5th Regiment Death Hussars

Alles wat te maken heeft met het bouwen van figurinen
Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

5th Regiment Death Hussars

Bericht door Gijs » 30-10-2010 17:24

We zijn weer vertrokken... En tijd om nog eens iets op het forum te plaatsen. Deze prachtige buste had ik eigenlijk al jaren op het oog, maar slechts één keer tegen gekomen. Toen niet durven kopen omwille van het vele zwart (en eigenlijk ook heel duur).
Toen stapte Jimmy mijn leven binnen...
Verkocht...
Nog nooit zwart geschilderd is dit echt een uitdaging. Vooral omdat ik het perse in acryl wil doen. Zijn hoed is nu, met uitzondering van de floche die aan de zijkant moet komen, af.

Het zwart is een combinatie van zwart & sunny skintone. Puur zwart in de diepste schaduwen. De rest is oplichting. Omdat op zwart alles heel duidelijk zichtbaar is, krijg je sneller penseelstrepen. Om deze weg te werken heb ik "geblendeerd" met een tussenkleur. In acryl houdt blenderen in dat je op de scheidingslijn van twee kleuren een heel dun laagje van een tussenkleur zet. Op die manier krijg je de strepen onder controle.
Om in het bovenste verticale gedeelte van de hood (boven die rand) wat diepte te krijgen heb ik allemaal highlight-streepjes en schaduwstreepjes door elkaar gezet. Hierdoor is het niet één groot vlak. Ik had dit eens gezien bij wat bustes van mensen die een stuk beter schilderen dan ik. Ik dacht: ach het is maar het proberen waard. Maar de techniek werkt wel vind ik.

Het wit van de doodskop is gedaan met "offwite" en "iraqi sand". Dit geeft een heel mooi warm wit. Om de tanden in te lijnen heb ik wat "german cam. black brown" genomen. Hier moet je mee oppassen omdat dat het nogal hard maakt. Beter is "chocolate brown" te gebruiken. Maar het is uiteindelijk wel goed gekomen. De zilveren stiksels zijn als basis "silver" met wat wit en zwart bij in acryl. Dan even wat oliewerk met als schaduw "lamp black" en als highlight "titanium white".
Hope you guys like it. Next: gezicht en haar....
Ik ga eens proberen wat preshading te doen. Dat houdt in dat je in je onderlaag (onder de olieverf) al wat schaduw en highlights aanbrengt. Op die manier zou het gemakkelijker moeten gaan om te schaduwen in olie. We'll see... Het is weer een nieuw techniekje dat we gaan proberen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
What we do is art, not just painting.

Dominique Beerts
Clublid
Berichten: 247
Lid geworden op: 05-06-2010 10:31

Bericht door Dominique Beerts » 31-10-2010 11:24

Dat gaat in ieder geval mijn pet al ver te boven. Bedankt om de techniek in detail te beschrijven. Misschien dat ik het dan ooit eens snap... :oops:
Anyway, I'm tuned!
Groetjes,
Domi.

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 31-10-2010 21:00

Bedankt Domi,
Ik ga mijn best doen om voor mezelf weer heel veel bij te leren op dit model door weer wat te experimenteren, en aan jullie mijn ervaringen te delen.
Allereerst wil ik me verontschuldigen aan al degenen aan wie ik verteld heb dat je perfect kan schilderen met olie op acryl. Dit is ook effectief zo, maar na een tip van freddy, heb ik het eens geprobeerd op humbrol. Ik moet zeggen dat dit heel aangenaam werkt. De olieverf blijft mooi waar je hem legt.

