleempjes te zijn aangelopen:
1. de scharnieren van motorkap en deuren moeten worden versterkt, beter nog vervangen door metalen scharnieren,
2. de veerpoten zaken na een tijd door. Zelfs in de bouwinstructies door Heller wordt achteraan heel terloops vermeld dat wanneer je je kit wil beschermen tegen "de tijd", dat je hem op blokken van 30x30x37 moet zetten.
Blijkbaar lijdt de gebouwde kit onder zijn eigen gewicht.


Heller seems to have a reputation when it comes to quality of their kits, and sadly it is not a good one. This may be true, but as always there exist some exceptions, and this kit is one of them: the Traction Avant on scale 1 to 8 !!

This car was a leader in it's era, not just by the looks of it (don't forget that the first version was introduced in 1934 - the version "7", "11" and "22", and it's appearance hardly changed throughout it's lifetime), but also by the used techniques. The front wheel drive even gave the car it's immortal nick-name...
Sadly enough the "22" was never taken in production because the project was e little over-ambitious: a 3,8L V8 having 100 bhp...

The top version became the 15 "Six": propelled by a 2,8L six-in-line negine producing 77bhp at 3800 rpm. It was a nice and smooth engine, which was also capable of unleashing it's brute power when necessary. The top model even made it as presidential ride ...
The performance which the car was capable of also inspired a different -somewhat less hounest- clientele, so the car has up till today a second reputation of ganster car. Not quite appropriate, since a lot later cars (think 205GTI, Golf GTI, Impreza WRX, and others of the kind) were also used in this context, but noone mentions them as getaway cars by definition.
Production of the "15" was stopped in 1955.

As for the kit: one speaks in superlatives. It has 1054 parts (some are supplied multiple times as it is possible to build more than one version, but still), divided over 38 sprues and 2 sheets of polistyrene. The instruction book has 28 pages and it looks more like a Citroen parts catalogue than a kit instruction guide.
I have the impression that everyone knows the kit, but noone has ever dared to build it. The usefull progress reports on the internet are quite rare, and they all seem to mention the same kind of problems:
1. The hinges for the hood and the doors are too weak and need to be reinforced, yet better replaced by stronger ones,
2. The suspension needs strong springs to hold the kit. Even Heller mentions that the kit will need to be set on blocks to protect it against "time". The kit seems just too heavy.


Bon, piccies dan maar:
Well, let's have a look at some pics:


Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Groetjes,
Domi.

patrick Aertgeerts
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-12-2009 18:16

Bericht door patrick Aertgeerts » 23-11-2010 09:13

Het kon weer niet groter, inderdaad SCHAAL 1/8e !! En dan zegt de Gijs iets van mij over compensatiegedrag :lol: Veel succes,en ge weet het,als ge decals moet hebben,optijd vragen,he :wink:

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 23-11-2010 15:41

Blijt,blijt, waarom geen 1/9 zou goed passen bij de moto's van ESCI
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

RonBollen
Site Admin
Berichten: 385
Lid geworden op: 23-12-2009 16:53

Bericht door RonBollen » 23-11-2010 20:53

Thx Dominique voor deze review

ik ga hemookplaatsen op de website onder de rubriek reviews
Draft beer, not people

Plaats reactie