Kit Preview: Ford Model T Roadster - 1909 - Gabriël - 1/20

Heb je iets gebouwd en je wilt je ervaring(en) delen met anderen?

Plaats reactie
Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Kit Preview: Ford Model T Roadster - 1909 - Gabriël - 1/20

Bericht door Dominique Beerts » 07-08-2010 12:53

Weer een kitje "uit de oude doos", deze Ford T Roadster. Gabriel is een amerikaans kitfabrikant die voornamelijk metalen kits in het gamma had.
Nadat het merk op de fles ging werden de mallen overgenomen door Scale Models, maar ze doken ook wel eens op onder de naam Hubley.
Hoe het juist in mekaar zat of wie welke firma heeft overgekocht op welk moment weet ik niet precies, maar zeker is wel dat het allemaal vrijwel identieke kits betreft, dus dezelfde mallen.

De Ford Model T (of liefkozend ook wel "Tin Lizzy" genoemd) betekende een ware revolutie in de nog vrij prille auto-industrie:
- Zo werd de auto bereikbaar (lees: betaalbaar) voor het grote publiek, daar waar hij tot dan toe een speeltje was voor de rijken.
- Hij veroorzaakte een ware business-boom voor tal van kleine bedrijfjes die plots hun afzetgebied konden vergroten en niet meer waren gelimiteerd tot de 5 dorpjes rond hun eigen standplaats.
- De vereenvoudigde manier van fabricage van een toch vrij complex product dat een auto is, was ook een aanzienlijke vooruitgang op gebied van betrouwbaarheid en bedrijfszekerheid, terwijl het ter zelfdertijd mogelijk was dat een beetje Handige Harry zijn auto zelf kon onderhouden en herstellen indien nodig.
- Het concept van de Ford T was zo gemaakt dat hij op het platteland kon worden ingezet, waar de wegen doorgaans slecht (of soms zelfs helemaal onbestaande) waren. Het nuttige gebruik van de auto in het Amerika van toen werd plots niet meer beperkt tot de grote agglomeraties en steden. Voor het eerst konden auto's van de ene grote stad naar een andere rijden zonder op een trein te moeten worden vervoerd ...
Maar misschien het meest memorabele was het feit dat na verloop van tijd het verkoopsucces Henri Ford volledig boven het hoofd groeide, en dat hij verplicht werd een nieuwe fabricagemethode uit te denken om aan de vraag te kunnen blijven voldoen. Ford bedacht de lopende band.
Dat was een nooit gezien fabricageproces en het principe is vandaag niet meer weg te denken.
Een bedenking is hierbij dat op een bepaald ogenblik het lakproces werd opgenomen in het assemblagesysteem. Dat stelde Ford voor het probleem dat hij het lakken moest beperken tot 1 kleur (gewoon een praktische overweging) , en auto's die een andere kleur moesten hebben dienden eerst van de band te worden gehaald, gelakt en dan weer op de band gezet. Die auto's waren iets duurder dan degene die op de band bleven staan en die de standaard kleur (Ford koos voor zwart) kregen. De meesten plattelanders kozen dus voor een zwarte Model T omwille van het prijsverschil. Het klopt dus NIET dat de T alleen in het zwart was te krijgen en het zelfs niet zeker dat Ford ooit heeft gezegd "dat hij in alle kleuren te krijgen was, zolang het maar zwart is"...


Maar goed, in ongeveer 20 jaar dat de T te koop was werden miljoenen exemplaren van deze auto verkocht, ook buiten de grenzen van het Amerikaanse continent. Hij geldt vandaag nog steeds als één van de meest verkochte auto's aller tijden !
Kortom: de Ford T is een mijlpaal in de moderne geschiedenis in méér dan één opzicht, en hij stond dan ook terecht aan de wieg van een waar imperium met zijn bedenker Henri Ford stevig aan het roer.




Gabriel is an american kitmanufacturer who produced mainly metal kits. When the marque disappeared, the molds have been taken over by Scale Models, although the kits did appear as Hubley. I am not sure who took over which company at what time, but it is certain that the kits are as good as identical, meaning the molds were the same.

