Atheense krijger - 490 v. Chr.

Alles wat te maken heeft met het bouwen van figurinen
Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 03-06-2010 20:52

Gijs schreef:Tip van de week:
Zoals je weet kan je een metalen figuur in de oven op 60 graden steken om het droogproces van je olieverf te versnellen. Zo word je verf ook matter dan wanneer die geleidelijk aan opdroogt.
Omdat mijn buste in resin is was dit geen optie. Ik heb de buste dan op 2 millimeter van zo'n daglichtlamp gezet. Dit gedurende een uur of twee. Met als resultaat: een veel matter effect. Ideaal.

Morgen misschien foto's...
Meebrengen morgen Gijs !
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 03-06-2010 23:17

Het zal moeten... Heb geen foto's kunnen nemen. Ben welgeteld een half uur thuis geweest vandaag, en dat half uur heb ik voor school gewerkt...
Ik kom morgen wel later. Ik ga naar een info-avond over portretfotografie. Tim doet open en brengt de kas mee.
What we do is art, not just painting.

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 06-06-2010 17:55

Voila se, de foto's...
Heb een trukje gevonden (dat velen al misschien kennen) om geen kleurverandering te krijgen op foto. Ik zal het zetten in de rubriek van tips & trics. Zijn helm staat er provisorisch op met bluetec. Daarom past hij niet perfect, maar het was maar om het idee te creeëren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
What we do is art, not just painting.

RonBollen
Site Admin
Berichten: 385
Lid geworden op: 23-12-2009 16:53

Bericht door RonBollen » 06-06-2010 19:37

foto's zien er inderdaad goed uit op die manier
Draft beer, not people

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 28-06-2010 17:12

Nu toch echt wel heel veel later...
Het was niet echt een dip, maar gewoon zoveel andere dingen te doen. Ik heb het bewust even laten rusten. Gisteren dacht ik er stevig in te vliegen, maar ik had er niet op gerekend dat brons zo slecht schildert.
Het is nogal een stroperige verf die, als je ze te dik legt, met dikke boebels opdroogt. Daarom heb ik in een vijftal hele dunne lagen gewerkt. Nadien leek het me beter om de verf echt te laten inharden, omdat ze er anders misschien te snel terug zou afkomen. Tot zover dus mijn poging om er serieus in te vliegen...

Bij het brons heb ik wat germ.cam.bl.brown gedaan. Ik zie het brons liever wat donkerder. Anders is het nogal goud vind ik persoonlijk...
Er komen nu nog wat filters en washes over, maar dat is voor donderdag ofzo.


Afbeelding
What we do is art, not just painting.

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 01-09-2010 22:15

Hij is af geraakt vanavond. Eindelijk. Nog net op tijd om aan mijn gemiddelde van drie figuren per jaar te komen :) (niet dat dat zo belangrijk is). Morgen probeer ik de foto's te posten met wat uitleg...
What we do is art, not just painting.

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 02-09-2010 23:37

Zoals beloofd hier enkele foto's. Ik moet toegeven dat ik op voorhand toch erg bang was voor deze buste. Een nieuw luik zou opengaan, namelijk het schilderen van patronen. Uiteindelijk moet ik toegeven dat deze buste een plezier om te schilderen was. Alles verliep vrij vlot. Ik ben zeer weinig problemen tegen gekomen. Het moeilijkste waren de witte pluimen op zijn hoofd. Die vond ik tijdens het schilderen niet zo mooi gesculpteerd. Ze stonden nogal ver van elkaar en dat maakte het schilderen van het wit heel moeilijk. Wit is dan ook al zo moeilijk om te schilderen. Bij het rood valt het niet op als er hier en daar een schuivertje is, maar bij wit zie je het meteen. Daarop heb ik even gevloekt. Uiteindelijk een niet te donkere basis gelegd met daarin een lichte wash, die ik hier en daar uitgeblendeerd heb. Nadien gewoon gedrybrusht. Dit gaf voor mij het beste resultaat (na geprobeerd te hebben haar per haar te schaduwen en op te lichten, wat wel lukte bij het rood).
Verder ben ik wel lichtjes afgeweken van het plan. De bedoeling was om alles in acryl te doen, met uitzondering van de huid. Uiteindelijk heb ik voor de tinten in al het brons te krijgen toch wat olieverf gebruikt, alsook voor de blauwe stukken op zijn helm en voor de witte veren. Ik ben en blijf ervan overtuigd dat olie niet zonder acryl kan, en acryl niet zonder olie. Beide hebben hun mogelijkheden en beperkingen.
Hieronder vinden jullie wat foto's. Kritiek en feedback zijn steeds welkom. Op naar het volgende project. Er staan reeds een figuur en buste klaar. Jiehaa!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
What we do is art, not just painting.

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 02-09-2010 23:43

Natuurlijk mag ik de bedankingen niet vergeten. Mijn familie, vriendin en natuurlijk Tim die er steeds was met goede feedback and a second opinion.
Hihi :)
What we do is art, not just painting.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 03-09-2010 13:52

Knap werk, Dikke pee, Master in spee :oops:
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 04-09-2010 00:35

Mercikes Luk. Doet plezier zoiets te horen. Stiekem hoop ik daar wel op dat me dat ooit lukt. Tot dan blijven we ons best doen.
What we do is art, not just painting.

Plaats reactie