Decals plaatsen.

alle informatie over komende bouw en thema-avonden ge je hier vinden
Plaats reactie
Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Decals plaatsen.

Bericht door Gijs » 11-11-2012 14:12

05 december.

Gegeven door Tim.

Start om 20 u 30.

Plaats hier op voorhand je vragen zodat Tim hier rekening mee kan houden in zijn voorbereidingen.
What we do is art, not just painting.

jimmy tinel
Clublid
Berichten: 54
Lid geworden op: 22-04-2010 12:24

Bericht door jimmy tinel » 26-11-2012 17:27

ok de vragen :lol:

welke onderlaag moet er zijn om de decals op te plaatsen ( op veel WW1 forums staat future floor polish => zo ja waar te koop of eventueel iets anders)?

hebben decals een levensduur en zo ja hoe kan dit worden gezien/gecheckt?

moet er iets gedaan worden na deze opgebracht zijn (waarvoor dienen die sol/set flesjes)?

moet er na alles gelukt is ( ok men kan altijd hoopvol zijn) nog een laag over de decals worden gezet (vernis of iets dergelijks)?

belangrijkste : hoe brengt men goed WW1 duitse lozenge camouflage aan op WW1 vliegtuigen op 1/32ste schaal

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 27-11-2012 00:00

jimmy tinel schreef:ok de vragen :lol:

welke onderlaag moet er zijn om de decals op te plaatsen ( op veel WW1 forums staat future floor polish => zo ja waar te koop of eventueel iets anders)?

hebben decals een levensduur en zo ja hoe kan dit worden gezien/gecheckt?

moet er iets gedaan worden na deze opgebracht zijn (waarvoor dienen die sol/set flesjes)?

moet er na alles gelukt is ( ok men kan altijd hoopvol zijn) nog een laag over de decals worden gezet (vernis of iets dergelijks)?

belangrijkste : hoe brengt men goed WW1 duitse lozenge camouflage aan op WW1 vliegtuigen op 1/32ste schaal
1.Volgens mij is glansvernies ook prima.
2.Decals hebben inderdaad een levensduur, hangt af van de decals maar na een bepaalde tijd 'verduren' ze, zo zijn decals uit oude bouwdozen niet meer bruikbaar.
3.sol is om aan te brengen voor de plaatsing, set over de decal.
4. Indien het gaat over legervoertuigen, zeker nadien matte vernis over spuiten.
5. Kan ik niet op antwoorden.

Best is dat je op de volgende vergadering Tim of Albert aanspreekt. :wink:
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Tim Smets
Clublid
Berichten: 131
Lid geworden op: 26-12-2009 17:37

Bericht door Tim Smets » 27-11-2012 21:38

Een glanzende ondergrond heeft vele voordelen, o.a. betere hechting van de decal, voorkomt "verzilvering", bescherming van de camouflagekleur (gunze verf is vrij delicaat bijvoorbeeld) en dergelijke

De floor polish is een trend van het moment (niet slecht bedoeld) deze is makkelijk te spuiten of te verven, vrij goedkoop en zeer resistent.
Echter de meeste glansvernissen voldoen ruimschoots.

Decals zijn voor mij als sigaren, indien correct bewaard gaan deze zeer lang mee.
Maar!!!
Nieuwe decals van slechte kwaliteit blijven uiteidelijk zozo...
Ik bewaar al mijn decals in een plastic map in hun originele ziplock verpakking

Beste methode: luchtdicht, afgeschermd van licht en constante 'kamertemp'...

Dozen die jaren op een zolder of kelder lagen hebben makkelijk schade.

Na het aanbrengen van de decals best dezelfde vernis er over om de decals te 'sealen'

Sol en set zijn producten om de decal op het model te laten hechten, er zijn meerdere merken, bv. daco...

i.v.m. de lozenge...

Werk stukken af in verschillnde secties, doe alles opt gemak. Veel hangt ook af van de decals zelf, correcte afmetingen, gecentreerde print, ...
****SPONSORED BY JEANKE****

t'es naa de moment veu een goei sigaar!!

Albert
Clublid
Berichten: 1
Lid geworden op: 16-01-2010 21:51

Decals plaatsen

Bericht door Albert » 03-12-2012 09:30

Additioneel op antwoord van Tim ..probeer de decal ook warm te plaatsen.
De dragende film wordt soepeler indien warm.
Dus in decals warm laten losweken. Ik week los in een water/klir oplossing (80% water- 20% klir)
Tip geldt ook voor je verfaktiviteit, potje verf, verdunner EN ook je propere (-en drie keer gekuiste- ) pistool op voorhand op warme plek zetten. Heeft geen zin je verf te warmen als je hem in koud pistool druppelt.
Oudere decals kan je opnieuw bruikbaar maken door laagje vernis of vloerpolish op te spuiten. Beter nog er bestaat een speciale decal vernis hiervoor (deze blijft soepel, polish wordt harder). Je zal dan wel iets meer werk hebben bij het uitsnijden en afweken, maar je redt dan wel soms een unieke decal.

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 03-12-2012 16:22

Och, als de decals kapot zijn kan je nog altijd bij de Patrick terecht :D :shock:
What we do is art, not just painting.

Plaats reactie