Ford's Model T (also called "Tin Lizzy") meant a revolution in the still young car industry:
- the car became accessible (read: affordable) to millions of people, whereas upon this moment a car was rather a rich man's toy,
- being affordable, smaller companies started using cars too and were able to expand their business-reach quite considerably, causing a real bussiness-boom,
- Ford succeeded in simplfying the car's concept to the essential, so the car's reliability could be improved, and at the same time owners could maintain and even repair their vehicles themselves,
- at the time the car's territory was limited to the city boundaries. Further away roads were either very bad or even unexisting in the Americas. The Ford T's design made it useable outside of the city, so for the first time cars could be used to travel from city to city without having to be transported by train!

But maybe the most remarquable event was the fact that Henri Ford was forced to find a way to be able to produce as many cars as his salesmen were selling. He could not keep up anymore...
So he invented the assembly line, a production method that today seems essential but it takes a genius to invent it.
The assembly line mandated a simplified lacquer process made Ford decide to use black as a standard colour for the car, but the impression that this was the only colour available for the T is not correct.
When an other colour was wanted, the car was taken off the assembly line, sprayed and put back on the assembly line, which made it more expensive then the standard black cars. Farmers did not bother and that's why the majority of the T were black...
It is even not certain that Ford ever said that "it could be obtained in any colour, as long as it is black"!

Anyway, the Ford T has made a massive sale, and today it still is one of the most ever successful cars.
It is a milestone in modern history in more than one way, it changed the way of living for millions of people, and it was the start of an imperium with Henri Ford firmly in command.




De kit nu: hij dateert van 1975 en stelt - in tegenstelling tot wat op de doos staat vermeld - de Ford Model T Roadster voor zoals die in zijn beginjaren werd gecommercialiseerd.
Het is een driezitter met een bank voor twee personen met daarboven een huif, en een derde zetel achter de huif, onbeschermd tegen de elementen. Die derde zetel werd al snel de mother-in-law-seat genoemd, je begrijpt wel waarom...

As for the kit: it dates from 1975 and -contrary to what is mentioned on the box- it depicts the Ford Model T Roadster in it's early form.
The car is a three-seater, with 2 seats protected by a canvas hood, and a third behind this hood, unprotected fro mthe elements. The third seat was soon called the "mother-in-law-seat", for obvious reasons ...


De doos met de best wel mooie boxart, typisch seventies:
The box with it's very nice boxart, in typical seventies-style:

Afbeelding

Daarin vind je een boel onderdelen in de metaallegering ZAMAC (zink, aluminium, magnesium en koper). Dat kennen we nog van het project rond de Packard.
Een eerste impressie van de body en ophanginsonderdelen:
Inside you will find a large number of ZAMAC parts, a metal alloy based on zinc enriched with magnesium, aluminium and copper.
A first impression of the kit's content with the body parts and suspension:

Afbeelding


De motor is ook in hetzelfde metaal uitgevoerd:
The engine comes in the same alloy:

Afbeelding


Dat zamac is best mooi als het eens gepolijsd is, maar voor je zover bent moet je wel eerst je onderdeel zoeken en een beetje flash verwijderen:

ZAMAC looks quite nice once you have it properly cleaned and polished, but before you will have to remove some flash. Search the front suspension part between some flash:


Afbeelding

De plastic onderdelen dan, met daarbij de banden in een originele gelige rubberkleur:
The kit includes some plastic parts, as well as tyres in the original yellowish rubber colour:


Afbeelding

En tenslotte de koperkleurige onderdelen. Deze zien best mooi uit, maar de aanhechting aan de tree is vrij zwaar en er zijn nogal wat gietnaden, dus ik vrees dat alles in de javel zal belanden om daarna te worden herspoten.
To conclude there are 2 trees which are brass-colour plated. These parts look quite nice but unfortunately their attachment to the tree may be a bit heavy in some cases, so I'm afraid the plating will have to be removed because of the extend of part cleaning causing the plating to be damaged:


Afbeelding
Groetjes,
Domi.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 11-08-2010 17:17

Hi Dominique, Goeie review ook goed gevonden Nederlands en Engels, ik lees natuurlijk in het Nederlands maar de Engelse tekst is moeilijk leesbaar, donkerblauw op zwarte achtergrond. verder lofzang voor je artikel
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 11-08-2010 19:52

Klopt, ik heb er niet bij stil gestaan omdat ik de "silver"-forumlook gebruik ipv zwart. Dan stelt dat probleem van kleurgebruik in tekst zich niet of nauwelijks.

Ik heb het opgelost door de nederlandse en engelse tekst wat te groeperen in de inleiding. Ik zal er op letten in het vervolg.
Bedankt voor het kritische lezen :wink:
Groetjes,
Domi.

Plaats reactie