Roman Legionary in Lorica

Alles wat te maken heeft met het bouwen van figurinen
Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Roman Legionary in Lorica

Bericht door Gijs » 09-01-2011 11:14

We zijn weer vertrokken. Deze keer iets volledig nieuw: Schaal 75mm (eerste keer), romein met veel metalen onderdelen (eerste keer), heraldiek schildern op een schild (eerste keer). Maar het is zoals ze zeggen, voor alles is een eerste keer... Ik heb lang gewacht voor ik het aandurfde om zelf een tekening op een schild te zetten. Bij deze figuur had ik het gevoel er "klaar" voor te zijn, ook omdat in het boek van Cartacci een step by step staat om het tot een beter einde te brengen.
Van deze figuur ga ik in een word document ook een echte step by step maken. Deze zal ik online zetten als hij volledig af is. In tussentijd zal ik af en toe wel wat foto's plaatsen.

Nu de figuur. Ik was eigenlijk begonnen met het schilderen van de figuur, maar aangezien de metalen delen, en dan vooral de helm, mij niet aanstonden heb ik hem volledig gestript en kan ik van voor af aan beginnen. Om wat moed op te doen ben ik aan het schild begonnen. Of dat een goed idee was weet ik niet. Hieronder vind je het voorlopige resultaat. Enkel de tekening is af. De metalen delen (centrum en rand) moeten nog afgewerkt worden, alsook de slagschade, het stof en de binnenkant van het schild. Het gevaar met het kopiëren van een master als cartacci is dat je sterk gaat vergelijken. Ik toch... En dan kan een mens al eens aan zichzelf twijfelen. Daarom ook erg bedankt mannen voor de bemoedigende woorden op de club vorige vrijdag.


Afbeelding

Afbeelding
What we do is art, not just painting.

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 19-01-2011 18:03

Zo zou het schild af moeten zijn. Met slagschade, stof, ...
De achterkant van het schild ziet hier wat blauwig omwille van de lichtinval. Is er in het echt niet.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
What we do is art, not just painting.

Tim Smets
Clublid
Berichten: 131
Lid geworden op: 26-12-2009 17:37

Bericht door Tim Smets » 19-01-2011 19:06

Prachtig, zeer mooi ingespoten :D
****SPONSORED BY JEANKE****

t'es naa de moment veu een goei sigaar!!

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 20-01-2011 07:48

Ja dat vind ik ook het beste aan heel het schild :P
What we do is art, not just painting.

Tim Smets
Clublid
Berichten: 131
Lid geworden op: 26-12-2009 17:37

Bericht door Tim Smets » 20-01-2011 22:06

it's one small step in oils, one giant throw in acryl... :twisted:
Mwahahaha :lol:
****SPONSORED BY JEANKE****

t'es naa de moment veu een goei sigaar!!

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 14-02-2011 17:26

Af en toe vinden we nog eens wat tijd om werk te verzetten.
Het metaal is voor de tweede keer gedaan. Nu zou het eindelijk zo goed als af moeten zijn. Hoe het uitkomt zal vooral blijken als de rest gedaan is. Voorlopig laat ik het zo. Misschien dat er nadien nog wat aan verandert zal worden.

Wat ik vooral wilde tonen is zijn gezicht. Na Pietro Balloni (wel bekend bij de figurinisten als één van de huisschilders van Pegaso) gezien te hebben kon ik niet anders dan zijn techniek uit te proberen. Om het heel simpel uit te leggen: je werkt met verdunde olieverf. Je schildert het vlak zoals bij acryl met je verf. Je laat de white spirit verdampen en dan ga je blenden. Zo kan je ook laag op laag werken.
Toen ik net bezig was vroeg ik me af op wat een manier ik eigenlijk aan het prutsen was. Het leek net alsof ik nog maar 2 maanden schilderde. Maar op een gegeven moment kwam er ineens een resultaat dat me wel aanstond. Het knappe aan deze techniek is dat de korrel van je pigment veel kleiner wordt. Hierdoor is je gezicht een veel gladder vlak en heb je minder pigmentbroebbels. Het is nog wat wennen, maar als deze techniek mij beter begint te liggen schakel ik misschien wel terug over naar olie. Wie weet.... :P

Hier wat foto's.
Op zijn wangen moeten nog metalen flappen van zijn helm komen. Vandaar de gaten en dus ook het rare zicht.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
What we do is art, not just painting.

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 14-02-2011 17:27

PS: voor degene die deze techniek willen leren kennen. Ik wil gerust eens een demo'ke geven voor de geïnteresseerden. Je moet dan wel in het achterhoofd houden dat het voor mij ook nog wat wennen is aan deze nieuwe techniek.
What we do is art, not just painting.

Tim Smets
Clublid
Berichten: 131
Lid geworden op: 26-12-2009 17:37

Bericht door Tim Smets » 14-02-2011 17:59

Ik wil een VIP plek voor die demo!! :D

Is er een afterparty?? 8)

Aan wie ga ik nu mijn pottekes acryl verpatsen??? :roll:
****SPONSORED BY JEANKE****

t'es naa de moment veu een goei sigaar!!

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 14-02-2011 18:01

Hihi we zullen samen nog eens een schilderdag moeten doen.
En ben nog altijd in uwe acryl geïnteresseerd. :wink:
What we do is art, not just painting.

RonBollen
Site Admin
Berichten: 385
Lid geworden op: 23-12-2009 16:53

Bericht door RonBollen » 14-02-2011 18:14

Tim Smets schreef:Ik wil een VIP plek voor die demo!! :D

Is er een afterparty?? 8)

Aan wie ga ik nu mijn pottekes acryl verpatsen??? :roll:
GADEWEGMETUWVIEZEVUILEACRYL
Draft beer, not people

Plaats reactie