Na een hele dag inpakken voor de verhuis, kon ik me rond half 4 uur vanmiddag niet meer inhouden om te beginnen schilderen.
De eerste foto is een voorbeeld van de pre-shading. Niet bijster goed (in de humbrol was het niet eenvoudig), maar het heeft me verder wel geholpen.
Begonnen met de ogen: de traditionele mix sunny skintone en white (50/50), deze keer met satijne vernis in gemengd.
Omdat ik ook vandaag nog het gezicht wilde doen, heb ik geprobeerd de ogen eens volledig in acryl te schilderen. Normaal gezien doe ik enkel de donkerste kleur in acryl, de rest in olie. Nu alles.
De buitenrand is in het donkerste blauw (foto: middelste rij, tweede van rechts). De middenkleur is wat gebroddel met de andere kleuren blauw.
De pupil is geschilderd in german camouflage black brown. Ik opteer hier niet voor zwart, omdat het dan een dode, starende blik geeft.
De lichtinval op de iris is geschilderd met dezelfde kleur als de oogbol (sunny skintone en wit).
De wimperlijn is een mix van zwart en german camouflage black brown. De lijn onder de ogen is iets nieuw dat ik geprobeerd heb. Omdat de highlight van het onderste ooglid te vaak samensmolt (optisch bedrog) met de oogbal heb ik hier een lijntje gezet in "saddle brown" om het ooglid van de oogbal te scheiden. Persoonlijk ben ik blij met dit resultaat.

Voor het gezicht heb ik mijn steeds terugkerend probleem - te weinig contrast - bij deze figuur eens proberen op te lossen. Elke keer probeer ik wat extra. Ik hoop dat het deze keer al wat meer in de buurt komt van hetgeen verwacht wordt. Hieronder de foto's. Ik ben stiekem zelf wel heel blij met de vooruitgang dit ik dankzij de ervaring met de atheense krijger heb gemaakt.
Tips en kritiek altijd welkom. Vele ogen zien altijd meer dan mijn paar.

Werktijd zonder de ogen: 1 uur en half. Snel voor mijn normen, maar de buste is kleiner dan de doorsnee buste.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
What we do is art, not just painting.

Luk
Clublid
Berichten: 481
Lid geworden op: 26-12-2009 01:57

Bericht door Luk » 01-11-2010 11:26

Amaaaaaaaaaai, zeker een spoedcursus gekregen van Cartachi..
Komt dik in de sacoche. Klasse!!!!
"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 01-11-2010 13:33

:oops: Mercikes Luk. Er zijn een paar nieuwe technieken die goed werken. Maar van Cartacci kan ik nog veel leren hoor. Maar blijven oefenen en blijven leren en misschien ooit... Heel misschien.
What we do is art, not just painting.

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 02-11-2010 17:58

Kleine update. Met haren geschilderd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
What we do is art, not just painting.

Tim Smets
Clublid
Berichten: 131
Lid geworden op: 26-12-2009 17:37

Bericht door Tim Smets » 03-11-2010 12:08

Miljaar!!!
****SPONSORED BY JEANKE****

t'es naa de moment veu een goei sigaar!!

randy
Clublid
Berichten: 16
Lid geworden op: 07-01-2010 11:14

Bericht door randy » 05-11-2010 11:48

geen woorden voor, gewoonweg prachtig!!!!!!!!!

jimmy tinel
Clublid
Berichten: 54
Lid geworden op: 22-04-2010 12:24

Bericht door jimmy tinel » 05-11-2010 13:40

ongelooflijk knap !!
volgende gouden medaille in worden
als ik dit zien ben ik blij dat ik in iemand zijn leven ben binnengestapt :D

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 06-11-2010 12:15

Bedankt allemaal voor de fijne woorden. Doet veel plezier.
Met dank ook aan Luk zijn kritisch oog. Ik vond persoonlijk ook dat er nog wat ontbrak maar durfde er niet aan te beginnen. Heb nu wat INDIAN RED in zijjn wangen toegevoegd. Zo zijn zijn wangen iets minder "alleen bruinig".

Foto's zullen zeker nog volgen.
Tot binnenkort!
What we do is art, not just painting.

Plaats reactie