Ome Gijs' tips.

Deel je ervaring met anderen hier.
Plaats reactie
Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Ome Gijs' tips.

Bericht door Gijs » 06-06-2010 18:02

Als je schildert in olieverf is het grote probleem om je verf mat te krijgen. Je kan natuurlijk altijd beginnen foeteren met vernis, maar dit geeft toch altijd een witte schijn.
Plaats daarom na het schilderen je metalen figuur op 60 graden in de oven.
Een resinfiguur plaats je een tijdje onder een warme lamp.
Zo droogt je verf veel sneller en matter op.
What we do is art, not just painting.

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 06-06-2010 18:04

Fotograferen van figuren levert vaak een heel andere kleur op dan dat je figuur in werkelijkheid is.
De beste manier die ik tot nu toe gevonden heb is de figuur fotograferen wanneer het buiten bewolkt is. Best gebruik je dan aanvullend wat invulflits. Zo vermijd je een grijze schijn.
Voor mij gaf dit tot nu toe de beste overeenkomst van kleuren.
What we do is art, not just painting.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 07-06-2010 09:43

Foto's zijn heel goed Gijs. Ik heb trouwens altijd problemen met overbelichting en heb zelden foto's met de werkelijke kleuren.
Ik ken dus niets over "invulflits" en heb even gezocht en deze uitleg gevonden.
Is er echter ook een mogelijkheid om dit toe te passen met een gewon digitoestel ?
http://forum.belgiumdigital.com/f15/geb ... 28394.html
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 07-06-2010 19:17

Zet je flits eens op bij daglicht als je buiten trekt (in de schaduw). Dat zal misschien wat helpen. Het nadeel aan de kleine camera's is dat ze altijd heel veel flits geven. Kan je het nergens in je menu selecteren? Ipv gewone flits, invulflits. Ik kan die selecteren bij mij. Dan heb ik minder flits dat bij avondfoto's, wat net genoeg is om wat extra licht op de figuur te laten vallen. Guy, Patrick en Albert zullen je hier ook wel info over kunnen geven moest het niet lukken.
What we do is art, not just painting.

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 14-08-2010 22:10

Tip van de week: eentje voor de olieschilders.

Vooraleer ik de tip geef moet ik eerst een woordje uitleg geven.
Toen ik vorige maandag mijn laatste dag op de camping aan zee startte met een toiletbezoek, kwam ik daar niemand minder dan Freddy Litière tegen. Sommige zullen hem kennen: een man van in de 60, die prachtige sokkels verkoopt in Ransart, Jette en Brugge. Trouw als we zijn kopen we enkel bij hem. Nu staat Freddy al 30 jaar op de camping, waar ik al 24 jaar sta. Van toeval gesproken. En heel toevallig was Tim die dag en de vorige ook aan zee. Freddy was zoals elke dag al van 6 uur aan het schilderen, en hij nodigde uit om eens te komen kijken.
Freddy schildert in olie, en we wisten ook dat hij dat alles behalve slecht doet. We hebben daar een drie uurtjes gezeten en ongelofelijk veel bijgeleerd. Een van de tips die we kregen is devolgende: Freddy verspreidt zijn verf niet op dekseltjes. Hij knipt een vierkant uit een broodzak ter grootte van een CD-doosje. Met de matte kant naar boven (binnenkant van de broodzak) legt hij dit in het doosje. Hier doet hij zijn olieverf op. Waarom een broodzak zou je denken? De zak absorbeert het te veel aan olie dat in olieverf zit. Die olie zorgt er bijvoorbeeld voor dat je verf te hard blinkt. De verf is echter te dik om door de zak te gaan en blijft daarom mooi liggen waardoor je hier prima op kan mengen. Om te bewaren doe je gewoon het doosje toe en je verf ligt stofvrij. Simpel, maar een fantastische tip.
What we do is art, not just painting.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 19-08-2010 23:32

Bedankt voor de tip Gijs, ik weet dat Freddy heel veel ervaring heeft,
zo weet ik van hem dat "Titanium Wit" van het merk Oud Holland het best dekt.
Hij wast ook zijn borstels uit met Palmolive, zo blijft de borstel altijd zacht,
wanneer je voor je begint te schilderen dan uitspoeld in White Spirit is al
de olie eruit.
Als je dit zou lezen Freddy, bedankt voor al die goede tips. :D
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Sven De Pauw
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 19-08-2010 10:45

Bericht door Sven De Pauw » 01-11-2011 16:10

Heb juist een zundapp geschilderd deels in olieverf, maar de zitjes blijven idd te veel blinken.
Hoe kan ik dit nu het beste wegwerken? Om hem zoals bij de tips van Gijs in de oven te steken is het te laat.

groetjes

Sven

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 01-11-2011 17:33

Vernis...
What we do is art, not just painting.

RonBollen
Site Admin
Berichten: 385
Lid geworden op: 23-12-2009 16:53

Bericht door RonBollen » 01-11-2011 23:02

Matte vernis
Draft beer, not people

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 02-11-2011 12:29

Beste matte vernis die je kan krijgen is van Pebeo.
Geeft het minste de witte schijn die veel andere vernissen wel hebben.
Je kan die bestellen bij Slijper, in Hasselt of Brussel of waar dan ook.
Kan perfect met de airbrush.

Ciaoo
What we do is art, not just painting.

Plaats reactie