Roman Legionary in Lorica
-
- Clublid
- Berichten: 403
- Lid geworden op: 26-12-2009 09:57
Roman Legionary in Lorica
We zijn weer vertrokken. Deze keer iets volledig nieuw: Schaal 75mm (eerste keer), romein met veel metalen onderdelen (eerste keer), heraldiek schildern op een schild (eerste keer). Maar het is zoals ze zeggen, voor alles is een eerste keer... Ik heb lang gewacht voor ik het aandurfde om zelf een tekening op een schild te zetten. Bij deze figuur had ik het gevoel er "klaar" voor te zijn, ook omdat in het boek van Cartacci een step by step staat om het tot een beter einde te brengen.
Van deze figuur ga ik in een word document ook een echte step by step maken. Deze zal ik online zetten als hij volledig af is. In tussentijd zal ik af en toe wel wat foto's plaatsen.
Nu de figuur. Ik was eigenlijk begonnen met het schilderen van de figuur, maar aangezien de metalen delen, en dan vooral de helm, mij niet aanstonden heb ik hem volledig gestript en kan ik van voor af aan beginnen. Om wat moed op te doen ben ik aan het schild begonnen. Of dat een goed idee was weet ik niet. Hieronder vind je het voorlopige resultaat. Enkel de tekening is af. De metalen delen (centrum en rand) moeten nog afgewerkt worden, alsook de slagschade, het stof en de binnenkant van het schild. Het gevaar met het kopiëren van een master als cartacci is dat je sterk gaat vergelijken. Ik toch... En dan kan een mens al eens aan zichzelf twijfelen. Daarom ook erg bedankt mannen voor de bemoedigende woorden op de club vorige vrijdag.
Van deze figuur ga ik in een word document ook een echte step by step maken. Deze zal ik online zetten als hij volledig af is. In tussentijd zal ik af en toe wel wat foto's plaatsen.
Nu de figuur. Ik was eigenlijk begonnen met het schilderen van de figuur, maar aangezien de metalen delen, en dan vooral de helm, mij niet aanstonden heb ik hem volledig gestript en kan ik van voor af aan beginnen. Om wat moed op te doen ben ik aan het schild begonnen. Of dat een goed idee was weet ik niet. Hieronder vind je het voorlopige resultaat. Enkel de tekening is af. De metalen delen (centrum en rand) moeten nog afgewerkt worden, alsook de slagschade, het stof en de binnenkant van het schild. Het gevaar met het kopiëren van een master als cartacci is dat je sterk gaat vergelijken. Ik toch... En dan kan een mens al eens aan zichzelf twijfelen. Daarom ook erg bedankt mannen voor de bemoedigende woorden op de club vorige vrijdag.
What we do is art, not just painting.
-
- Clublid
- Berichten: 403
- Lid geworden op: 26-12-2009 09:57
Af en toe vinden we nog eens wat tijd om werk te verzetten.
Het metaal is voor de tweede keer gedaan. Nu zou het eindelijk zo goed als af moeten zijn. Hoe het uitkomt zal vooral blijken als de rest gedaan is. Voorlopig laat ik het zo. Misschien dat er nadien nog wat aan verandert zal worden.
Wat ik vooral wilde tonen is zijn gezicht. Na Pietro Balloni (wel bekend bij de figurinisten als één van de huisschilders van Pegaso) gezien te hebben kon ik niet anders dan zijn techniek uit te proberen. Om het heel simpel uit te leggen: je werkt met verdunde olieverf. Je schildert het vlak zoals bij acryl met je verf. Je laat de white spirit verdampen en dan ga je blenden. Zo kan je ook laag op laag werken.
Toen ik net bezig was vroeg ik me af op wat een manier ik eigenlijk aan het prutsen was. Het leek net alsof ik nog maar 2 maanden schilderde. Maar op een gegeven moment kwam er ineens een resultaat dat me wel aanstond. Het knappe aan deze techniek is dat de korrel van je pigment veel kleiner wordt. Hierdoor is je gezicht een veel gladder vlak en heb je minder pigmentbroebbels. Het is nog wat wennen, maar als deze techniek mij beter begint te liggen schakel ik misschien wel terug over naar olie. Wie weet....
Hier wat foto's.
Op zijn wangen moeten nog metalen flappen van zijn helm komen. Vandaar de gaten en dus ook het rare zicht.
Het metaal is voor de tweede keer gedaan. Nu zou het eindelijk zo goed als af moeten zijn. Hoe het uitkomt zal vooral blijken als de rest gedaan is. Voorlopig laat ik het zo. Misschien dat er nadien nog wat aan verandert zal worden.
Wat ik vooral wilde tonen is zijn gezicht. Na Pietro Balloni (wel bekend bij de figurinisten als één van de huisschilders van Pegaso) gezien te hebben kon ik niet anders dan zijn techniek uit te proberen. Om het heel simpel uit te leggen: je werkt met verdunde olieverf. Je schildert het vlak zoals bij acryl met je verf. Je laat de white spirit verdampen en dan ga je blenden. Zo kan je ook laag op laag werken.
Toen ik net bezig was vroeg ik me af op wat een manier ik eigenlijk aan het prutsen was. Het leek net alsof ik nog maar 2 maanden schilderde. Maar op een gegeven moment kwam er ineens een resultaat dat me wel aanstond. Het knappe aan deze techniek is dat de korrel van je pigment veel kleiner wordt. Hierdoor is je gezicht een veel gladder vlak en heb je minder pigmentbroebbels. Het is nog wat wennen, maar als deze techniek mij beter begint te liggen schakel ik misschien wel terug over naar olie. Wie weet....
Hier wat foto's.
Op zijn wangen moeten nog metalen flappen van zijn helm komen. Vandaar de gaten en dus ook het rare zicht.
What we do is art, not just painting.
-
- Clublid
- Berichten: 403
- Lid geworden op: 26-12-2009 09:57