Spuiten met evolutionpistool

Deel je ervaring met anderen hier.
Plaats reactie
Sven De Pauw
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 19-08-2010 10:45

Spuiten met evolutionpistool

Bericht door Sven De Pauw » 02-02-2014 20:31

Iemand e paar goei tips om met dit pistool te spuiten aub?
Of kan iemand mij de mengverhouding voor humbrol met white spirit geven.
Ben het hier stilaan beu, ofwel spuit de verf eruit als gekleurd water (veel te dun dus) ofwel verstopt mijn pistool omdat de verf ni genoeg verdund is.

Ps : Albert ik heb lang genoeg met het potteke verf geschud en er lang genoeg in geroerd zoals ge gezegd had.

Wat ik ni snap is dat je eenmaal je verfdebiet achteraan het pistol geregeld is en je het hendeltje indrukt om lucht te geven, het begin altijd ok is, maar zonder dat ik iets doe, vermindert de verf en heb ik alleen lucht.
Dan moet ik effe de hendel lossen en terug indrukken, en het is terug vertrokken. (dikwijls met een kwak verf als gevolg).

RonBollen
Site Admin
Berichten: 385
Lid geworden op: 23-12-2009 16:53

Bericht door RonBollen » 02-02-2014 20:41

humbrol spuit ik in een verhouding van 50-50 in heel dunne lagen. Kunt haardroger gebruiken om het drogingproces wat te versnellen zodat je de volgende laag kunt spuiten. Reken op gemakkelijk 5 lagen om een goeie dekking te krijgen, maar deze is wel superglad dan.

Verf mengen in een apart potje en dan overgieten. Eerst de thinner en dan de verf toevoegen, zeker als je deze toch "in" het pistool zou willen mengen. Wat het medium betreft voor de verdunning, ik gebruik een mix van 50% white spirit en 50% synthetische thinner. Deze is wat pittiger om de pigmenten op te lossen zodat alles beter mengt.

Wat je probleem betreft, dit is een teken dat het niet goed gemengd is of te weinig verdunner, zeker als je met een kwak verf zit bij het herstarten.

Ook in gedachten houden is dat je alles opnieuw moet regelen, elke dag opnieuw. Sommige dagen heb je meer of minder lucht nodig om je werk te doen, afhankelijk van de weersomstandigheden en de plaats waar je je airbrush gebruikt
Draft beer, not people

Sven De Pauw
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 19-08-2010 10:45

Bericht door Sven De Pauw » 03-02-2014 19:29

Bedankt Ron voor de repliek.
Ik ga eens proberen, om eerst de verdunner in het potje te doen en dan de verf erbij, tot nu toe deed ik dat omgekeerd.
Spuiten doe ik altijd op dezelfde plaats, dus daar kan het niet aan liggen denk ik.
Synthetische thinner heb ik tot nu toe ook ni gebruikt, alleen white spirit.
met wat haal jij je verf uit het potje eigenlijk? want ik doe dit eigenlijk gewoon op het zicht ( dwz : met een stokje wat verf in een bekertje lepelen en dan white spirit toevoegen met een druppel pipetje tot mijn mengsel een melkachtige dikte heeft).

RonBollen
Site Admin
Berichten: 385
Lid geworden op: 23-12-2009 16:53

Bericht door RonBollen » 03-02-2014 19:56

Sven,

ik airbrush ook altijd in dezelfde ruimte en geen enkele dag is hetzelfde qua resultaat. Dus kan wel een oorzaak zijn van de onregelmatigheden.

Verf meng ik op zicht tot een melkachtig resultaat. Om Humbrol uit het potje te halen vermarm ik het eerst (op radiator of houtkachel), dan roert hij beter om en wordt de verf ook vloeibaarder. En ik giet het gewoon over.
Draft beer, not people

Sven De Pauw
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 19-08-2010 10:45

Bericht door Sven De Pauw » 04-02-2014 19:45

Ron,
Ik heb uw methode eens gevolgd, en het lijkt te werken, de verf mengt idd beter als ze iets opgewarmd is en wanneer je eerst de verdunner in het potje doet.

Heb het pistool ook wat proberen bij te regelen, maar soms stopt het toch nogaltijd met verf geven (snap niet waarom?).

Soms heb ik echter wel de indruk dat het ventiel wat hapert bij het indrukken. Anders zal ik het Vrijdag eens meebrengen, wil je er dan eens naar kijken (of eens samen iets proberen te spuiten).

Hoeveel tijd laat jij eigenlijk tussen het spuiten van 2 lagen? en laat je je verf dan in het reservoir vh pistool of niet?

Sven De Pauw
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 19-08-2010 10:45

Bericht door Sven De Pauw » 04-02-2014 20:17

enkele foto'tjes



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sven De Pauw
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 19-08-2010 10:45

Bericht door Sven De Pauw » 05-02-2014 06:51

Ik heb alles een nachtje laten drogen, ziet er redelijk goed uit, behalve dat de verf een klein beetje korrelig is.
Wat kan hier de reden voor zijn? Te veel druk mss?
Let me know :-)

Gijs
Clublid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26-12-2009 09:57

Bericht door Gijs » 05-02-2014 13:12

De afstand tussen je airbrush en het model te groot, waardoor de verf al droogt in de lucht en daardoor wat korrelt.
What we do is art, not just painting.

RonBollen
Site Admin
Berichten: 385
Lid geworden op: 23-12-2009 16:53

Bericht door RonBollen » 05-02-2014 21:51

breng wat gerief mee vrijdag sven en we zullen eens kijken
Draft beer, not people

Sven De Pauw
Clublid
Berichten: 105
Lid geworden op: 19-08-2010 10:45

Bericht door Sven De Pauw » 06-02-2014 20:40

heb niet direct iets klaar om te spuiten Ron.
Maar anders op een gewoon stuk papier ofzo, om eens te tonen, of als jij iets moest hebben , dan zet ik mij naast u en kijk ik hoe jij het doet.
we zien wel morgen.
Alvast bedankt

Plaats reactie